Kirjoittaja Aihe: 206 - Istuinlämmitin ei toimi  (Luettu 3245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

elmeri11

  • Vieras
206 - Istuinlämmitin ei toimi
« : 08.11.2012, 22:25:18 »
Auto: 2002 206 1,4 (8-ventt., 5-ovinen).

Tässä ongelmana siis kuskin penkinlämmityksen toimimattomuus. Nappiin tulee valo mutta ei lämpiä..Vastus sökönä vai jotain muuta?

Dnepr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 206 - Istuinlämmitin ei toimi
« Vastaus #1 : 09.11.2012, 07:08:01 »
Terve! Melko varmasti vastus poikki. Ostin uuden "vastusmaton" Motonetistä. Penkki irti ja päälliset irti, uusi tilalle. Helppo homma.

Vilmmyys

  • Vieras
Vs: 206 - Istuinlämmitin ei toimi
« Vastaus #2 : 20.10.2013, 17:53:14 »
Auto: 2001 206 1,6 Roland Garros.

Itse juuri eilen ajaessa mietin että toimiikohan tuo kuskin penkinlämmitin omassa autossani ollenkaan, kun en oikein eroa huomannut vaikka nappi oli pohjassa ja valo paloi. Osaatteko sanoa onko pösön penkinlämmitin yleensäkkään kuinka tehokas, huomaako lämmityksen? Omat kokemukset (huomattavasti uudempien autojen) penkinlämmittimistä on, että perse palaa eikä lämmitystä voi olla huomaamatta.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 465
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Istuinlämmitin ei toimi
« Vastaus #3 : 20.10.2013, 18:18:00 »
Se on senverran tehokas, että varmasti huomaa jos se on päällä. Sulla, kuten useimmissa tuon aikakauden Peugeoteissa, elementti on särkynyt. Se on muuten ruotsalainen se istuinlämmitinelementti ja se on suuniteltu penkeille jotka ovat paljon kovempia ja joustavat vähemmän.
Peugeot RCZ HDI FAP

popmka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 206 - Istuinlämmitin ei toimi
« Vastaus #4 : 20.11.2016, 18:22:17 »
Auto: 2000 206 1,4.

Moro tuossa kesän aikana purin 206:n ja huomasin kun katteli niitä penkinlämmittimen johtoja jotka lähtee penkin alta olevasta liittimestä penkin istuin/selkänojaan, niin molemmin puolin oli johot poikki istuinosan /selkänojan taitekohassa elikkäs siinä kohtaa voi näköjään johot viottua .

hannul

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 206 - Istuinlämmitin ei toimi
« Vastaus #5 : 30.08.2017, 13:38:48 »
Auto: 2004 206 1,4 XR.

Kuskin penkki ei lämmennyt, sulake ehjä ja katkaisija näytti toimivan päällisin puolin.

Penkin selkänojan takapuolella oli liitin. Liittimen toinen puoli meni suoraan istuinosan vastuselementille ja toinen puoli tuli penkin alta liittimeltä selkänojan vastuselementin kautta:
Koodia: [Valitse]

<LIITIN1>----<SELKÄNOJA>----<LIITIN2>----------<ISTUINOSA>┐
<LIITIN1>-------------------<LIITIN2>---------------------┘

1 liittimien navoissa oli 12V -> kytkin toimii.
2 liittimien navoissa oli 12V -> selkänojan vastus ehjä.
Selkänojan vastus näytti liittimien 1 ja 2 välillä alle paria ohmia -> selkänojan vastus ehjä.
2 liittimien navoista istuinosan vastus näytti ääretöntä -> istuinosassa vikaa.

Istuinosaa purkaminen on helpointa, kun penkin irroittaa. Penkin kiskot ovat kiinni auton rungossa isoilla torx-ruuveilla(4kpl yhteensä). Istuinosan verhoilua kannataa purkaa takapäästä, siellä päässä ne kytkennätkin ovat. Katkoin raakasti sivuleikkureilla n. 5kp metallirinkulaa, joilla verhoilu oli kiinni penkin jousissa. Lisäksi molemmat takanurkat olivat samanlaisilla metallirinkuloilla kiinno penkin pohjassa, nekin lähtivät helposti irti repäisemällä. Sivuosat irtoavat ilman työkaluja. Lisäksi piti irroittaa pari ruuveilla kiinnitettyä muovia sivuilta. Tämän jälkeen kangas purkautuu n. 10-15 cm istuinosan takapäästä.

Tässä vaiheessa huomasin että vastuskankaaseen tuleva musta johto oli irti. Jostain syystä se on aika tiukka ja sen takia varmaan irtoaa helposti. Johto oli ollut kiinni vastuskankaassa olevassa verkossa, verkon päälle oli sulatettu runsaasti kuumaliimaa. Kuumaliiman seasta näkyi johdon pätkä. Sulattelin johdon esille tinakolvilla. Mittasin sulatetun johdon ja vastuverkon toisen pään (liittimeltä 2) välisen vastuksen ja se näytti alle paria ohmia. Kolvasin esiin sulatetun johdon päähän kiinni uuden n. 5cm johdonpätkän ja toisen pään kolvasin irronneeseen johtoon(laitoin tähän kutistesukan päälle). Mittasin nyt liittimeltä 1 (liitin 2 kytkettynä) vastuksen ja se näytti 2-3 ohmia. Sulattelin kolvauksen päälle runsaasti kuumaliimaa.

