Kirjoittaja Aihe: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto  (Luettu 11379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilpo

  • Vieras
206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« : 03.12.2011, 11:41:46 »
Auto: 1998 206 1,4 XR.

Kuinkas yksinkertaisimmin saa 206:n puhaltimen moottorin laakerit rasvattua kun kitisee niin maan perusteellisesti välillä?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #1 : 03.12.2011, 17:14:32 »
Kuskin jalkatilan kautta saa puhaltimen pois. Ohjausakseli alaosasta irti, niin homma helpompaa. Taitaa palstan haulla löytyä ohjeet irroitukseen.
Peugeot 3008 hybrid

Jake-71

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #2 : 04.12.2012, 15:47:31 »
Auto: 2000 206 1,9 (diesel, 5-ovinen).

Juuri sain onnelliseen päätökseen oman tappeluni lämppärin puhaltimen kanssa. Itse moottoria en koskaan saanut (lue: osannut ottaa) irti, mutta ei onneksi tarvinnutkaan. Laite oireili niin että toimi välillä ihan ok, välillä kitisten, ja välillä ei ollenkaan.

Hartiat edellä syöksyin kuljettajan jalkatilaan, ja sieltä tosiaan näkee puhaltimen jossain korkealla kojelaudan uumenissa. Tässä autossa puhaltimen päälle tulee yläpuolelta valkoinen muovinen johtoliitin joka kätkee sisäänsä kaksi piuhaa. Tuon liittimen päältä sormilla alaspäin vetämällä puhallin herkesi aina toimimaan, ja yritinkin ensin saada jousivirityksillä saman efektin aikaan, ilman mainittavaa tulosta. Lopulta pienellä ruuvimeisselillä auttaen sain ko. liittimen työnnettyä ylös paikaltaan, ja tämän jälkeen irroittamalla "hätävilkkupaneelin" ja sen takaa kellon kojelaudasta, sain tuon liittimen ujutettua kabiinin puolelle ja irroitin piuhat muovikyhäelmästä erilleen. Sitten taas kuljettajan jalkatilasta käsin akrobatiaa harrastaen piuhat paikalleen ilman muovihäkkyrää, ja puhallin toimii taas kuin unelma.

Mutta jos tosiaan joudut vaihtamaan puhaltimen kokonaan, niin siinä en valitettavasti osaa auttaa, itselläni jäi tosiaan irroittamatta. En siis onnistunut keksimään miten laitteen saisi irti lähempää tarkastelua varten.

Pesostelija

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #3 : 09.12.2012, 17:04:22 »
Vm. 98:siin homma menee näin: Rattiakseli alapäästä irti. Kuskin jalkatilaan pää edellä, naama ylöspäin, kroppa jotenkin auton ulkopuolella, tai kaadetun selkänojan päällä. Kojelaudan uumenista, auton keskivaiheilta löytyy puhaltimen moottori, joka on lukittu ruuvilla, jonka poistamisen ja sähköliittimen irroituksen jälkeen moottori lähtee kovasti kiroillen (tää on tärkeää!) ja vastapäivään kiertäen irti. Tässä vaiheessa, kun taiteilet sitä moottoria pois sieltä, niin hiffaat sen, miksi se rattiakseli pitää irroittaa! ;)

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Oikeesti tuo on ihan viheltelyhomma, se vaan kuullostaa vaikeelta.

