Kirjoittaja Aihe: 306 - Sisävalon irrotus  (Luettu 1737 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Sisävalon irrotus
« : 05.09.2008, 21:39:15 »
Vuosimallista ja varustetasosta riippuen on käytetty erilaisia kattokonsoleita ja näiden irrotus poikkeaa toisistaan:

306 (1. mallisarja), kattokonsoli
306 (1. mallisarja), sisävalo
306 (2. mallisarja), kattokonsoli
306 (2. mallisarja), sisävalo

Huom! Venäläisessä varaosaluettelossa on puutteita 2. mallisarjan autojen osalta (kaikkia osia ei ole listattu). Peugeot Service Box sen sijaan näyttää kaikki osat.

Nämä kuvat ovat vuosimallin 1995 306 1,8 ST:stä, jossa on kaukosäätöinen keskuslukitus:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kartanlukuvalo irtoaa helposti kampeamalla ruuvimeisselillä kolosta, joka on valaisimen takareunan keskellä (näkyy kuvassa). Kartanlukuvalon irrotus ei kuitenkaan auta sisävalon irrottamisessa.



Sisävalon irrotus on vaikeampi tapaus. Sen ilmeisesti pitäisi irrota kampeamalla varovasti kolosta, joka on oikean reunan keskellä. Kolon reunoilla valaisimessa on metallinen klipsi, joka lukitsee sen kattokonsolin pintakehikkoon. Kolosta ei kuitenkaan pääse metalliliuskoihin käsiksi, koska valaisimen aukko on ahdas, joten ilmeisesti ainoaksi vaihtoehdoksi jää kammeta valaisinta alaspäin ja toivoa, että lukitus antaa periksi ennen kuin valaisin hajoaa. Sisävalo on usein niin kovin kiinni, että em. kohtaa ruuvimeisselillä kampeaminen irrottaa/rikkoo läpinäkyvän muoviosan. Yritin päästä painamaan metalliliuskoja myös ohuella pellinpalalla, mutta tuloksetta. Valaisin ei myöskään irronnut, vaikka työkaluilla pääsi kampeamaan valaisimen runko-osan reunan alta. Saattaa olla, että liuskat ovat päässeet taittumaan kehikon reunan päälle ja siten estävät tehokkaasti valaisimen irottamisen

Kattokonsolin pintakehikon irrotus vaatii ensin sisävalon irrotuksen, koska se on kiinni vielä toisessa kehikossa kahdella ruuvilla, jotka ovat valaisimen alla. Eli pintakehikkoa on turha yrittää väkisin repiä irti ennen valaisin irrotusta (menee rikki).

Itse olen yhden sisävalon jo aiemmin rikkonut ja äsken yritettyäni irrotusta noin tunnin verran kaikilla keksimilläni tavoilla ja työvälineillä, olin vähällä rikkoa jo toisenkin. Jäi siis irrottamatta. Sanomattakin on selvää, ettei tuo sisävalo irtoa ruuvimeisselillä kolosta varovasti kampeamalla kuten ilmeisesti on suunniteltu. Kyseessä lienee jonkinasteinen suunnittelu- tai valmistusvirhe tai sitten irrottamiseen vaaditaan sopivaa "erikoistyökalua" tai juuri oikeanlaista menetelmää. Ehkä rakennetta on muutettu uudemmissa malleissa helpommin avattavaksi.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 20:07:42 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Sisävalon irrotus
« Vastaus #1 : 06.09.2008, 14:33:32 »
Mullakin se oli juuri tuota ensimmäistä vuosikertaa. Ja vaikka kuinka varovasti yritin, niin reunasta lohkesi pala.

Siinäpä se ongelma onkin, kun valaisin ei suostu irtoamaan, vaan "lasin" reuna antaa ensin periksi (jo todella vähäisellä voimankäytöllä). :-(

Kannattaa käyttää mahdollisimman leveää (esim. 30 mm) ohutta teräslastaa. Sellainen tasoitetöihin (cyproc ruuvin kantojen peittämiseen?) tarkoitettu sisustuslasta tjsp. esimerkiksi on toimiva - jakaen rasituksen suuremmalle pinta-alalle.