Kirjoittaja Aihe: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)  (Luettu 13887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

308SW

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2012 308 SW 1,6 HDi 112 Allure.

Aamusella kun roikan nokasta starttasin, tuommosen ilmoituksen pukkasi näkimille ja keltainen varoitusvalo syttyi mittaristoon. Kone soi ja kukkuu ihan normaalisti, ei ylimääräisiä ääniä tai muita päästöjä näkyvissä. Lämmöt nousee koneeseen niin normaalisti kuin -30C pakkasella vaan voi. Soitin huoltoon, mutta siellä ei nähty vielä aihetta paniikkiin koska auto muuten tuntuu toimivan normaalisti. Maanantaina nähdään mitä koodeja saavat kaivettua tietokoneella esille. Ilmoitus piippaa esille joka kerta kun autoon virrat kytkee. Ei hävinnyt vaikka ajelin tänäänkin koneen normaali lämpöiseksi.

Ratkaisu:

Vikailmoitus poistui itsestään viikonlopun aikana. Tänään huollossa katsoivat koneella virheet, syynä oli hiukkassuodatimen paine-erolähetin. Sähkäri arveli syyksi pakkasen aiheuttamaan jäätymistä. Kuten mainitsin, moottorin toiminnassa ei ole ollut mitään havaittavaa häriötä koko aikana.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 508
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #1 : 03.02.2012, 15:37:53 »
Citroen C4 e-hdi 112 malleissa ollut samaa virheilmoitusta.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2012, 15:47:44, kirjoittanut PUG-508 »
Peugeot 508 & Peugeot 607

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 779
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #2 : 06.01.2016, 15:36:28 »
Auto: 2012 308 SW 1,6 e-HDi 112 2-tronic Active.

Tämä virheilmoitus päätti ilmestyä oman auton näytölle, nyt kiinnostaakin että jos kyse on samasta tai samantyyppisestä viasta, niin kauanko tuo poistumista pitäisi odotella vai pitäisikö vaan kiikuttaa huoltoon? Ja olisiko tarve ottaa autolle vähän pidempi lenkki, että lämpenee paremmin vai onko tuosta nyt sit vaan haittaa?

Auton lämpömittar näytti -21 (kotimittari -16...-17) ja oli lämmityksessä vähän reilun tunnin.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 779
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #3 : 06.01.2016, 17:48:00 »
Itse itselleni vastaten, ainakaan ajamalla auto lämpimäksi, ei tuo virhe katoa. Se "nollautuu" ilmeisesti kunhan auto vaan hetken on paikallaan, mutta käynnistyksestä n. 5-10 sekunnin kuluttua ilmenee uudelleen. Täytynee siis viedä ainakin vikakoodien lukuun ja katsoa mitä sieltä tulee.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



TmV

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #4 : 08.01.2016, 09:44:27 »
Auto: 2011 308 SW 1,6 HDi (DV6C, 9HR, 82 kW/111 hv).

Minulla sama vikailmoitus pari päivää sitten, pakkasta -25C. Käynnistin auton, lähti normaalisti käyntiin ja sen jälkeen "piippasi" pari kertaa. Radion infonäyttöön tuli "Engine fault: Repair needed" ja trippimittarin viereen ilmestyi kolmio jossa huutomerkki. Eco - valo (eco-katkaisimessa) vilkutteli muutaman kerran ja jäi palamaan (ilmoitus "Eco mode deactivated").

Vikakoodinlukija ei näyttänyt vikakoodeja.

Radiosta menu-näppäimen takaa valikko radionnäytölle, josta diagnostic -> warning logs. Näytöllä kaksi ilmoitusta, Engine fault: repair needed sekä Remote Key Battery Flat.

Vaihdoin avaimen kaukosäätimen pariston (1 kpl CR 1620). Avain aukeaa, kun kampeaa takapään lovesta ruuvimeisselillä puolikkaat erilleen. Paristo on siinä puoliskossa, johon avain jää. Vanha pois, uusi numeropuoli alaspäin ja avain kasaan.

