Kirjoittaja Aihe: 405 - Epätasainen tyhjäkäynti  (Luettu 2240 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

alex80

  • Vieras
405 - Epätasainen tyhjäkäynti
« : 04.02.2012, 17:08:05 »
Auto: 1993 405 1,8 GLX (käyttöönotto 15.10.1992, Bosch MP 5.1).

Terve. Vaihdoin termostaatin, kun vanhalla termarilla ei lämpö noussut kuin noin 70 asteeseen. Nyt kun on uusi termari (89-asteinen), niin tuli tyhjäkäyntiongelma eli kun lämpö nuosee yli 70 asteen, niin käynti alkaa vaeltamaan. Kierroksia kun antaa, niin käy tasaisesti, mutta kun kierrokset laskevat normaaliksi, niin vaeltaa taas (vikavalo ei pala). Missä vika? Oko kenties jokin anturiongelma?

alex80

  • Vieras
Vs: 405 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 05.02.2012, 20:07:39 »
Tänään, kun lähdin ajamaan, niin toimi muuten ihan ok, tyhjäkäynti ei enää vaeltanut, mutta kävi turhan korkealla, kierroksista en tiedä (autossa ei ole kierroslukumittaria), korvakuulolla yli 1000 rpm.

Sitten vielä jarrupoljin oli ihan kivikova. Kun tulin kotiin, niin katsoin konehuoneeseen ja huomasin, että jarrutehostajan letku oli katkennut imusarjan muoviputkesta ja kun laitoin letkun takaisin imusarjaan kiinni, niin jarrut toimivat jotenkuten, mutta moottori sammuu heti eikä käynnisty kuin letku irrotettuna. Jouduin tekemään letkuun pienen reiän, jotta moottori käy.

Onko siinä jarrutehostimen alipaineletkussa kenties jokin takaiskuventtiili vai miksi tekee tuollaista, että sammuu, kun letku on kiinni eikä käynnisty kuin letku irrotettuna? (Korjasin letkun siten, että laitoin isomman kumiletkun "holkiksi" vanhan letkun/imusarjan liitoksen päälle.)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 09.02.2012, 22:40:28 »
Jarrutehostimelle menevän letkun liittimessä pitäisi olla takaiskuventtiili, joka mahdollistaa ilman kulun/imemisen vain jarrutehostimelta poispäin tehostimen toiminnan vaatiman alipaineen muodostamiseksi/ylläpitämiseksi (ks. lisätietoa).

Mutta autosi käyntiongelmat eivät mielestäni johdu mahdollisesta venttiilin vikaantumisesta, vaan todennäköisemmin tyhjäkäyntimoottori ei toimi kunnolla eli ei anna riittävästi ilmaa tyhjäkäynnin mahdollistamiseksi, jolloin irrotetun tai rei'itetyn jarrutehostimen letkun kautta moottori saa sen verran lisäilmaa, että toimii edes jollain tavalla. Tyhjäkäyntimoottorin irrottamisesta, puhdistamisesta ja voitelusta kannattaa aloittaa. Foorumin hakutoiminnolla löytyy aiheesta runsaasti lisätietoa (muiden mallin osalta löytyvää tietoa voi soveltaa).

Autossasi on XU7JP-moottori:

405 (1. mallisarja), imusarja
405 (2. mallisarja), imusarja

405 (2. mallisarja), imusarja, INJECTION XU7JP AND MOUNTING BOSCH

1920 N1, REGULATOR MOT

405 (2. mallisarja), imusarja, INJECTION XU7JP AND MOUNTING MAGNETI MARELLI OR INJECTION XU5JP AND MOUNTING SAGEM

1920 N1, REGULATOR MOT, FOR MMDCM THROTTLE VALVE
1920 X9, REGULATOR MOT, A.M.C, FOR AMC THROTTLE VALVE
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

alex80

  • Vieras
Vs: 405 - Epätasainen tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 15.02.2012, 23:56:33 »
Noniin! Terveppä taasen joo, eli mistä aloittais. Termostaatin vaihdon jälkeen ja reijitetyn jarrutehostimen letkun jälkeen peugeot toimi noin viikon ihan ok, kunnes tänään töistä lähdin kotiin päin niin en päässyt kuin noin 100-500 metriä niin meno katkesi. Moottorista loppui yksinkertaisesti puhti eli käynti oli saman kuuloista kuin 2 tulppaa olis ollu pois peleistä (moottori ei ottanut kierroksia). Auto tutisi ja vapisi. Ykkösvaihde päällä kaasu pohjassa kulki vielä viimeiset metrit ja sammui ja pakoputkesta tuli sankka valkoinen savu. Sitä meinaan oikeesti tuli ja paljon, luulin jo että syttyi palamaan, mut ei sentään.

Kun auto oli hinattu kotiin niin nostin öljytikun ensimmäiseksi. Öljyn väri oli normaali eikä mitään ulkoista vikaa näkynyt. Starttasin vielä kotipihalla, moottori pyöri mutta ei aikeitakaan lähteä käyntiin. Seuraavaksi avasin jäähdyttimen korkin, siellä oli aivan järkyttävä paine, nesteet lensi pulenmetrin korkeuteen. Otin vielä uuden termostaatin pois moottorista, tuli ehkä noin 2-3 desiä nestettä, eli loput tuli pihalle jäähdyttimen korkin aukaisun yhteydessä! Voisiko vika kenties olla palanut kansipahvi tai että olisi kansi haljennut? Entinen omistja on tehnyt 2 vuotta sitten täydellisen kansiremontin, eli uudet venttiilit, oikaisu jne. Pakoputkesta tulleesta valkoisesta savusta päättelin itse alustavasti, että kansi tai tiiveste rikki ja päästää nesteet suoraan palotilaan.