Kirjoittaja Aihe: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 15869 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pitkonen

  • Vieras
Lue myös: Käyttökokemukset - 306


Olisin tiedustellut ammattilaisilta Peugeotin 306 mallista. Millasiin huoltoihin pitää varautua n. 100 000 kilsan tietämillä, jos auto on 1995 vuosimallia. Oon lukenu noista taka-akselin laakerivioista,venttiilinohjurin kumien remonteista, koiranluiden ja taka- akselin kumityynyjen vaihdoista. Millä kilometreillä nuo remontit tulee ajankohtaiseksi? Mitä ne maksaa jos teettää korjaamolla?

Olen ajatellut ostaa 306:sen, joten olisi mukava tietää etukäteen mahdollisista vioista.

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 363
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #1 : 05.05.2006, 14:43:16 »
Osto-opas löytyy tuolta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4041

Käytetyt autot ovat aina yksilöitä ja kun tässäkin tapauksessa on kysymyksessä 11 vuotta vanha auto, on vaikea sanoa kilometrimääriä milloin joku korjaustoimenpide on ajankohtainen. Siihen kun vaikuttaa todella paljon se, millaisella käytöllä auto on ollut ja millainen huoltohistoria autolla on.

Ennakkoon noita mainittuja osia tuskin kannattaa vaihtaa, ne kun voivat hyvinkin kestää vielä pitkään tai sitten esimerkiksi kallistuksenvakaajan pystytangot (koiranluut) on todennäköisesti jo jossain vaiheessa vaihdettu.

Käytetyn auton huollon kannalta tärkein on varmistaa jakohihnan kunto ja mikäli edellisen vaihdon ajankohtaa ei tiedetä, vaihdattaa hihna mahdollisimman pian - oikeastaan heti. Jakohihnavauriosta kun seuraa moottorivaurio. Sen jälkeen on hyvä suorittaa autolle laajin huolto, sisältäen kaikkien nesteiden, myös vaihteisto- ja jarrunesteiden vaihdot.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2009, 13:07:42, kirjoittanut Tonilind »
Taas Peugeot... ::)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 073
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #2 : 13.11.2006, 18:21:01 »
Aiheeni saattaa mennä vähän sivuun, mutta kysympä kumminkin. Mitä mieltä käyttäjät ovat 306 dieselversioista? Kolmella tonnilla alkaa olla tarjolla 96-97:ja, joilla on pörrätty 300tkm:n pintaan. Viisiovisen saisi vielä pakettiautoksi, jolloin ajokustannukset olisivat niiden osalta edulliset. Mutta mitä mieltä olette hinta/laatusuhteesta: joko on kovia korjauskustannuksia tiedossa (kokemuksia), ja onko eri tehoisten kesken eroja. Ja voiko auton huoltaa itse, vai meneekö asiat "tietokonehommiksi"? Ym mieleentulevaa.

96-97, pelit taitaa olla aika rauta laitteita vielä, ei ole juurikaan softaa. Mekaaniset pumput jne. Mutta silti, yksilöstä se on kiinni, sellaiseen jolla on vain ajettu saa uppoamaan rahaa aika hyvin, hyvin pidetyn kanssa voi selvitä aika pienellä. Pitää kuitenkin muistaa että jos alkaa tekemään itselle käyttö autoa, kun kerran laittaa kunnolla niin voi unohtaa saman ongelman pitkäksi aikaa. Itse pystyy tekemän paljon.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 758
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #3 : 15.07.2007, 00:03:12 »
Ajettu alle 200 000 km, just katsastettu.

Älä sitten annan tuon hyväksytyn katsastuksen hämätä yhtään; autosta voi silti löytyä vakavia vikoja, jotka ovat jääneet katsastuksessa huomaamatta. 306-mallin osto-oppaassakin on kerrottu joitakin asioita, jotka on syytä tarkistaa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=4041.0

Yksi suositeltava toimenpide hiukankin arvokkaamissa autoissa lienee auton käyttäminen katsastusaseman kuntotarkastuksessa (esim. A-katsastus). N. 100 euroa ei ole paha sijoitus, jos auto maksaa useamman tonnin. Myyjän kanssa voi tarvittaessa yrittää sopia tuon tarkastushinnan jakamisesta tai maksamisesta tilanteen mukaan (tuleeko tehtyä kaupat vai ei).

Jollei autoa käytä kuntotarkastuksessa, on alustan ruostetilanteen kunto hyvä tarkistaa vaikka itse auton alle ryömimällä (ei tietenkään tunkin varassa). Yleensä myyjät kehuvat autoaan ruosteettomiksi, mutta eivät koskaan ole ymmärtäneet katsoa auton alle, miten suojaamaton tai huonosti suojattu pohja voi olla paikoin pahastikin ruosteessa...
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 14:43:06, kirjoittanut SamiK »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #4 : 27.11.2007, 19:36:45 »
306:n tyypillisiä kuluvia tai vikaantuvia kohteita on ainakin alatukivarren puslat/kumit, taka-akselin kannatin kumit, taka-akselin tukivarren laakerointi, etuovien johtosarjat ja TU moottoreissa öljyvuoto kannentiivisteen välistä. Tossa XSi:ssä on XU moottori jossa ei juuri ongelmia ole sähköosien ikääntymistä lukuunottamatta.

