Kirjoittaja Aihe: 306 - Jäykkä ohjaus  (Luettu 1763 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Koetanpa

  • Vieras
306 - Jäykkä ohjaus
« : 06.06.2012, 12:50:50 »
Auto: 2001 306 1,6 (farmari, 140 000 km).

Voiko ohjaustehostin heikentyä? Tehostin kyllä toimii, verrattuna tilanteeseen moottori sammuneena. Mutta kun vertaa kahteen toiseen erimerkkiseen h-autoon, niin ero on selvä. Jäykkyys jo vähän haittaa. Nestettä on säiliössä. Haynes Repair Manual ei kerro tästä muuta kuin nestetason tarkistuksen viikottain... Muistikuvaa ei ole tilanteesta 5 vuotta sitten, kun auto ostettiin.

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #1 : 06.06.2012, 12:58:06 »
Toki pumppu voi kulua ja täten "heikentyä". Kokeile vaihtaa ohjaustehostimen öljyt kuitenkin, saattaa auttaa.

- Paluulinja irti säiliöstä ja jollain "adapterilla" jatkoputki kiinni ja vaikka limpparipulloon letkun toinen pää. Joku mielellä pitämään pulloa.
- Auto käyntiin ja kääntele rattia ääriasennosta toiseen. Heti kun tehostin "rääkäisee" ja menee jäykäksi auto kiinni.
- Täytä öljysäiliö ja toista edellinen kohta vaikkapa kolme kertaa.
- Adapteri pois ja letku paikoilleen uudella klemmarilla.

Öljyksi joku ATF-öljy, varaosaliikkeet osaa myydä varmaankin oikeaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #2 : 06.06.2012, 13:12:01 »
Voiko ohjaustehostin heikentyä?  Tehostin kyllä toimii, verrattuna tilanteeseen moottori sammuneena.  Mutta kun vertaa kahteen toiseen erimerkkiseen h-autoon, niin ero on selvä.

Kyse lienee siitä, että näissä kahdessa erimerkkisessä autossa on tehostusta jo lähtökohtaisesti enemmän, kuin autossasi. Tyypillisesti Peugeotien ohjaus ei ole ylitehostettu, kuten joissakin muissa merkeissä. Kuitenkin jos tehostus tuntuu mielestäsi heikolta, niin kannattaa joko vaihtaa pumppu tai korottaa nykyisen painetta (jos pumppu mahdollistaa, kaikissa tyypeissä paine ei ole säädettävä). Paineenkorotus oletuksella, että työsylinteri on kunnossa.

Koetanpa

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #3 : 06.06.2012, 15:22:38 »
Ok, voipi olla, että Peugeotin ohjaus on vähemmän tehostettu verrattuna muihin. Ja onhan kuskitkin 'heikentyneet' sen 5 vuoden verran. Haynes Repair Manual kertoo s. 10.14 mahdollisen ilman poistosta nesteestä. Sen voi kokeilla. Nesteen vaihto-ohjetta kirjassa ei ole. Pumpunvaihto-ohje kylläkin.  Kesärenkaat tarvisi uusia, voisi yrittää valita kevyemmät, jos löytyy.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #4 : 06.06.2012, 16:34:28 »
Kyllä vaan valitettavasti kaikissa 306:ssa tuo "tehostin" on hmm..., tehostin. :D Mitähän lienee Ranskan pojat miettineet tuon kanssa ettei yhtään enempää poweria ole siihen laittaneet? Talvirenkailla suhteellisen mukava kyllä mutta annas olla kun pistät ne kesämakkarat alle niin jo alkaa jumittamaan. Ja juurikin tuo ylileveys/kuluneisuus vaikuttaa tosi paljon. Näin se vaan on!

pj_heippa

  • Vieras
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #5 : 06.06.2012, 20:37:50 »
Ja olisko mahdollisesti iskarin yläpään laakerit hiljalleen olla lopussa jos tehostus tuntuu heikolta?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Jäykkä ohjaus
« Vastaus #6 : 17.06.2012, 21:31:48 »
Tuon ikäisessä autossa on iskarin yläpään laakerit jo vaihtokunnossa mitä tuossa yllä olevassa postauksessa jo ehdotettiinkin. Itse en tekisi tehostimelle muuta kuin vaihtaisin nesteet sinne ja laakeroinnin.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93