Kirjoittaja Aihe: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri  (Luettu 14295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

saapas

  • Vieras
406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« : 08.10.2012, 09:53:21 »
Auto: 2001 406 GW 1,8.

Kuskin oven lukko(pesä?) pyörii tyhjää, voi pyörittää vaikka 20 kierrosta tyhjää, mitään ei tapahdu. Jos koittaa vähän painaa avainta sivuttaissuunnassa viistoon niin jollakin kierroksella ottaa jotain kontaktia ja oven lukon saa auki/kiinni. Mutta näyttää pahenevan kerta kerralta.

Onkohan tuo itse korjattavissa vai meneekö lukkosepän/merkkiliike hommiksi?

micco

  • Vieras

saapas

  • Vieras
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #2 : 08.10.2012, 11:55:05 »
Koitin muka etsiä ja en löytänyt, kiitos!

- aseöljyä lukkopesään?
- lukkopesän puhdistus....miten?
- lukkopesä ei tunnista avainta...avain kulunut? No tämä helpoin tarkistaa vara-avaimella.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #3 : 08.10.2012, 12:04:57 »
Mä oon laittanut ihan avaimen reiästä aseöljyä sisälle, niin loppuu takertelu yms. ongelmat siihen. Keväisin ja syksyisin öljyän omani.

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #4 : 08.10.2012, 14:00:19 »
Itse irroitin koko lukkopesän. Joutuu ottamaan ovipahvin irti ja irroittamaan lukon ovesta. Tämän jälkeen pesin bensalla ja sen päälle kunnon öljyllä rasvaus. Toimi toimenpiteiden jälkeen moitteetta.

Boston

  • Vieras
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #5 : 08.10.2012, 15:32:19 »
Jos päädyt viemään merkkiliikkeeseen, sovi hinta etukäteen. Tietävät kyllä mitä aikaa menee, ko.operaatioon. Itselläni oli edellinen omistaja antiaktivoinut avoimen turvavyön muistuttajan. Sovin työnjohtajan kanssa etukäteen, että jos asia hoituu tietokoneella ja oletetun helposti hinta on 35 €. Kun hain auton, tiskillä oli eri työnjohtaja ja 56 € lasku. Puoli tuntia sähkötöitä, tuntihinta 112 €. Kyllähän se sitten löytyi, se merkintä sovitusta hinnasta ja sillä mentiin.

saapas

  • Vieras
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #6 : 09.10.2012, 10:09:32 »
Aseöljy näytti toimivan hyvin, eilen suihkauttelin sitä lukkopesään ja nyt taas pelittää.

Ranskis_406

  • Vieras
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #7 : 28.11.2012, 17:31:45 »
Omassa pögössä huomasin myös lukkopesissä samanlaista ongelmaa. Lukko joko pyörii ympyrää tai ei käänny lainkaan. Olen pariakin eri voiteluainetta suihkutellut lukkoihin (mm. aseöljyä), mutta niistä ei ollut mitään hyötyä. Tekee myös samaa molemmilla avaimilla eli avaimessa vika ei ole. Mielenkiintoinen huomio on ollut, että ongelma ilmenee ainoastaan lämpötilan ollessa n. +5 ja -2 asteen välissä. Esim. nyt kun tuli muutama aste pakkasta, niin lukko lähti samantien toimimaan ilman mitään ongelmia (sama homma aikaisemmin pari viikkoa sitten kun oli edellisen kerran vähän kylmempää). Eli muutama kuukausi pitäisi mennä nyt toivottavasti ilman ongelmia, jos vaan jaksaa koko talven pakkasia pidellä. Kyllähän tässä kaipaa avaimen napista kauko-ohjauksella ovien avaamista, mutta kun merkkiliikkeen mukaan pelkkää irronnutta nappia ei voi uusia vaan tulisi uusia koko avain + ohjelmoida se 160 € hintaan, niin mieluummin kiroilen näiden lukkojen kanssa...

