Kirjoittaja Aihe: Peugeot 406 - Osto-opas  (Luettu 37709 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 386
Peugeot 406 - Osto-opas
« : 29.04.2006, 17:52:15 »
PEUGEOT 406 -OSTO-OPAS

Kirjoittanut Pugfan 3.2.2006

Peugeot 406 on vuonna 1995 esitelty ylemmän keskiluokan automalli. Korimalleina on ollut neliovinen Sedan (Berline), farmarimalli Grand Wagon (Break) sekä Pininfarinan muotoilema ja valmistama Coupé. Tämän artikkelin tiedot koskevat lähinnä Sedania ja Grand Wagonia.

Auton moottorivalikoimaan Suomessa kuului 1.8-3.0-litraiset bensiinimoottorit, 1.9- ja 2.1-litraiset Turbodieselit ja 2.0 HDi kahtena eri tehoversiona. Myös muutamia 2.2-litraisia HDi-versioita on näkynyt Suomessa, ilmeisesti jälkituontina. Coupé-korimallin moottorina oli nelisylinteriset 2.0 ja 2.2 sekä kuusisylinterinen 3.0 V6. Muilla markkina-alueilla on myyty esimerkiksi pienemmillä bensiinimoottoreilla varustettuja malleja, suorasuihkutusbensiinimoottoria (HPi) sekä esimerkiksi HDi-moottorilla varustettuja Coupéja. Myös vaihtoehtoisille polttoaineille sopivia malleja on ollut myynnissä esimerkiksi auton kotimaassa Ranskassa.

406 oli teknisesti ja muotoilultaankin eräänlainen askel Peugeotilta kohti yleiseurooppalaisia autoja. Takapyöräntuennassa Peugeot luopui vähän tilaa vievästä vääntösauvajousituksesta ja korvasi sen perinteisemmällä kierrejousiratkaisulla. Kun vielä korirakenne oli aikaisempia Peugeot-malleja jämäkämpi, auto viehätti monia aikaisemmin ranskalaisautoja vierastaneita autoilijoita. Kori on myös hyvin äänieristetty ja niinpä 406 on ollut luokkansa hiljaisimpia autoja.

Varustelu oli jo ensimmäisistä vuosimalleista lähtien runsas myös perusmalleissa ja vuosien varrella varustelu vain kasvoi. Esimerkiksi kuljettajan turvatyyny ja ABS-jarrut ovat olleet koko ajan kaikissa Suomeen tuoduissa malliversioissa. Jo ensimmäisessä vuosimallissa oli erikoisempiakin varusteita, kuten automaattiset tuulilasinpyyhkimet.

406:n myötä Peugeoteja ilmestyi muutamien vuosien tauon jälkeen myös taksikäyttöön. Varsinkin farmarikorimalli Grand Wagon on ollut varsin yleinen taksina, ei vähiten suuren tavaratilan ja lisäpenkin ansiosta. Taksikäytössä olleet autot tuovat oman lisänsä käytettyjen autojen valikoimaan, ne ovat olleet ikäänsä nähden paljon ajettuja ja siten jopa huomattavan edullisia.

Peugeot 406 säilyi tuotannossa vuoteen 2004 saakka, jolloin mallimerkinnältään numeroa suurempi 407 tuli korvaamaan sen. Vielä vuonna 2005 rekisteröitiin Suomessa kaksi yksilöä. Uuden mallin suosion myötä käytettyä 406:tta etsivällä on runsaasti valinnanvaraa.

Alla hieman lisätietoa käytetyn Peugeot 406:n ostajalle ja miksei myös nykyisille omistajille.

Moottori ja apulaitteet

Bensiinimoottorit

1.8-litraisessa 16-venttiilisessä XU-moottorissa (1996-1999) on ollut muutamissa yksilöissä ongelmia öljynkulutuksen kanssa johtuen vääränkokoisista männistä. Öljynkulutus on kunnossa olevassa konessakin 0,1-0,25 l/1000 km. Tehtaan ilmoittama korjausraja on 0,5 litraa/1000km. Vialliset moottorit lienee jouduttu jo korjaamaan.
Samaa moottoriperhettä olevat kaksilitraiset moottorit ja uudempaa moottoriperhettä edustavat EW-moottorit (1.8-2.2) ovat osoittautuneet ongelmattomiksi voimanlähteiksi. V6-moottoreissa ongelmia on ollut sytytyspuolien kanssa, niidenkin kohdalla ongelma lienee vain tietyssä osaerässä ja jouduttu jo korjaamaan. V6-mallin jakohihnan vaihto on kallis toimenpide.

Dieselmoottorit

Hieman ensimmäisiä bensiinimoottoreita myöhemmin tulleet 1.9- ja 2.1 Turbodieselit (1996-1999) ovat osoittautuneet kestäviksi, jotka huollettuna ja ilman käyttövirheitä kestävät helposti yli 400 000 km. Tyyppivikoja ei ole tullut esiin.

