Kirjoittaja Aihe: Boxer - Hetkellinen savutus, tehottomuus ja lievä nykiminen (HDi)  (Luettu 7301 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, DAM 11670/21.10.2008, 159 000 km).

Kylmällä moottorilla oli lähdetty liikkeelle n. -20 asteen ulkolämpötilassa, ajettu kolmisen kilometriä, pidetty taukoa 45 minuuttia ja sen jälkeen lähdetty uudelleen ajamaan. Kilometrin ajon jälkeen jälkeen auton pakoputkesta oli tullut runsaasti mustaa savua ja moottori oli tuntunut autoa kuljettaneen henkilön mukaan tehottomalta ja ilmeisesti myös käynyt huonosti. Moottorin vikavalo ei ollut syttynyt ajon aikana. Autolla oli enemmän tai vähemmän savuttaen ajettu matka loppuun eli pari kilometriä, jonka jälkeen polttoainekäyttöinen lisälämmitin oli kytketty päälle 30 minuutiksi. Sen jälkeen auto oli loppu päivän toiminut ongelmitta.

Pääsen lukemaan autosta vikakoodit vasta 2-3 viikon päästä, joten sitä ennen voin vain arvailla, olisiko niistä apua ongelman selvittämisessä. Aiemmin vikakoodeja on tullut mm. EGR-venttiilin toimintaa liittyen, mutta ne eivät ole sytyttäneet moottorin vikavaloa ja auto on toiminut ongelmitta.

18.10.2011 (154 142 km):

P0401: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Solenoid valve closed.
Käyntinopeus 782 rpm, ruiskutettu määrä 9,30 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 294 bar, ahtimen paine 1008 mbar, moottorin lämpötila 31 C.

P0404: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Requested position not achievable.
Käyntinopeus 782 rpm, ruiskutettu määrä 7,20 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 308 bar, ahtimen paine 972 mbar, moottorin lämpötila 54 C.

P0405: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Value too high.
Käyntinopeus 782 rpm, ruiskutettu määrä 6,30 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 294 bar, ahtimen paine 984 mbar, moottorin lämpötila 63 C.

31.10.2011 (154 671 km):

P0401: Injection/ignition. Permanent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Solenoid valve closed.
Käyntinopeus 759 rpm, ruiskutettu määrä 11,40 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 742 bar, ahtimen paine 996 mbar, moottorin lämpötila 18 C.

P0340: Injection/ignition. Intermittent fault. Cylinder reference signal. Short-circuit to positive or circuit open.
Käyntinopeus 184 rpm, ruiskutettu määrä 0,00 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 679 bar, ahtimen paine 1020 mbar, moottorin lämpötila 78 C.

P0103: Injection/ignition. Intermittent fault. Flowmeter signal. EGR flow too low.
Käyntinopeus 1679 rpm, ruiskutettu määrä 28,80 mm³/isku, kaasupolkimen asento 25 %, polttoainepaine 812 bar, ahtimen paine 996 mbar, moottorin lämpötila 98 C.

P0401 oli siis tuolloin muuttunut pysyväksi (permanent). P0103 on vanha tuttu, mutta tällä kertaa onneksi vain hetkellisenä. Tuon jälkeen vikakoodeja ei ole ehditty vielä lukea uudelleen. Todennäköisesti ainakin EGR-venttiiliin liittyviä koodeja on taas ilmaantunut.

Voisiko EGR-venttiili olla tukkeutumassa? Tai sitten ongelma on edelleen johtosarjassa. Johtuisiko tänään ilmennyt savutus EGR-venttiilin jumittumisesta auki? Vai olisiko polttoaineen seassa ollut vettä tai jäätä (auto oli tankattu täyteen n. 100 km ja pari päivää aiemmin)? Polttoainesuodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti n. vuosi sitten aiemman omistajan aikakaudella (tosin kyseisen merkkihuollon tasossa on ollut puutteita aiemminkin) ja vedenerottimen tyhjensin huolto-ohjelman mukaisesti kesällä.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012, 13:50:29 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Savuttamista tai tehottomuutta ei ole enää ilmennyt sen ainoan kerran jälkeen, mutta ajoittaista pientä nykimistä kiihdytettäessä kylläkin.

