Kirjoittaja Aihe: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä  (Luettu 4423 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

enomies

  • Vieras
106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« : 20.06.2012, 15:46:26 »
Auto: 1998 106 1,4 Independence.

Hommasin tuollaisen pikkupösön joka ei ollut mennyt päästöistä läpi. Autoon oli juuri tehty kansiremontti ja vaihdettu sytytysohjausyksikkö. Itse irrotin katin joka olikin puhki palanut. Vaihdoin myös boshin lambdan ja auto toimikin hyvin. Ajelin n. 100km ja ongelmia ilmeni. Auto sammuu tyhjäkäynnillä ja kat valo syttyy palamaan. Auto kuitenkin käynnistyy heti uudelleen ja toimii ok kunnes vaihdan vapaalle jolloin taas sammuu. Onko mitään ideoita??

PeugeotDriver

  • Vieras
Vs: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #1 : 25.06.2012, 06:55:15 »
Tarkkaile missä lämpötilassa tekee tuota. Jos huomaat trendin niin silloin on ruiskun lämpöanturin bimetalli antautunut siinä termarin vieressä. Vihreä liitin kuori violetti keskusta liittimen sisältä. Oikealla puolella näät sinisen. Sen kun otat irti niin varoitusvalo syttyy. Pihelillä liittimen rautalanka irti, niin ettei tipu sinne vaihelaatikon koloihin taikka soraan auton alla. Ja yhdeksätoista kiintoavaimella anturi irti. Sitä ennen haet tietenkin uuden Motonetistä 37-3114 kympillä. uusi anturi kourassa ja toinen tilalle hätäilemättä. Ei valu nopeasti nestettä ulos. Eikä liikaa kiristä. Voi vaihtaa kuumanakin, mutta tahtoo palaa näpit vaikka kuinka vaihtaa sormea.

PeugeotDriver

  • Vieras
Vs: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #2 : 25.06.2012, 17:01:43 »
Niin jäi sanomatta siitä anturista vielä, että siinä on sellainen rengas juuressa. Rallyessa on valkoinen ja näissä normivehkeissä on violetti jos PSA. Se vaikuttaa juuri tuohon tyhjäkäyntiin, kun ei se tiedä antaa ryyppyä tyhjäkäynnillä jos se ei anna oikeaa lämpötilaa. Sen huomaa kuinka se menee koko ajan kehnommaksi ja anta liian lämmintä siis bimetalliliuska ei palaudu. Sitten palaa merkkivalo, kun se ei seuraa jossain kohdassa sitä käyrää mikä siihen esiasetuksena on laitettu. Rallyessa on tietenkin kuumepana käyvä tai siis antaa enemmän bensaa. Minä aukasen tuon anturin ja tutkin sen mitä se sisältää. 

enomies

  • Vieras
Vs: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #3 : 26.06.2012, 16:57:38 »
Perhana vieköön. Tuota täytyykin koittaa viikonloppuna. Kylmänä ei tuota oiretta ole, joten voisi hyvinkin johtua tuosta!

tuukka

  • Vieras
Vs: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #4 : 30.06.2012, 17:19:50 »
Auto: 1999 106 1,1.

Moro. Ostin auton pari päivää sit, nii hyvin toimii muuten mutta kun yön yli seisoo auto pihassa ja aamulla käynnistä auton moottorin ollessa kylmä niin ei pysy tyhjä käynnillä vaa kierrokset todella alhaalla ja sittten sammuu. Mutta pari sataa metriä ajettu moottorin lämpiessä ei ole enään mitään vikaa, pysyy hyvin tyhjä käynnillä kierrokset n 10rpm. Mutta osaatteko kertoo miksi kylmällä koneelle ei pysy tyhjä käynnilllä? Ja tätä on havaittu vaa kun auto on seissyt monta tuntia paikallaan.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #5 : 04.07.2012, 00:24:56 »
Moottorin lämpötila-anturi?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

enomies

  • Vieras
Vs: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #6 : 11.09.2012, 13:03:36 »
Pitkästä aikaa taas auton ihmettely jatkuu. Ei ollut siis tuo lämpötila anturi syy. Vaihdoin sen ja auto toimikin jälleen hienosti jonkin aikaa kunnes yhtäkkiä ei taas pysynytkään käynnissä. Nyt se tekikin sitten niin, että ei pysynyt käynnissä enää parin kilometrin jälkeen lainkaan. Rupesin miettimään voisiko vika olla ilmamäärämittarissa? Irrotin ilmanputsarin ja kuulin suhahduksen kuin paineet lähtisivät... Starttasin auton kun ilmanputsari oli irrotettuna ja laitoin paikoilleen sen käydessä. Ajattelin että näin saisin mahdollisesti "ilmattua" putsarin. Nyt auto pysyi käynnissä muutaman kilometrin koelenkin. Otan auton taas ajoon ja seuraan tilannetta. Vinkit olisivat enenmmän kuin toivottuja, sillä en luota ajoneuvoon lainkaan:)

sillikai

  • Vieras
Vs: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #7 : 11.09.2012, 15:17:27 »
Olethan vaihtanut ilmansuodattimen? Tyhjäkäyntisäädin on yksi vaihtoehto, vaihdoin itse juuri omaani ja sain tyhjäkäynnin kuntoon, mutta jäi vielä pohdittavaa.. Onkohan sulla pakoputken loppuosa tukossa? Käytitkö pakoputken loppupätkää irti vaihdossa? Jos katalysaattori oli ihan murusina, niin niitä on saattanut päätyä sinne loppupönttöön saakka ja tukkia sen osittain..
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012, 15:22:49 kirjoittanut sillikai »

enomies

  • Vieras
Vs: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #8 : 02.11.2012, 09:17:21 »
Hitaasti tutkiminen edistyy :) Otin putken irti ja paloja olikin takapöntössä jonkin verran. Vaihdoin takapöntön kun uuden halvalla sain. Luulinkin taas hetken, että nyt vika korjaantui kunnes jälleen auto jätti tielle. Auto kävi kolmella eikä lopulta suostunut käymään lainkaan. Irrotin tulpat ja huomasin, että kakkos pytty oli märkä ja muut kävivät laihalla. Kyse siis onkin ilmeisesti polttoaineen syötöstä. Kokeilin toisella obd mittarilla saada yhteyttä ecuun mutta ei onnistu. Mielestäni ongelmina saattaisi olla. Tukkeutunut polttoainesuodatin? Mahdollisesti ruiskun suuttimet tukossa? Ecu rikki? Tyhjäkäyntisäädin rikki? En jaksaisi laittaa kaikkia osia vaihtoon kustannusten takia.. Olisiko ideoita?  :)

enomies

  • Vieras
Vs: 106 - Sammuu tyhjäkäynnillä
« Vastaus #9 : 24.11.2012, 11:08:20 »
Tilannepäivitys: Vaihdoin tyhjäkäyntisäätimen, tulpat ja polttoaineen suodattimen. Auto kävi hyvin. Otin noin 50km ajon jälkeen tulpat irti ja huomasin, että käy laihalla joka pytyllä. Kävi kuitenkin ihan hyvin. Laitoin tulpat takaisin ja jatkoin ajoa. n.20 km ja auto sammui eikä käynyt enää kaikilla pytyillä. Irrotin tulpat ja huomasin että käy rikkaalla joka pytyllä... Sain jotenkuten auton takaisin kotiin ja taas on ihmettely edessä... Poltti niin huonosti, että katti kävi jälleen kuumana ja toivottavasti siihen ei nyt sitten tullut vauriota. Onko mitään ideoita????