Vuonna 1999 tullut 2.0 HDi kahtena eri tehoversiona (66 ja 81 kW) edustaa modernia tekniikkaa yhteispaineruiskutuksineen. Ensimmäisissä moottoreissa on ollut jonkin verran ongelmia apulaitteita pyörittävän hihnapyörän kanssa. Sen kuluneisuus ilmenee käyntiäänen muuttumisesta 'vanhan dieselin' tyyliseksi. Myöhemmin tuotantoon tullut täysin metallinen hihnapyörä ei ole aiheuttanut ongelmia.
Polttoaineen siirtopumppu myös heikko kohta HDi:ssä vm. erityisesti vm. 1999-2000. Se ei yleensä oireile vaan lopettaa toimintansa kerralla. Siirtopumppuviat koskevat vain Bosch-ruiskutusjärjestelmällä varustettuja HDi moottoreita.

Bosch-ruiskutusjärjestelmän voi tunnistaa seuraavien tunnistusohjeiden avulla:

Bosch: 110 hv mallit aina, 90 hv 2001 eteenpäin on syytä tarkistaa
- Korkeapainepumpun kyljessä oleva tyyppikilpi.
- Moottoritilasta ei löydy käsipumppua.

Siemens: vain 90 hv malleissa
- Korkeapainepumpun kyljessä oleva tyyppikilpi.
- Moottoritilasta löytyvä käsipumppu, sijaitsee joko moottorin suojamuovin alla tai edestä katsottuna suojamuovin vasemmalla puolella. ks kuva
- Tullut vuoden 2001 loppupuolella

Kuvissa näkyy kaksi mahdollista sijoitus paikkaa käsipumpulle, voi myös sijaita suojamuovin alla. Kuvissa on 307 HDi ja 406 HDi.


   

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Huohotinputkiston lämmitysvastusten kunto kannattaa tarkastaa kaikissa moottorityypeissä (paitsi HDi, jossa em. vastusta ei ole) ja asentaa myös eristeitä jäätymisen estämiseksi. Jäätyessään ongelmana on yleensä moottoriöljyn roiskuminen mittatikun reiästä mutta pahimmillaan voi aiheuttaa moottorivaurion. Keulaan saa myös muovisia suojuksia estämään ajoviiman jäädyttävää vaikutusta, toki itsekin voi kehitellä erinäisiä viimasuojia. Viimasuoja vähentää myös jäähdyttimelle tulevaa tiesuolaa sekä polttoaineenkulutusta.

Tarkista myös mahdolliset nestevuodot: Venttiilikopan tiiviste (EW-moottorit), kannentiiviste, öljypohjantiiviste, ohjaustehostimen letkut, vaihdelaatikon vuodot ja jäähdytysjärjestelmä. Tarkista, ettei jäähdytysnesteen seassa ole öljyä. Jäähdyttimen kestoikä n. 5 - 7 vuotta riippuen ajo-olosuhteista ja siitä, käytetäänkö talvella viimasuojaa suojaamassa jäähdytintä maantiesuolaroiskeilta. Pakoputken takaosan kestoikä on noin 3-5 vuotta.

Jakohihnan vaihtoväli on kaikissa moottorityypeissä 4 vuotta tai 120 000 km, urheilullisessa ajossa tai taksikäytössä kilometriraja 100 000 km. Jakohihnan vaihto kannattaa suorittaa auton oston yhteydessä ellei hihnan vaihdosta ole varmaa tietoa. Vesipumpun vaihto kannattaa tehdä samalla kun vaihdattaa jakohihnan.

Iäkkäämpien dieselversioiden talvikäytössä on syytä huomioida se, että niistä mahdollisesti puuttuu polttoaineen esilämmitin. Käyttämällä kunnollista polttoainetta ongelmilta voi välttyä.  

Alusta, voimansiirto ja jarrut

Voimansiirrossa ei ole esiintynyt normaalista poikkeavaa kulumista. Manuaalivaihteisto on luonteeltaan jäykkä, varsinkin jos vaihteistoöljynä on käytetty muita kuin maahantuojan suosittelemia tuotteita. Kytkin ottaa normaalikunnossa melko ylhäältä.

Auton etu- tai takapyöräntuennasta kuuluvan kolinan aiheuttajana on todennäköisimmin väljäksi kulunut kallistuksenvakaajan yhdystanko (koiranluu). Yhdystanko voi olla kulunut jopa alle 50 000 km ajetuissa autoissa, yleensä sen vaihto täytyy tehdä viimeistään 150 000 km kohdalla. Yhdystangon vaihdossa kannattaa käyttää alkuperäisosaa, tarvikeosien kestävyys on kyseenalainen.

Takapyöräntuennassa 'itseohjaavan' akseliston raidetangon pallonivelen kuluneisuus aiheuttaa takarenkaiden epätasaista ja normaalia nopeampaa kulumista, joten sen oireilu on helppo todeta mikäli auton renkaita ei ole vaihdettu uusiin tai niiden paikkaa vaihdettu. Pallonivelien kestoikä on noin 200 000 km.