zman

  • Vieras
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #8 : 28.11.2012, 20:28:07 »
Vinkkinä rikkonaiseen avaimeen voisin suositella eBaytä ja sen brittiläisiä avainkauppiaita. Olettaen tietysti että avaimen elektroniset osat ovat kunnossa. Omaan 406 ja faijan 407:aan tilasin avaimiin pelkät kuoret (sisältäen ne hajoavat nappien kumit). Kuorissa tulee myös avaimen terä mukana. Sitten vain vaihtaa sen elektroniikkaosan sinne uusiin kuoriin ja teettää avaimenterästä kopion aihioon suutarilla. Hintaa tulee itse avaimelle noin kymppi ja suutari haluaa avaimen jyrsinnästä toisen. Hyvin on halpisavaimet pelittänyt tähän asti. Onhan tuossa näprättävää mutta säästö ollessa yli satasen luokkaa pääsee hommassa myös ns. tuntipalkoille.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #9 : 29.11.2012, 09:29:44 »
Jos lukkopesä pyörii tyhjää, on lukko likainen ja jos ongelma on lämpötilaan sidoksissa, on käytetty vääränlaista voiteluainetta joka jäykistyy kylmässä. Hyvälaatuinen lukkosula on hyvä,  koska sinä on sopivaa voiteluainetta mukana.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #10 : 15.12.2012, 08:26:20 »
Ase- tai lukkoöljy on paras keino pitää lukot kunnossa. Lukkosulat on sellaisia likaa kerääviä tököttejä että niitä kannattaa vältellä.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #11 : 23.12.2013, 19:04:55 »
Auto: 1996 406 2,0 ST.

Olisiko jollain räjäytyskuvaa tai jotain muuta kuvaa tuosta lukkopesästä? Miten irrotetaan ovesta? Itse ovipahvin olen kyllä aikaisemminkin ottanut pois. Pitäisi ensi viikonlopun aikana irrotella ja puhdistaa. Ongelmana on, että pyörii tyhjää.
MB E250 cdi

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #12 : 23.12.2013, 20:29:14 »
Voitele laadukkaalla öljyllä ja liikuttele avainta, niin alkaa varmaan pelittämään. Silloin, kun se pääsee jäätymään, käy juuri näin. Lämpö pussi tai jokin vastaava systeemi edesauttaa sulamista.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #13 : 28.12.2013, 15:27:49 »
1. Ovipahvi pois.
2. Avaa solumuovia sen verran että pääsee lukkoon ja kahvaan käsiksi.
3. Poista keskuslukituksen liitin ja johto pois tieltä.
4. Kahvaa pitää oven sisäpuolelta kaksi 10 mm mutteria. Avaa ne ja varo pudottamasta oven sisään.
5. Irrota lukkopesää kiinnipitävä torx ruuvi.
6. Vedä kahvaa ulos ovesta niin paljon kun tulee (avaus jousi rajoittaa) ja auta oven sisäpuolelta raottamalla sitä valkoista muovisuojusta.
7. Nyt saat oven ulkopuolelta kahvan alta olevasta aukosta ruuvimeisselillä vapautettua lukkopesän avaus raudan.
8. Lukkopesä lähtee oven sisäkautta pois.



Irrottamalla kuvan oikeassa ylälaidassa olevan jousi prikan lähtee koko lukkopesä osiksi. Nyt kannattaa olla varovainen ettei haitat lähde omille teilleen. Itse tein niin että pidin avainta pesässä niin pysyi osat tallella ja järjestyksessä. Kyllä oli muuten likainen, aluksi haittalevyt eivät liikkuneet ollenkaan. Tuon enempää en laittanut osiksi kun sain hyvin puhdistettua aseöljyn kanssa, alkoi toimimaan kuin uutena. Ei pyöri enää tyhjää.



Itse lukkopesä ja haittalevyt.

Täytyy sanoa että tällaisesta rakenteesta tykkään että pystyy helposti laittamaan osiksi ja puhdistamaan, eikä ole mitään kiinni prässättyjä lukkopesiä kuten monessa muussa merkissä jossa avaus on huomattavasti vaikeampaa. Tasan 1,5 h meni näin ensikertalaisena.
MB E250 cdi

wilbert

  • Vieras
Vs: 406 - Oven lukkopesä pyörii ympäri
« Vastaus #14 : 28.12.2013, 16:20:15 »
Auto: 2000 406 GW 2,0 ST.

Lainataan nyt vähän, miten tuon takaluukun lukkopesän saa irti? On täysin jumissa, ja mikään rasvailu ei näköjään auta. Pitäisi saada pöydälle ja putsattua. Toki jos joku tietää, miten tuon saa toimimaan irroittamatta, aina parempi.