Kirjoittaja Aihe: 405 - Etupään kolina (kallistuksenvakaajan kiinnityskumit)  (Luettu 2388 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masalskis

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1995 405 2,0 GTX Greenway (VF34ERFX271366892, DAM 6531/26.09.1994, 258 000 km).

Eli huolena on, että kun ajaa eturenkaalla kuopasta, esim. kaivonkannesta, niin jotakin kolahtaa sillä puolella. Olen ajanut kummallakin puolella ja ongelma on molemmilla puolilla. Auto ei vetele mihinkään ja muutenkin ohjaus on ok. Toinen ongelma on, että kun tulen esim. valoihin ja vauhtia on vähän (liu'un bensaa säästäen) tyyliin kävelyvauhtia, niin kuuluu sellaista kumista hankausääntä/rohinaa/kitinää kuskin puolelta.

Ratkaisu:

Kuskin puolen kumit ja ne metalliholkit, joiden läpi ne pultit tulevat, olivat ihan paperia ja palasina. Vaihdoin molemmat puolet, kun oli lopulta tosi helppo homma. Pultit auki ja irti. Sorkkaraudalla väänsin kallistuksenvaimentajaa irti apurungosta, jotta sain vanhat pois ja uuden kumin väliin, sitten nostin tunkilla ja puun pätkällä kallistuksenvaimentajan oikealle korkeudelle ja paketti kasaan. Etumatkustajan puolella menikin aikaa vain 15 min, kun oli tekniikka hallussa.

Nuo kumit olivat kooltaan 21 mm ja maksoivat Varaosamaailmassa 4 e x 4 kpl. Ne metalliholkit/helat, joiden läpi pultit tulevat, olivat Autokeskuksessa 5 e x 4 kpl. Ja kuminen kitinä tuli siitä, että kytkinvaijeri otti kiinni vetoakselin suojakumiin.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Kallistuksenvaimentajan kiinnityskumit kannattaa tarkastaa ensimmäiseksi, näkyy renkaan takapuolelta hyvin. Jos kumit on sököt vaimentaja osuu apurunkoon kuopissa. Maksaa muutaman euron/puoli ja helppo laittaa vaikkapa parkkipaikalla.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Joo aika kypsiltä ne näytti. Tartteeko siitä purkaa ja irrotella jotain koiranluita yms. matkan varrelta vai saako ne kumit käänneltyä ja väänneltyä paikalleen?

Siitä ne saa irti kun irrotat ne pultit sieltä kiinnityskohdasta.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Joo, kirjoitin vähän epäselvästi. Saako uudet kumit siis paikalleen ilman purkamista. Näytti aika ahtaalta?

Kyllä ne saa just ja just. Ahdastahan siellä on mutta lisätilaa saa, jos löysää apurungon pultteja (4 kpl).
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Ei siellä tilaa paljon ole, mutta ei sitä paljon tarvitsekaan, kun ei tarvitse muuta kuin avata ne pultit ja se kumia kiinni pitävä lemmari, ottaa osat pois ja laittaa uudet tilalle.

Muistahan kiristää ne lemmarit vasta sitten, kun auto on jo omalla painollaan. Jos kiristää siinä asennossa, missä rengas on alhaalla, niin kumien kestoikä saattaa jäädä hyvinkin lyhyeksi.