Pujotin kankaat takaisin paikoillen. Metallirinkulat korvasin nippusiteillä, kulmaosat kiinnitin myös nippusiteillä penkinalusjousiin. Muovit paikoilleen ja tämän jälkeen ruuvasin penkin paikalleen. Testatessa totesin penkin lämpeävän.

Harmi, kun en ottanut operaatiosta lainkaan kuvia.

TEMP_ARKISTOON

Ranskis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 206 - Istuinlämmitin ei toimi
« Vastaus #6 : 17.10.2017, 18:16:27 »
Palaisin tähän kysymykseen sen verran että autossani 206+ vm 2010 penkin lämmitin ei toiminut ja nyt kun sen korjasin (johto poikki) sitä ei voi pitää päällä minuuttia kauemmin kun hanuri palaa. Onko se tosiaan niin tehokas vai onko jotain vikaa vieläkin. Apumiehen lämmitin kestää lämmetä paljon hitaammin ,ainakin 5km ajo.

lucaf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 206 - Istuinlämmitin ei toimi
« Vastaus #7 : 15.10.2018, 19:15:46 »
Auto: 2004 206 1,4 XR.

Kuskin penkki ei lämmennyt, sulake ehjä ja katkaisija näytti toimivan päällisin puolin.

Penkin selkänojan takapuolella oli liitin. Liittimen toinen puoli meni suoraan istuinosan vastuselementille ja toinen puoli tuli penkin alta liittimeltä selkänojan vastuselementin kautta:
Koodia: [Valitse]

<LIITIN1>----<SELKÄNOJA>----<LIITIN2>----------<ISTUINOSA>┐
<LIITIN1>-------------------<LIITIN2>---------------------┘

1 liittimien navoissa oli 12V -> kytkin toimii.
2 liittimien navoissa oli 12V -> selkänojan vastus ehjä.
Selkänojan vastus näytti liittimien 1 ja 2 välillä alle paria ohmia -> selkänojan vastus ehjä.
2 liittimien navoista istuinosan vastus näytti ääretöntä -> istuinosassa vikaa.

Istuinosaa purkaminen on helpointa, kun penkin irroittaa. Penkin kiskot ovat kiinni auton rungossa isoilla torx-ruuveilla(4kpl yhteensä). Istuinosan verhoilua kannataa purkaa takapäästä, siellä päässä ne kytkennätkin ovat. Katkoin raakasti sivuleikkureilla n. 5kp metallirinkulaa, joilla verhoilu oli kiinni penkin jousissa. Lisäksi molemmat takanurkat olivat samanlaisilla metallirinkuloilla kiinno penkin pohjassa, nekin lähtivät helposti irti repäisemällä. Sivuosat irtoavat ilman työkaluja. Lisäksi piti irroittaa pari ruuveilla kiinnitettyä muovia sivuilta. Tämän jälkeen kangas purkautuu n. 10-15 cm istuinosan takapäästä.

Tässä vaiheessa huomasin että vastuskankaaseen tuleva musta johto oli irti. Jostain syystä se on aika tiukka ja sen takia varmaan irtoaa helposti. Johto oli ollut kiinni vastuskankaassa olevassa verkossa, verkon päälle oli sulatettu runsaasti kuumaliimaa. Kuumaliiman seasta näkyi johdon pätkä. Sulattelin johdon esille tinakolvilla. Mittasin sulatetun johdon ja vastuverkon toisen pään (liittimeltä 2) välisen vastuksen ja se näytti alle paria ohmia. Kolvasin esiin sulatetun johdon päähän kiinni uuden n. 5cm johdonpätkän ja toisen pään kolvasin irronneeseen johtoon(laitoin tähän kutistesukan päälle). Mittasin nyt liittimeltä 1 (liitin 2 kytkettynä) vastuksen ja se näytti 2-3 ohmia. Sulattelin kolvauksen päälle runsaasti kuumaliimaa.

Pujotin kankaat takaisin paikoillen. Metallirinkulat korvasin nippusiteillä, kulmaosat kiinnitin myös nippusiteillä penkinalusjousiin. Muovit paikoilleen ja tämän jälkeen ruuvasin penkin paikalleen. Testatessa totesin penkin lämpeävän.

Harmi, kun en ottanut operaatiosta lainkaan kuvia.

TEMP_ARKISTOON

Auto: 1999 206 1,4.

Kuvien puute ei oikeastaan haittaa, koska kuvaat niin hyvin nuo vaiheet. Mulla näyttäis olevan selkänojaan menevät kaksi mustaa johtoa poikki, eli selkänojasta pilkistää kaksi johdon päätä ja liittimen vieressä kaksi mustaa johdon päätä. Nyt kysymys kuuluu, kummin päin nuo johdot tulisi juottaa selkänojasta pilkistäviin johtoihin? Molemmat on mustia...järjestyksellä luulisi olevan väliä?

lucaf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: 206 - Istuinlämmitin ei toimi
« Vastaus #8 : eilen kello 20:32:36 »
Nonniin, johdot on kolvattu yhteen ja istuinlämmitin toimii. Tietty kun aloin muistelemaan sähkötekniikan perusteita, tajusin kuinka tyhmä oli edellinen kysymykseni. Selkänojan vastus näytti mulla olevan 1.2 ohmia. Ja tosiaan johdot selkänojaan oli poikki, ja sen takia myöskään hanurivastukselle ei virrannut lämpöä.

Tässä vaiheessa tietysti kysyy itseltään, miksi en korjannut tätä jo neljä vuotta sitten. Kiitokset HannuL ohjeille. En viitsi edes omia kuvia laittaa koska em. ohjeet on riittävän selkeät.