Kirjoittaja Aihe: 407 - Jäähdyttimen puhallin  (Luettu 13037 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veke

  • Vieras
407 - Jäähdyttimen puhallin
« : 21.04.2012, 15:52:38 »
Auto: 2005 407 1,8.

Onkohan kenelläkään tietoa siitä, käykö 2,0-litraisen moottorin (2006) jäähdyttimen puhallin 1,8-litraiseen?

Peugeot91

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #1 : 22.04.2012, 18:24:31 »
Auto: 2006 407 1,8 Olympia.

Missäs asteessa jäähdyttimen puhallin lähtee pyörimään. ? Itsellä lämmöt vähän yli 90 astetta eikä mielestäni kuulu mitään ääntä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #2 : 22.04.2012, 18:48:12 »
Jossain 95 asteen jälkeen menee hitaalle nopeudelle.
Peugeot 3008 hybrid

Peugeot91

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #3 : 22.04.2012, 19:05:42 »
Aika myöhään 206:ssa meni jo 88-asteessa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #4 : 22.04.2012, 20:26:23 »
206:n flekti lähtee myös 95 asteessa hitaalle nopeudella. Jossain vanhassa 206:ssa voi siinä 90 asteen kohdalla.
Peugeot 3008 hybrid

miktus

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #5 : 23.05.2012, 23:21:16 »
Auto: 2005 407 2,0 (automaatti).

Nyt tuli itsellä flekti tiensä päähän kun näin lämpimänä ilmoilla alkoi lämmöt nousta liikaa. Moottori ei edes pyöri vaikka antaa suoraan akusta virtaa. Onko näissä 407:n flekteissä eroja keskenään? Onko 1.8 ja 2.0 koneessa sama sähköflekti?

miktus

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #6 : 24.05.2012, 17:18:23 »
Nyt on vika löydetty flektistä. Sain tänään purettua koko kapistuksen. Syy moottorin mykkäkouluun löytyi kahdesta jumiutuneesta hiilen pitimestä, joista toinen oli irti pinta juotoksista vielä. Huomenna kun on aikaa paremmin niin katsotaan lähteekö tuuletin pyörimään kun saan hiilen taas juotettua piiriin kiinni takaisin.

Autoliikkeen hinta flektille 517 e ja on tilaustavaraa.

miktus

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #7 : 24.05.2012, 22:45:42 »
Kuvia otan huomenna työn ohessa tulemaan ja onhan tuo iso säästö jos tulee toimivaksi näin pienellä työllä.

wg

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #8 : 25.05.2012, 00:39:30 »
Onko 2.2 bensiinin flektiä muissa malleissa? Ilmeisesti 1.8 ja 2.0 ovat samanlaiset ja 2.0Hdi ja V6?

miktus

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #9 : 25.05.2012, 20:13:01 »
Nyt pääsi taas asian pariin.. Tässä kuva satoa

Tilanne olikin vähä heikompi miltä aluksi näytti. Peräti kolme hiilipakkaa oli irti piirilevystä ja yksi pakka tosi jumissa korroosiosta yms. Otin nuo kyseisen oast teräsharjalla putsaukseen juotospinnoista jotta saa kolvilla juottettua takaisin kiinni.





Tässä  muutama pintaliitos kohta tinattu uudestaan.

Nyt paketti valmiina kasaukseen --->



Tuon moottori päässä on jonkinlainen liukulaakeri holkki ainoastaan ja se oli myös hirttänyt kiinni. irroitin senkin ja putsasin kunnolla. Vaseliinia (molykote) väliin ja taas rullaa.



Tuon flektin moottorin purkaminen osiksi oli vähä työläs. Moottorin suojus on jollain tavalla prässätty  4 kohtaa jollain hakasilla. Ite annoin niille vähä rälläkkää ja vasaraa. Varmaan saa asiallisestikkin auki jos olisi jaksanut paneutua paremmin Kasatessa vedin niihin kohtiin hitsaamalla pistehitsit jotta pysyy taas kasassa.

Toinen asia on toimivuus. En itse ymmärrä tuon virtapiirin tarkoitusta moottorin yhteydessä. Onko tuo flekti kieroksia muuttava? En itse saannut akulla moottoria pyörimään mutta hiilipakoista kyllä. vaatiiko tuo piiri jonkinlaisen ohjausjännitteen jotta siihen voipi virtaa antaa moottoriin? No lyön viikonloppuna rojut takaisin kiinni ja katsotaan toimiiko. Onkos tuo myös päällä ilmastoinnin ollessa täysillä?
« Viimeksi muokattu: 25.05.2012, 20:18:23 kirjoittanut miktus »

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #10 : 25.05.2012, 20:31:18 »
Ei ollut ennen tapana jättää tuollaisia mekaanisia osia, kuten hiilet, pelkän hauraan juotostinan varaan. Ei ihme, että ovat irronneet koska niitä ei alun perinkään ole suunniteltu kestämään.

Tinan on tarkoitus toimia vain sähkön johteena, ei liimana (Kemppi-liima on toinen juttu).

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #11 : 25.05.2012, 21:55:22 »
Näyttää olevan Sagemin valmistama. On näköjään valmistanut ainakin  2005 vielä autokomponentteja, tehneekö nykyään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #12 : 26.05.2012, 02:19:16 »
Ei ollut ennen tapana jättää tuollaisia mekaanisia osia, kuten hiilet, pelkän hauraan juotostinan varaan.

Hiilipitimet eivät ole 'pelkän' juotostinan varassa, vaan pitimissä on läpiviedyt jalat ja reiät piirilevyllä jalkoihin melko tiukat. Kyseinen on (ollut jo ainakin 20 vuotta) hyvin tavallinen rakenne suursarjatuotannossa - hiiliharjallisssa DC-moottoreissa. Aika monella valmistajalla (mm. Bosch, Denso, Mistubishi, Valeo, Paris-Rhone), ellei jopa kaikilla.

Pintaliitostekniikan myötä, noissa sitten 'hiukan' oikaistu, jättämällä läpikuparoidut tai holkitetut reiät pois - samalla tietty pitimien kiinnitys piirilevylle heikentynyt merkittävästi.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2012, 02:22:20 kirjoittanut Benkku »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #13 : 26.05.2012, 07:58:05 »
Ylimmäinen kuva jossa hiilenpidin on irrallaan ja jalat ylöspäin, näyttäisi että ainakaan nuo jalat ei ole läpivietyä mallia vaan tinattu pelkästään.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

miktus

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhallin
« Vastaus #14 : 26.05.2012, 20:54:35 »
Kyl taisi flekti viedä tämän erän. Ei lähtenyt toimimaan autoon kytkettynä. Tuli tuosta mieleen että oliskos moottorinohjaus piirissä pintaliitokset myös sieltä pettäneet jostain kohtaa.