Kirjoittaja Aihe: 206 - Moottorin alasuoja  (Luettu 2261 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muumuupapa

  • Vieras
206 - Moottorin alasuoja
« : 24.10.2012, 09:33:46 »
Auto: 2002 206 1,4 XR (5-ovinen).

Katselin ettei autossani ole minkäänlaista moottorin alasuojaa (pohjalevyä, pohjapanssaria). Moottoritila on avoin kuralle ja suolavedelle, mikä ei tee hyvää sähkölaitteille. Mahdollisten pohjakolhujen vuoksi en niinkään kaipaa suojaa.

Onko kukaan asentanut jälkikäteen alasuojaa kyseiseen malliin ja miten se vaikuttaa moottorin käyntilämpötiloihin?

Onko joissakin 206 malleissa alasuoja vakiona ja sopiiko se heittämällä tähän malliin?

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorin alasuoja
« Vastaus #1 : 24.10.2012, 09:37:50 »
Ainakin Fixukselta saa mallikohtaisia teräksisiä alasuojia. Käyntilämpöihin ei vaikutusta. 206 perusmalleissa ei ole, HDi:sta ei tietoa. Itse olen tehnyt muutamaan autoon itse, 25€ maksaa iso pala paksua mustaa muovia, joka kestää hyvin ja jota on helppo työstää. Meiltäpäin muovia myy Etra niminen liike, onko se Etola ketjua tjs...

Tässä vanha projektini, missä kuva alasuojasta:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=53405.msg223071#msg223071

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorin alasuoja
« Vastaus #2 : 24.10.2012, 10:04:11 »
"Musta muovi" lienee polyeteeniä :)

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorin alasuoja
« Vastaus #3 : 24.10.2012, 10:07:47 »
Vaikea sana  :)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Moottorin alasuoja
« Vastaus #4 : 24.10.2012, 10:51:34 »
Minulla on teräs/alumiini pohjapanssari diesel 206:saa. Se painaa 14kg joka lisää polttoaineenkulutusta ja olenkin harkinnut sen poistoa kesäksi. Ajan vain asfaltoiduilla teillä ja suurin hyöty siitä on syksyisin ja talvisin kun se jouduttaa moottorin lämpenemistä.

Olikohan merkki Sherif tms. maksoi Virtasen moottorin nettikaupassa 127€ pari vuotta sitten. Kannattaa laittaa lisäruuveja pohjapanssarin etureunaan, painaa niin paljon että meinaa alkuperäiset 4 korkata.
Peugeot RCZ HDI FAP

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorin alasuoja
« Vastaus #5 : 24.10.2012, 20:22:17 »
Se painaa 14kg joka lisää polttoaineenkulutusta

Kai se hiukan pienentää ilmanvastusta ja siten pienentää polttoaineenkulutusta.

Muumuupapa

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorin alasuoja
« Vastaus #6 : 25.10.2012, 11:58:20 »
Alasuoja myös nostaa nopeammin moottorin lämpötilaa ja sitä kautta säästää polttoainetta.

Tuo teräksinen/alumiininen on ilmeisesti suunniteltu suojaamaan myös kolhuilta. Itse ajattelin läinnä muovista juuri sen keveyden vuoksi. Suojan irroittaminen ja kiinnittäminen öljynvaihdon yhteydessä olisi helpompaa jos se ei paina niin paljon.

Oliko, Pate, tuossa diesel-206:ssa pohjassa valmiit ruuvinreiät pohjalevylle vai pitikö ne porailla itse? Ja oliko suojassa valmis luukku tai reikä öljypropun kohdalla?

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Moottorin alasuoja
« Vastaus #7 : 25.10.2012, 12:01:06 »
Ite piti porailla. Ei ollut propun avausreikä oikeassa kohdassa. Ilmeisesti suunniteltu muihin moottorivaihtoehtoihin kuin 1,9 diesel DW8.
Peugeot RCZ HDI FAP

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 206 - Moottorin alasuoja
« Vastaus #8 : 09.11.2012, 09:51:42 »
Klokkerholmin valikoimista löytyy valmis pohjamuovi http://www.klokkerholm.com/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=5507795&Group=1007848
Hinta oli kyllä aika suolainen muistaakseni. (yli 100€) Metallinen maksaa samanverran.
Ainakin Fixus myy Klokkerholm:ia. Taitaa kyllä esim AD myydä myös.

Eli halvemmalla pääsee kun käy juuri Etralta (etola) hakemassa muovia ja leikkaa itse. Samalla voi vaikka peittää takaakin varapyörän, niin ei mene sekään paskaseksi ja saattaa jopa hieman pienentää ilmavastusta :)
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97