Jake-71

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #4 : 10.12.2012, 09:13:36 »
Ilmeisesti tuossa kiroilun määrässä piilee se ongelma. Kahta kättähän tuonne ei normaalinivelin varustettu ihminen saa mitenkään, ja yhdellä kädellä en kyllä saanut puhallinta nitkahtamaankaan liikkeelle.
Ainut ruuvi jonka löysin oli pieni torx-kantainen tuossa puhaltimen päädyssä, (reikä näkyy kuvassa suoraan oikealla puhaltimen keskikohdasta) mutta mahtaako siellä jossain näkymättömissä piileskellä vielä joku toinen ruuvi?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #5 : 10.12.2012, 16:03:15 »
Mun käsittääkseni vain yksi ruuvi pitäisi olla, ja jossain autoissa ei sitätään. Vastapäivään pyörittämällä sen pitäis lähdeä kiertymään pois...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #6 : 10.12.2012, 23:49:28 »
Ainut ruuvi jonka löysin oli pieni torx-kantainen tuossa puhaltimen päädyssä, (reikä näkyy kuvassa suoraan oikealla puhaltimen keskikohdasta) mutta mahtaako siellä jossain näkymättömissä piileskellä vielä joku toinen ruuvi?

Mainitsemasi ruuvi kiinnittää puhallinmoottorin tuohon muoviseen runko-osaan. Tästä ei ole kyse, vaan runko-osan puhallinkoteloon kiinnittävästä ruuvista (joka estää tuon runko-osan pyörähtämisen/irtoamisen) - ruuvi joko on tai ei ole, riippuen vuosimallista. Löytyy (linkittämäsi kuva) tuolta tasolta/ulkokehältä, jossa tuo 'Behr' teksti.

Jake-71

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #7 : 12.12.2012, 20:24:24 »
Sitkeys kovankin onnen voittaa!

Nyt on puhallin käytetty irti, putsattu paineilmalla 12 vuoden pölyt pois, herkistelty liittimet ja voideltu laakerit. Ja ainakin toistaiseksi toimii kuin ihmisen mieli! Mutta ei ollut kyllä alkuunkaan viheltelyhomma, yksi hermoja kiristävimmistä toimenpiteistä mitä olen tehnyt  >:(

En kyllä ymmärrä että minkä takia moinen laite on pitänyt kätkeä noin järjettömän hankalaan paikkaan, ikäänkuin ei huoltamisen/vaihtamisen kannalta helpompiakin ratkaisuja olisi ollut olemassa... Tehtaalla tainnut olla heti linjan alkupäässä ensimmäisessä laatikossa lämppärin puhaltimet, ja sen ympärille on sitten pikkujellona rakennettu. Hiukan kyllä lisäsi vaikeusastetta virheellinen vinkki irroitussuunnasta. Ainakin tässä mallissa puhallin siis irtoaa MYÖTÄPÄIVÄÄN kiertämällä! Uskomattoman tiukassa oli saada liikahtamaan alkuun, n. 30 senttinen puukapula auttoi paljon kun sen laittoi rintapellin tietämissä olevaa tuloilmakanavan pätkää vasten (osa joka on kiinni puhaltimen muovisessa runko-osassa) ja aika surutta vasaraa perään. Oma taiteenlajinsa on toki rimpuilla sitten irti otettu puhallin alas ja käsiin, eikä tosiaan edes meinaa onnistua rattiakselia irroittamatta. Mutta välillä vallanneesta epätoivosta huolimatta, homma on kuin onkin ihan itse tehtävissä.

Pesostelija

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #8 : 15.12.2012, 16:16:58 »
Tuon avaus suunnan kerroin hatarien muistikuvien perusteella, mutta kiertämällä se sieltä lähtee, ja on tiukassa.


Jake-71

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #9 : 16.12.2012, 11:01:26 »
No joo, saa toki vaihdettua ilman koko keulan purkamista, rattiakselin irroitushan on ainut "ylimääräinen" purkutyö, mutta kritisoin silti moista konstruktiota kun puhaltimelle aivan varmasti olisi ollut tarjolla huomattavasti yksinkertaisimpiakin paikkoja (vrt. esim. 306 jossa apukuskin jalkatilan päällä suorastaan lapsellisen helposti käsillä). Selvästikään 206:n suunnittelija ei ole uhrannut ajatustakaan ko. laitteen huoltamiselle tai vaihtamiselle.

No, jospa tästä episodista on apua seuraaville asian kanssa taisteleville.