28.02.2012 (160 198 km):

P0401: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Solenoid valve closed.
Käyntinopeus 782 rpm, ruiskutettu määrä 14,10 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 280 bar, ahtimen paine 1008 mbar, moottorin lämpötila 30 C.

P0402: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Solenoid valve open.
Käyntinopeus 1196 rpm, ruiskutettu määrä 0,00 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 427 bar, ahtimen paine 1008 mbar, moottorin lämpötila 31 C.

P0404: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Requested position not achievable.
Käyntinopeus 1380 rpm, ruiskutettu määrä 24,30 mm³/isku, kaasupolkimen asento 12 %, polttoainepaine 560 bar, ahtimen paine 1008 mbar, moottorin lämpötila 23 C.

P0405: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Value too high.
Käyntinopeus 782 rpm, ruiskutettu määrä 10,50 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 224 bar, ahtimen paine 1008 mbar, moottorin lämpötila 43 C.

P0340: Injection/ignition. Intermittent fault. Cylinder reference signal. Short-circuit to positive or circuit open.
Käyntinopeus 207 rpm, ruiskutettu määrä 30,90 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 371 bar, ahtimen paine 1032 mbar, moottorin lämpötila 29 C.

P0504: Injection/ignition. Intermittent fault. Brake switch signals. Lack of coherence between 2 signals.
Käyntinopeus 1771 rpm, ruiskutettu määrä 0,00 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 658 bar, ahtimen paine 984 mbar, moottorin lämpötila 45 C.

9802: Additional heating. Intermittent fault. Battery voltage. Value too low.

EGR:ään liittyvistä vikakoodeista P0402 oli joukossa uusi. P0340 tuli jo toistamiseen ja uutena on P0504, joka ilmeni tosin jo viime kesänä, mutta on sen jälkeen pysynyt poissa (en tiedä, vaihtoivatko huollossa silloin jarruvalokatkaisijan vai johtuiko vikakoodi esim. johtosarjaviasta).

9802 on siis Webaston antama vikakoodi ja jännite oli sen mukaan vain 10 V. Ei ehkä liity asiaan ja toisaalta akun toiminnassa ei ole ollut valittamista, joten kyseessä lienee jokin tilapäinen häiriö.

28.02.2012 (160 210 km):

P0404: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Requested position not achievable.
Käyntinopeus 943 rpm, ruiskutettu määrä 7,80 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 245 bar, ahtimen paine 1008 mbar, moottorin lämpötila 42 C.

Lyhyen koeajon jälkeen ilmaantui uudelleen vain vikakoodi P0404, mutta todennäköisesti jatkossa tulee vielä lisääkin.

13.03.2012 (160 925 km):

P0401: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Solenoid valve closed.
Käyntinopeus 1426 rpm, ruiskutettu määrä 23,70 mm³/isku, kaasupolkimen asento 10 %, polttoainepaine 798 bar, ahtimen paine 996 mbar, moottorin lämpötila 41 C.

P0402: Injection/ignition. Permanent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Solenoid valve open.
Käyntinopeus 1380 rpm, ruiskutettu määrä 10,50 mm³/isku, kaasupolkimen asento 9 %, polttoainepaine 686 bar, ahtimen paine 996 mbar, moottorin lämpötila 41 C.

P0404: Injection/ignition. Intermittent fault. Exhaust gas recirculation electric valve position signal. Requested position not achievable.
Käyntinopeus 782 rpm, ruiskutettu määrä 16,60 mm³/isku, kaasupolkimen asento 0 %, polttoainepaine 280 bar, ahtimen paine 996 mbar, moottorin lämpötila 11 C.

P0103: Injection/ignition. Intermittent fault. Flowmeter signal. EGR flow too low.
Käyntinopeus 1794 rpm, ruiskutettu määrä 28,20 mm³/isku, kaasupolkimen asento 25 %, polttoainepaine 862 bar, ahtimen paine 996 mbar, moottorin lämpötila 92 C.

