Kirjoittaja Aihe: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa  (Luettu 2730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Merdique

  • Vieras
306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« : 02.08.2012, 22:28:42 »
Auto: 1996 306 1,9 TD SR (XUD9TE).

Öljytulpan kanssa meinaa olla sitkeä vuoto-ongelma. Hiljattain öljynvaihdon yhteydessä vaihdoin tiivisteen vanhan kulahtaneen tilalle, mutta ei auttanut. Itse tulppa ja molemmat tiivistepinnat näytti ehjiltä, mutta silti vuotaa. Ensiapuna tulpan ympärille on myös levitetty plastic paddingin leak fixiä, joka auttoi hetken, mutta senkin läpi öljy on taas löytänyt tiensä. Mitä tuolle oikein voisi tehdä irroittamatta tulppaa, kun öljyt on juuri vaihdettu niin ei viitsisi laskea niitä heti ulos. Se on myös varmistettu, että vuoto tulee tulpasta, eikä mistään ylempää.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #1 : 02.08.2012, 22:38:37 »
Tulpan kierteet entiset , valitettavasti :-[

Korjausohjeina ainoastaan uuden öljypohjan hankinta tai jos Helicon-kierteet saat jonkun korjaamon sinne tekemään.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #2 : 03.08.2012, 08:05:34 »
Laske öljyt puhtaaseen astiaan ja sitten takaisin. Oliko oikeanlainen tiiviste jos tavallinen kupari se tuskin pitää vaan semmoinen kokoonpainuva, ainakin merkkiliike tietää.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #3 : 03.08.2012, 08:27:38 »
Nimenomaan, tiivisteen pitää olla kuparinen ontelotiiviste. Omaani ei motonetin valikoimista löytynyt oikeanlaista tiivistettä; tasainen kuparitiiviste oli valikoimassa ja ontelotiiviste oli liian pieni ulkomitaltaan. Nyt onkin mennyt useamman öljynvaihdon samalla muotoon painuneella ontelotiivisteellä ilman ongelmia.

Eihän öljypropun tiivistyminen ole kierteestä kiinni, olettaen että on siinä kunnossa että kestää kiristämistä ohjemomenttiin. Tiivistyspinta on öljypohjassa oleva tasainen tai kartiomainen pinta.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2012, 08:35:46, kirjoittanut PL »
Peugeot 607 3.0 manual '01

Merdique

  • Vieras
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #4 : 03.08.2012, 09:54:35 »
Kierteiden luulisi olevan kunnossa, koska ainakin tulppa kiertyy hyvin paikalleen ja kiristyy (ei pyöri tyhjää). Tuo oli uutta tietoa, että tavallinen kuparitiiviste ei kävisi. Ainakin edellisissä autoissani (ei ole ollut ranskalaisia ennen) on sellainen ollut eikä ole ongelmia ollut.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #5 : 03.08.2012, 20:32:33 »
Merkkiliikkeestä tiivisteillä sikahinta ~4e/kappale, mutta sillä pitäisi vuoto loppua. Serviceboxin perusteella oikea tiiviste on osanumero 0313 27, mitoiltaan 14x21-2.
Peugeot 607 3.0 manual '01

Merdique

  • Vieras
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #6 : 04.08.2012, 00:47:27 »
Kiitos tiedoista PL. Mikä näissä Peugeoteissa on niin erikoista, ettei niihin tavallinen kuparitiiviste käy, että pitää olla tuollainen ontelotiiviste? Tää on mulle ihan uutta, kun edellisissä autoissa ja moottoripyörissä ym. ei ole vastaavia ongelmia ollut.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #7 : 04.08.2012, 01:44:46 »
Kasaan painuva ontelotiiviste tasoittaa paremmin tiivistyspinnoissa olevia epätasaisuuksia. Ilmastoidun mallin alumiinisessa öljypohjassa tiivistyspinta on kartio, joten siihen ei ole mitään mahdollisuutta saada öljyproppua tiiviisti tavallisella kuparitiivisteellä.
Peugeot 607 3.0 manual '01

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 849
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #8 : 05.08.2012, 09:42:31 »
Kyllä mä olen ainakin saanut tuota tiivistettä 3kpl/5€ tai jotain sitäluokkaa marmoritiskiltä. 4€/kpl on maksanut vain kutoskoneen tiiviste, jossa on kumitiiviste tiivisteen sisäkehällä.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #9 : 05.08.2012, 09:49:40 »
Hinta on suoraan serviceboxista, 3.8 e/kpl.
Peugeot 607 3.0 manual '01

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #10 : 05.08.2012, 10:43:18 »
...4€/kpl on maksanut vain kutoskoneen tiiviste, jossa on kumitiiviste tiivisteen sisäkehällä.

Se on nimeltään Usit-tiiviste.

'Normi' kuparinen- tai alumiininen tiiviste 'prikkakin' todennäköisesti tuossa peltipohjan tapauksessa pitää, kunhan sen kiristää hieman suurempaan momenttiin. Tiivisteen sisähalkaisijan on oltava oikea eli pohjatulpan kierteen halkaisijan suuruinen - ei suurempi.

Kuparista ontelotiivistettä käytettäessä tulee katsoa, että saumapuoli jää pohjatulppaa vasten.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #12 : 02.11.2015, 12:57:05 »
Onkohan nämä fiksuksen Kupari-täyttötiivisterenkaat juuri noita suositeltuja 'donitsityyppisiä'-renkaita? Taidan käydä kysemässä. Eivät tule kalliiksi vaikka joutuisi 50kpl ostaa...

J-PR

  • Vieras
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #13 : 03.11.2015, 09:53:03 »
Itse itselleni vastaten: nuo on juuri niitä tiivisteitä. Ja ei ole pakko ostaa 50kpl, vaan myymälästä saa tasan niin monta kuin asiakas haluaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Moottoriöljyn tyhjennystulppa
« Vastaus #14 : 03.11.2015, 10:22:48 »
Juuri noita Fixuksen myymiä tiivisteitä olen itsekin käyttänyt jo useamman vuoden.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info