Jarrujärjestelmässä jarrulevyjen kunto on syytä tarkistaa, ne voivat olla vaihtokunnossa jo noin 100 000 km kohdalla. Käsijarrun teho voi olla heikko tai toispuoleinen, se aiheutuu yleensä säädön puutteesta. Käsijarrukahvan jäykkyys tai ääntely on niin ikään merkki huollon laiminlyönnistä. Takalevyjarruin varustettujen mallien käsijarrukilpien korroosiotilanne on myös syytä tarkistaa. Korroosion takia kilvestä voi irrota käsijarrukenkiä paikallaan pitävät tapit, jolloin käsijarrukengät irtoavat ja irrotessaaan ne voivat vaurioittaa muita osia.

Kori

Peugeot 406:n koritakuu on ollut käyttöönottoajankohdasta riippuen 6 tai 12 vuotta. Ruoste ei ole ollut ongelmana mutta tarkista konepellin etureunan kunto, tiesuola on voinut jäädä reunaan aiheuttaen ruostumista. Ovien saranat voivat olla väljät mikäli niiden voitelu on laiminlyöty. Vanhimpien yksilöiden etuvaloumpiot ovat usein kellastuneet ja se voi aiheuttaa valotehon heikkenemistä.

Sisustus

Istuinlämmittimien toiminta voi oireilla varsinkin vuosimalleissa 1996-1999. Alkupään yksilöissä ongelmia aiheutti liian tehokas istuinlämmitin mutta ne lienee jo jouduttu korjaamaan. Airbag-merkkivalo voi vilkkua, sen aiheuttaa istuimen alla olevien littimien huono kosketus. Näiden liittimien käsittelyssä tulee noudattaa erityistä huolellisuutta tai jättää toimenpiteet asiantuntevan huollon tehtäväksi.

Oviin menevät johtosarjat voivat olla kuluneet poikki. Ilmenee esimerkiksi sisävalokytkimen, kaiuttimen tai sähkötoimisen ikkunannostimen toimimattomuutena. Vanhoissa takseissa tätä esiintyy myös oikeanpuoleisen takaoven kohdalla, jolloin sähkötoiminen ikkunannostin tai keskuslukitus ei toimi halutunlaisesti.

Kuljettajan istuimen verhoilu voi olla paljon ajetuissa autoissa, erityisesti taksikäytössä olleissa, kulunut. Verhoilumateriaali vaikuttaa olevan heikompi malliuudistuksen jälkeisissä malleissa.  

Vuosimallien 1996-1997 näppäiltävän ajonestolaitteen johdot voi katketa aiheuttaen käynnistyksenestolaitteen toiminnan keskeytymisen ja se estää auton käynnistymisen. Ajonestolaitteen voi auton käyttöönottoajankohdasta riippuen kytkeä pois toiminnasta jos koodin näpyttely häiritsee tai siinä esiintyy ongelmia.

Matkamittarilukema

1. mallisarjan autojen (vuosimallit 1996-1999, sarjanumeroon 80 800 000 asti) ostajien on syytä varmistua auton mittarilukeman oikeellisuudesta, koska matkamittarissa on käytetty ohjelmointivirheen sisältävää mikropiiriä, jonka vuoksi seitsensegmenttinäytön satojatuhansia ilmaiseva 6. numero ei aina näytä oikein. Lukeman 299 999 jälkeen näytölle ei tulekaan 300 000, vaan numeron 3 tilalle tulee numeron 1 puolikas (numero 1 muodostuu tavallisesti kahdesta päällekäisestä pystysuuntaisesta segmentistä, joista tässä tapauksessa palaa vain alimmainen). Seuraavan kerran sadantuhannen ylittyessä lukema ei myöskään ole 400 000, vaan tällöin numeron 4 tilalla näkyy 1 eli lukema on 100 000. Matkamittarilukeman ollessa oikeasti 500 000, lukee näytössä 200 000. Todennäköisesti 600 000 kohdalla 6. numero muuttuu taas numeron 1 puolikkaaksi jne. Auton matkamittarin ei siis koskaan pitäisi näyttää kolmella alkavaa kuusinumeroista lukemaa.

Todellinen mittarilukema (km)Matkamittarin lukema (km)
000 000000 000
100 000100 000
200 000200 000
300 000|00 000
400 000100 000
500 000200 000
600 000|00 000
700 000100 000
800 000200 000
900 000|00 000

1. mallisarjan autoissa on käytetty sekä Sagem- että Jaeger-merkkisiä mittaristoja ja ongelmaa koskee kumpaakin. Uudemmissa 2. mallisarjan autoissa (vuosimallit 1999-2004, sarjanumerosta 80 800 001 lähtien) ongelmaa ei esiinny.

Auton 1997 406 2,1 TD (XUD11BTE, 11/1996) mittaristosta otetussa kuvassa virhe näkyy selvästi. Auton todellinen mittarilukema on 343 749 km.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Lisäyksiä ja korjauksia tähän artikkeliin voi lähettää kirjoittajalle sähköpostitse tai yksityisviestinä.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 18:53:27, kirjoittanut Tonilind »
Taas Peugeot... ::)