Tälläkin kerralla siis suunnilleen samat vikakoodit, mutta nyt tauon jälkeen myös P0103 (viimeksi 31.10.2011). Nyt oli moottorin vikavalo syttynyt ensimmäistä kertaa palamaan edeltävänä päivänä käynnistyksen yhteydessä ja paloi sen jälkeen aina auton ollessa käynnissä. Vikavalon sytytti luultavasti koodin P0402 muuttuminen pysyväksi viaksi (tai edellä olevalta listalta puuttuva lähes aina ilmaantuva vikakoodi P2299, joka oli muuttunut pysyväksi ja joka aiheutuu kaasu- ja jarrupolkimien yhtäaikaisesta painamisesta; näin tapahtuu helposti isolla saappaalla tässä autossa).

Viimeisimmän vikakoodien lukemisen ja tyhjennyksen jälkeen valo ei ainakaan muutaman kilometrin matkalla syttynyt uudelleen. Koeajon aikana oli havaittavissa pientä nykimistä (lämpimällä moottorilla) aivan pintakaasulla kiihdytettäessä, mutta kaasupoljinta lisää painettaessa nykiminen lakkasi. Kiihdytettäessä siis nykäisi pari kertaa lievästi parin sekunnin sisällä. Ongelman pystyi tällä kertaa toistamaan useamman kerran.

EGR-venttiili näyttäisi ajon aikana ainakin jollain tavalla toimivan, kun tarkkailee testiohjelman antamaan reaaliaikaista tietoa (lukemat vaihtelivat välillä 0-52 %). PPS2000 mahdollistaa myös kolme EGR-venttiiliin liittyvää testiä, joista ensimmäinen ("Test on the electric EGR valve by listening") liikuttaa venttiiliä, josta testin aikana kyllä kuului sitä ohjaavan sähkömoottorin surinaa eli jotain liikettä venttiilissä tapahtunee. Toinen ja kolmas testi ohjaavat venttiilin eri asentoihin, jolloin sen palauttama jännite pitäisi olla tietyllä alueella (kertoo ilmeisesti venttiilin asennon ohjausyksikölle). Testin "Check of mid-travel position of the electric EGR valve" aikana jännitteen pitäisi olla 2,9 V (+- 0,3 V), mutta esim. eräällä testikerralla se oli vain 1,32 V. Heti perään suoritettu toinen testi "Check the open position of the electric EGR valve" antoi 1,08 V, kun arvon pitäisi olla 4,3 V (+- 0,3 V). Testitulokset vaihtelivat jonkin verran aina sen jälkeen, kun EGR-venttiiliä oli liikutellut tuolla ensimmäisellä "kuuntelutestillä" tai käyttämällä moottoria, mutta milloinkaan ne eivät olleet oikealla alueella. Testienkin perusteella siis vaikuttaisi siltä, että venttiili jumittelee ainakin välillä.

Ongelmien ilmenemisen jälkeen autossa on havaittu välillä lähinnä kylmällä (mutta joskus myös lämpimällä) moottorilla tapahtuvaa pientä nykimistä, joka on ilmennyt kai usein silloin, kun autolla kiihdyttää. Aina ongelmia ei kuitenkaan esiinny. Käynnistin melko kylmän moottorin (jäähdytysnesteen lämpötila kuitenkin luultavasti hieman plussan puolella) parin asteen pakkasessa ja havaitsin muutaman ensimmäisen minuutin aikana käyntiongelmia auton ollessa paikallaankin. Varsinainen tyhjäkäynti kuulosti normaalilta ja tasaiselta, mutta auton ollessa paikallaan (kytkinpoljin pohjassa) pidettäessä kierroksia hieman tyhjäkäyntiä korkeammalla (esim. 1000-2000 rpm) ilmeni moottorin käynnissä pientä pätkimistä/nytkähtelyä. Moottorin käyntinopeus ei kuitenkaan samaan aikaan havaittavasti vaihdellut testerin antamien tietojen mukaankaan ja vikakoodeja tästä ei aiheutunut. En valitettavasti ehtinyt vian ilmetessä tarkkailla muita ohjausyksikön antamia tietoja kuin EGR-venttiilin toimintaa, josta olin havaitsevani, että mahdollisesti aina nytkähdyksen ilmetessä EGR-venttiilin toimintaa kuvaava prosenttiluku olisi muuttunut. Parin minuutin jälkeen moottori kävi taas normaalisti ja sen jälkeen suoritettu koeajokin sujui ongelmitta.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012, 13:50:50 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
EGR venttiili irti ja mekaaninen puhdistus sopivaa liuotinta apuna käyttäen.