Jake-71

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #10 : 17.12.2012, 20:57:01 »
Oikeastaan tuo aiemmin tässä ketjussa laittamani kuva kertoo asian. Kuvassa etummaisena näkyy konehuoneen puolelta lämppärille tulevat putket, ja niiden takaa kun ujuttaa sopivan lyöntikapulan ylös taakse ja paukuttaa suht surutta kuvassa näkyvään puhaltimen kuoren "kanavaosaan" (jossa on vaalea tarra), niin jonkin ajan kuluttua alkaa nytkähtelemään ja viimein irtoaa pyörähtäen myötäpäivään. Sitten vain ylhäältä tulevat piuhat irti ja sen jälkeen ujutellaan irrallinen puhallin alakautta pois. Tätä ennen tosiaan rattiakseli irroitetaan alapäästään ja käännetään sivuun sen mitä antaa myöten. Tuo irrotus on helppo, yksi 13 mm:n mutteri pois (löytyy alhaalta helposti rattia käännellen) ja sitten kiinnityspultti kevyesti naputellen ulos, ja tämän jälkeen koputellaan vasaralla rattiakselin alapää irti kiinnityshahlostaan. Lisäksi siellä on jonkinlainen "jousilevy" ilmeisesti varmistamassa, tämä irtoaa helposti pienellä meisselillä kampeamalla.

Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä on irroitustuskailuun verraten yksinkertaista ja helppoa, suurin haaste on saada ujutettua puhallin takaisin paikalleen ylös oikeassa asennossa että istahtaa oikein päin "kierteilleen".

Tommix

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #11 : 04.12.2016, 16:43:32 »
Auto: 2001 206 1,4.

Tuli tänään vaihdettja tuo uliseva puhallin. Romppatilta ostin 30 €:lla 70 th km ajetusta autosta purettu moottoori. Kiitos yllä olevista hyvistä ohjeista srkä Youtubessa on myös hyvä ohje tuon puhaltimen vaihtoon. Kaikki meni ihan ok kun rauhassa teki. Auki tuo vanha ei lähtenyt ilman vasaran kopautusta. Samalla vaihdoin uuden flektin keulalle. Kun sdkin huusi kuolemaa.

jj1962

  • Vieras
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #12 : 20.05.2018, 10:02:42 »
Auto: xxxx 206 CC x,x (automaatti-ilmastointi).

Hei. Eilen täytettiin ilmastointi, oli kylmäaineet melkein kaikki pihalla, näytti mittarin/laitteen mukaan pitävän paineet ja aineet sisällään j selvästi tulee kylmää suuttimista.
Puhallin ei vaan toimi, toiminut silloin tällöin hetken ja pitänyt kauheeta ääntä...(laakerit varmasti loppu) nyt toissapäivänä oli aina täysillä ja nyt ihan mykkä.
Onko täällä experttiä mikä voisi olla? ja mistä apua/korjaaja, itse asun Siuntiossa ja töissä Lohjalla mutta PKS seutu ok korjata.
Kiitos etukäteen
Yt JJ ::)

Soikku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • rasvasormi
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #13 : 17.02.2020, 19:43:49 »
Auto: 1998 206 1,4 XR.

Puhaltimen irroitus jäi tänään kesken sähköliitintä en saanut irti, enkä sormin tunnustelemalla keksin että miten lähtee. Rattiakseli oli kyl helppo irrottaa, mut siihen jäi.
Pelit 🚖Dodge Polara 383 Magnum🚙Toyota corona Rt40🚕w124 Bensa Mersu🚗206 pösö 1.4 vihree 🚤Yamarin&yamaha 70 2t viritetty😜catamaran vauhtivene yamaha v6 200

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 206 - Lämmityslaitteen puhaltimen vaihto
« Vastaus #14 : 17.02.2020, 23:05:07 »
^ Olisko töpseli vähän paistunut kiinni? Kuumenee aika tavalla, varsinkin jos on huonot kontaktit? Ja joku lukitus siinä lienee myös...
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...