Kirjoittaja Aihe: 306 - Moottorin käyntinopeus nousee ohjauspyörää paikallaan käännettäessä  (Luettu 1465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nisunalle

  • Vieras
Auto: 2000 306 1,8 XT.

Auto lisää itse kaasua 200-300 r/min hetkeksi, kun auto on paikoillaan, pyörät suoraan ja sentin pari kiertää ohjauspyörää jompaan kumpaan suuntaan. Onko normaalia?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Ohjaustehostin kuormittaa.
Peugeot 3008 hybrid

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Yksi syy tuohon on jumissa olevan kääntölautasen laakerointi sieltä iskaritolpan yläpäästä eli "McPherson-laakerit" kuten jonkun firman tuoteluettelossa ko. laakerit mainittiin. Eli kun laakerointi ei toimi (=ylpäät jumissa) niin pumppu joutuu tekemään renkaita käännettäessä enempi työtä eli ottaa enempi tehoa hihnalta, jolloin tuo on ilmiö on seurausta asiaan.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Näin sen kuuluukin tehdä, moottorin ohjaus saa tiedon paineen noususta ohjaustehostimessa ja korjaa tyhjäkäynnin säädöllä kierroksia kuormitusta vastaavaksi. Tosin tuo 200 rpm kuullostaa vähän suurelta, yleensä muutos on sen verran pieni, ettei siihen suuremmin kiinnitä huomiota.

Vaikka yläpäät ois yhtä puuta ei ne lisää kuormitusta jos rattia kääntää vain sentin tai pari.