Kirjoittaja Aihe: 406 - Räpättävä ääni kiihdytettäessä (diesel) (liian vähän moottoriöljyä)  (Luettu 2306 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikkoh

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 406 2,1 TD (546 000 km).

Auto räpättää joskus kiihdytyksissä. Vika on nyt ilmennyt muutamia kertoja. Ääni kuuluu selvästi moottorin puolelta, ja kaasua painettaessa, loppuu heti kun löysää. Ääni muistuttaa ehkä eniten polkupyörän muovisen "räpättimen" pärinää. Onko tämä jo lopun alkua vai jotain pientä?

Ratkaisu:

Ilmeisesti vika selvisi ja korjaantui öljyä lisäämällä. Oli hieman alle alamerkin, kun räpätti. Räpätys loppui heti, kun öljyä lisättiin. Ilmeisesti turbossa siivet hankasivat reunoihin, kun öljy ei keskittänyt laakereita.

Benkku

  • Vieras
Pakoputkistossa, sylinterinkannen/pakosarjan tai pakosarjan/ahtimen liitoksessa vuotoa.

mikkoh

  • Vieras
Ääni kuuluu vain silloin tällöin. Viimeksi alkoi kuuluman, kun kiihdytin jäällä (suti tietysti) asfaltille, jolloin nykäisi. Nykäyksen jälkeen alkoi pärisemään.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Pakoputki liikahti kumijoustimissaan ja repäisi jostain liitoksen auki.

mikkoh

  • Vieras
Samalla, kun pärisi, tuntui, kuin vedot ei olisi tallessa.

Benkku

  • Vieras
Siinä tapauksessa vuoto lienee ennen ahtimen turbiinia.

mikkoh

  • Vieras
Voiko tämä vuoto olla yleensä tukossa? Nyt tämän vuoden puolella tehnyt tämän kolme kertaa. Liittyykö lievä nykiminen ajossa joskus mitenkään tällaseen päinään?

coolbiz

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 64
Kannattaa muuten tarkistaa EGR-venttiili ja sen liitosputki imusarjaan. Itsellä liitosputki oli poikki, ja oli tehot kateissa, kun ahtopaineen painuivat ulkoilmaan. Kyseessä toki oli 1.9 TD.

Benkku

  • Vieras
Ilmeisesti vika selvisi ja korjaantui öljyä lisäämällä. Oli hieman alle alamerkin, kun räpätti. Räpätys loppui heti, kun öljyä lisättiin. Ilmeisesti turbossa siivet hankasivat reunoihin, kun öljy ei keskittänyt laakereita.

Sikäli mikäli kompressori- tai turbiinisiipi on tosiaan ottanut kiinni pesäänsä, on ahdin käytännössä entinen.

mikkoh

  • Vieras
Voihan tuo vika paikka olla jossakin muualla, sillä turbon pihinä kuuluu siinä 2500-3000rpm, jonka jälkeen peittyy moottorin melun alle.