Avoauton äänentoisto on haasteellinen. Osittain siksi, että sillä on umpiautosta poiketen kaksi "tilaa" ja osittain siksi, että avona matalat saundit häviää "taivaan tuuliin".
Joidenkin kokeilujen jälkeen päädyin setuppiin, johon olen oikeasti tyytyväinen, saundit on kohtuullisen hyvät ja rahaa ei mennyt järjettömästi.
Siispä asiaan: Soittimeksi sellainen, jossa on sisäänrakennettuna säädettävät lo/highpass-filtterit sekä kaiutinlähtöihin, että vahvistinlähtöihin. Otin hyllystä vanhan Sonyn, jossa edellämainitut on.
Auton omat takakaiuttimet jätin kokonaan kytkemättä tarpeettomina. Etukaiuttimet vaihdoin Infinityn Reference-sarjan kaksitiekaiuttimiksi. Takaluukkuun laitoin suppasiksi kaksi 8 tuuman lasikuitukartioista 8 ohmin kaiutinta rinnankytkettynä (valmistajaa en muista) . Ei koteloa. Ruuvasin takapenkin/hytin väliseen seinään niiden valmiiden "reikien" kohdalle 12 millin vanerit, joihin kaiuttimet on kiinnitetty. Tiivisteiksi ihan perus P-tiivisteet levyjen ja pellin väliin. Ja paljon ruuveja, että asennus on tiivis.
Takaluukkuun suppasia ruokkimaan Panasonicin pikkuvahvistin ( 2* 80W) sillattuna, joten eiköhän tuosta toistasataa wattia irtoa. Ruuvasin sen kiinni kajareiden väliin sinne takaluukkuun. Isoin duuni koko prokkiksessa oli RCA-piuhojen vetäminen kojelaudan alta takaluukkuun. Ajoitin sen vetämisen handarin vaijereiden vaihdon yhteyteen, joten puolet keskikonsolista oli jo purettu sen vuoksi. Ja ostin sellasen piuhan, jossa on yksi ylimääräinen karva vaffarin henkiin herättämistä varten.
Sitten säätämään. Fader-säätö on tarpeeton, koska takakaiuttimia ei ole. Etu/takakaiuttimien high-pass-filtteriin taajudeksi 120. Sub-base lähtöön (johon siis on kytketty se takaluukun vaffari) alipäästösuotimeen jakotaajuudeksi 80 hertsiä.
Ja ei kun kokeilemaan. Saundit on laakista kohdallaan kaikki sävynsäätimet keskiasennossa. Katto alhaalla pitää SUB-lähtöä korostaa 3-6 db:tä, katto päällä kaikki keskiasennossa on saundit parhaimmillaan! 1-2 pykälää vaille täysi volume on se, missä suppaset alkaa pohjaamaan.
Jos oikeen haluaa hifistellä, niin avona ajaessa pitäisi 80-120 hertsin väli kattaa muutamalla etukaiuttimien high-pass-filtterin taajuuttua alemmas, mutta en itse ole löytänyt siihen kovinkaan usein aihetta.
-Mika-