Kaikenkaikkiaa auto on oikein hoidettuna varsin luotettava kokoluokkansa edustaja.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 184
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #5 : 31.08.2009, 20:21:24 »
Millai tommoi 306 on autona onko sul sedani vai mikä?

Mulla oli pari vuotta 306 sedan ennen nykyistä autoa ja ihan tyytyväinen olin. Penkit ei 605 veroiset, mutta mukavasti autolla matka taittui. 1,6 kone simppeli ja perusvarma (mulla kilometri lukemat 236tkm ostaessa 286tkm vaihtuessa). Kertaakaan ei tielle jättäny. Seuraavia remontteja tuli tehtyä:
- Heti oston jälkeen venttiilivarrenkumit
- Taka-akslein laakeroinnin kunnostamista
- Kulutus osaa (jarrupaloja ym.)
- Kytkin antautui 260tkm kohdalla (Painelaakeri ui asetelman läpi)
- Lisäksi muuta pientä.
- Vasen raidetangon ulkopää

Sähköongelmia ei ollut ja muutenkin auto pelasi ilman suurempia oikutteluja meillä ollessa. Alustan osiakaan ei juurikaan mennyt.

306:ta ostaessa kannattaa varmistaa, että taka-akseli on kunnossa ja enemmän ajetuissa (erityisesti TU-koneissa) on venttiilivarren kumet ja kytkin rempattu jossain vaiheessa. Näyttää nykyään aika edullisesti 306:sta saavan.
Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010
Ex: Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 758
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #6 : 02.09.2009, 16:30:08 »
Millainen 306 1,8 XT olisi. Liikahtaako hyvin kun, mamma haluu hippasen tehokkaamman auton, jolla ei jää jalkoihin. Onko kaikissa sedaneissa kaatuvat takapenkit?

Kyllä sillä 110 hv:n koneella auto liikkuu kohtuullisen mukavasti, samoin 1. mallisarjan ST-malli vanhemmalla 8-venttiilisellä ja 100-hevosvoimaisella koneella. Pitäisi olla kahdessa osassa kaadettavat selkänojat (ei siis istuinosat) kaikissa porrasperämalleissa, mutta toki voit varmistaa asian tapauskohtaisesti myyjältä...

Ei kannata ostaa ihan halvinta/huonointa (tai muuten vain paljon ajettua), sillä 306-mallin kohdalla tarjontaa on yleensä myös uudemmissa 2. mallisarjan (1997->) autoissa sen verran, että vialliset tai paljon ajetut yksilöt voi jättää ostamatta. Tosin tällä hetkellä Nettiautossa on myynnissä vain kolme 1,8-litraisella koneella varustettua uudempaa porrasperää. Myös tinkivaraa esim. Nettiauton hinnoissa on selvästi (alle 200 000 km ajetusta sopiva hinta lienee alle 2000 e)... Täältä voi tarkistaa sopivan hintatason:

http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/
« Viimeksi muokattu: 26.04.2010, 08:47:20, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #7 : 07.09.2009, 14:55:15 »
Erikoismallit on aina kalliita huoltaa verrattuna vakio malleihin, lisäksi polttoaineen kulutus ym. ovat aina suurempia. 306 GTi-6 on hieno auto mutta puhtaaksi käyttöautoksi ei ehkä se sopivin. Ja jos akun vaihto tuntuu kysymysmerkiltä niin en ehkä ensimmäiseksi ostaisi sitä malliston kalleinta mallia käyttöautoksi.

jperala

  • Vieras
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #8 : 26.04.2010, 08:29:48 »
Auto: 1997 306 1,6.

Löytyi 120000 km ajettu 306 joka käsittämättömän hyvässä kunnossa, korista löytyy ainoastaan pari kiveniskemää ei klommoja tai kolhuja. Sisältä myös totaalisen ehjä, katsastettu maaliskuu 2010 ja kansipahvi vaihdettu 3 päivää sitten alan liikkeessä (kuitti). ;D

Jakopäänhihna pitää vaihtaa, ajettu vasta 30000km mutta viime vaihdosta vähän yli 4 vuotta. Ei kolise tai pauku, kulkee kuin uudella ajelisi. Onko näiden korit yleensä näin ruosteettomat vai sattuiko vain hyvä yksilö?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 758
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #9 : 26.04.2010, 08:43:13 »
Korin pintapelleissä harvemmin on näkyvää ruostetta, jollei ole kolhittu ja jätetty korjaamatta. Tosin joissakin autoissa maalit ovat lohkeilleet lokasuojien kaarista ja mahdollisesti myös takaovien etureunoista. Oletko katsonut alustaa lähinnä tavaratilan pohjan kohdalta?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18314.0
http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_306/Rust_Under_the_Trunk_Floor&id=images&lang=2