Auton käynnistys, ja vika sekä valikon vikalogit poissa.

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 273
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #5 : 08.01.2016, 16:07:07 »
Lämmityksen jälkeinen sekoilu aiiheutti joissain malleissa kaikkien valojen syttymisen ja moottorin tuulettimen käynnistymisen.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 779
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #6 : 09.01.2016, 13:36:35 »
Päivitys, vika poistui kun sää lämpeni, oma epäilys kohdistuu akkuun, auto menee aina joskus heti economy modeen, kun ovet on aukaissut ja avaimesta kääntää virrat päälle.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 508
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #7 : 09.01.2016, 20:41:08 »
Akku huono.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Henkka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #8 : 11.01.2016, 14:37:23 »
Auto: 2013 308 SW 1,6 e-HDi 115 Style Sportium.

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni niin minullakin syttyi tuo "moottorivalo" viime viikolla kovimpien pakkasten aikana(-27 C) kun olin ajanut n. 10km ja pysähdyin hetkeksi ja auto kävi tyhjäkäyntiä. Senjälkeen se paloi jatkuvasti muutaman päivän ja lauantaina kun auto oli seissyt muutaman tunnin(-17 C) ja käynnistin auton niin valo ei enää ei enää syttynytkään eikä ole sen jälkeen syttynyt  :) . Tuntuu siltä että on kovimpien pakkasten ongelma??

pakki

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #9 : 10.03.2017, 10:48:46 »
Auto: 2011 308 SW 1,6 HDi (140 000 km).

Mulla rupes tulemaan kyseistä Engine fault, Repair needed ilmoitusta parisen viikkoa sitten ensimmäisen kerran. Se ei kuitenkaan tule heti käynnistyksessä, vaan muutaman kilometrin ajon jälkeen. Pimeän aikaan huomaa, että jotain yritetään käynnistää ja valot hetkellisesti himmenevät muutaman kerran noin 10 sekunnin välein jonka jälkeen herja ilmestyy. Kun vika on taulussa, on myös tehot rajoitettu. Jos sammuttaa ja käynnistää uudelleen, tehot palautuvat normaaliksi mutta vika ilmestyy taas muutaman kilometrin jälkeen. Paitsi että ei aina. Aluksi vika tuli kolmena päivänä peräkkäin useamman käynnistyksen ja ajon jälkeen. Sitten oli reilu viikko väliä, eikä vikaa tuntunut olevan missään. Kunnes nyt se näyttää taas palanneen, joskin edelleen on myös ajoja joissa vikaa ei tule.

Olisiko jollain kokemusta tai vinkkiä mistä tuota kannattaisi lähteä metsästämään? Vikakoodia en ole vielä käynyt luetuttamassa, mietin lähinnä voiko tämmöinen nollan tienoilla huiteleva lämpötila aiheuttaa moista. Ensimmäisen kerran vian ilmestyessä oli myös märkää lunta ja asteet noin nollassa, niinkuin nytkin. Välissä oltiin muutaman asteen pakkasella. Voisiko noki tarttua "märkänä" jonnekin enemmän joka estää jonkun systeemin käynnistymisen? FAP poltto tms?

pakki

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Engine fault: Repair needed" (DV6C)
« Vastaus #10 : 13.03.2017, 12:27:24 »
Vikakoodi haettu, kertoi kuulemma jäähdyttimen tuuletinta ohjaavan releboksin ongelmista. Korjausohjeissa neuvotaan vaihtamaan myös itse tuulettimen moottori. Moottorin hinta tais olla noin 370e, rele reilut 80e. Vaihtotyötä moottorille 1,5h. Täytyy pohtia, vian satunnaisuus kun mietityttää. Saisko sen fiksailtua jollain kosteudenpoistolla?