Tietysti ruostuminen pohjastakin riippuu käyttöolosuhteista ja mahdollisen teetetyn lisäsuojauksen tasosta. Viistoperäisissä malleissa saattaa ongelmana olla takaturvavyön kiinnityskohdan ruostuminen pyöräkotelon yläosasta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=11515.msg135966#msg135966

Taakse on siis syytä hankkia sisälokasuojat (korimallista riippumatta), jollei sellaisia jo ole.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2010, 08:51:15, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #10 : 26.04.2010, 11:27:31 »
Minulla on ollut 306:nen 1.6 TU nyt nelisen vuotta. Auto on 2000-vuosimallia ja ostin sen 89tkm ajettuna. Mittariin on nyt kertynyt reilut 40tkm lisää ja matkan varrella on tullut tehtyä seuraavanlaisia remppoja:

- Yksi alapallonivel vaihdettiin melkein heti kun ostin.
- Vetoakselin ulommaiset suojakumit on toistamiseen laitettu uudestaan kiinni (tänä talvena sitten rikkoi kuskinpuolelta nivelen kun oli mennyt kuravettä rasvan tilalle), niitä kannattaa siis tarkkailla näissä ja helpostihan sinne näkee.
- Autossa ei ole missään merkkiäkään ruosteista, ei edes pohjassa joten vein ruostesuojaukseen kun tilanne oli niin hyvä valmiiksi. Eivät ammattilaisetkaan löytäneet mitään sanomista pohjasta.
- Etujarrulevyt ja palat tulee kyllä nyt kesän aikana vaihdettua, ilmeisesti levyt alkuperäiset ja mittarissa 134tkm.
- Alatukivarsien takimmaiset helat pomppas katastuksessa nyt 134tkm kohdalla ja ne tuli vaihdettua + etummaiset. Vaikuttaa muuten paljon siihen miten pomppii urissa.
- Ilmastointi alkoi vuotamaan painekatkaisijasta tänä keväänä.
- Maalipinnat ovat kyllä kuin uudet 10-vuotiaaksi (jos ei lasketa kiveniskuja keulassa).
- Venttiilikoneiston kannenkopan tiiviste vaihdettu myös tänä talvena. Vuoti vähän öljyä etureunasta. Koppa muutenkin maalattu.
- Taka-akseliin laitoin jo ostaessa rasvanipat, ei pitäisi omassa ainakaan vaivata.
- Takalasinpyyhin reistaili (relevika). Vuotaapi vettä pyyhkijänakselista kontin puolelle ja kosteus pilaa releen ja osittain kannat. Uus rele ja puhistettu kanta muovipussiin ja nippusiteellä kiinni.

Muuten ollut kyllä luotettava menijä! Ei ole jättänyt tielle kertaakaan.. Edullinen oli ostaa ja arvo ei paljon enää muutukkaan.

jperala

  • Vieras
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #11 : 26.04.2010, 16:18:32 »
Korin pintapelleissä harvemmin on näkyvää ruostetta, jollei ole kolhittu ja jätetty korjaamatta. Tosin joissakin autoissa maalit ovat lohkeilleet lokasuojien kaarista ja mahdollisesti myös takaovien etureunoista. Oletko katsonut alustaa lähinnä tavaratilan pohjan kohdalta?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18314.0
http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_306/Rust_Under_the_Trunk_Floor&id=images&lang=2

Tietysti ruostuminen pohjastakin riippuu käyttöolosuhteista ja mahdollisen teetetyn lisäsuojauksen tasosta. Viistoperäisissä malleissa saattaa ongelmana olla takaturvavyön kiinnityskohdan ruostuminen pyöräkotelon yläosasta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=11515.msg135966#msg135966

Taakse on siis syytä hankkia sisälokasuojat (korimallista riippumatta), jollei sellaisia jo ole.

Ei löytynyt kuin pientä pinta ruskeaa takaloosterin alapuolelta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 677
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #12 : 26.04.2010, 17:01:35 »
Takaoven/katon rajassa oleva tiiviste kannattaa nostaa irti takaosasta. Sieltä löytyy aika monesta 306:sta ruostetta.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Lazze^

  • Vieras
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #13 : 27.04.2010, 18:50:17 »
Takaoven/katon rajassa oleva tiiviste kannattaa nostaa irti takaosasta. Sieltä löytyy aika monesta 306:sta ruostetta.

Tulipa kurkattua. Omassa näkyi olevan ruostesuojamassaa koko tiivisteen matkalta sieltä välistä. Jotkut koritulpatkin näyttäis olevan...

X-Parts

  • Vieras
Vs: 306 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #14 : 06.07.2011, 17:46:49 »