Kirjoittaja Aihe: 106 - Nakuttava ääni moottorista  (Luettu 4731 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #15 : 13.04.2013, 22:07:36 »
Eli 30 Nm vääntöä. joo se ei ole paljon se. Sepä ei niin paljon tee ruuvin voima kun se pinta-ala on niin pieni. Mutta kiillaa ei vain turhaan laiteta, kun on kallis tehdä ja se on juuri tuota voimansiirtoa varten. Sepä se sento siinä taitaa olla kun ei tarvi sitä erikoistyökalu sitten. Plastiselle alueelle. Kuule siinä menee luottamus, kun tuollaista hattaraa päästelee. Plastisuus ja metalli ei mielestäni kuulu samaan lauseeseen.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2013, 22:14:26 kirjoittanut PeugeotDriver »

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #16 : 13.04.2013, 22:34:40 »
Ihan miten vaan - jos termi plastinen muodonmuutos ei ole tuttu, niin kannattaa ehkä sivistää itseään? Kyseinen on erittäin relevantti ja huomioitava mm. näissä puristusliitoksissa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deformation_%28engineering%29#Plastic_deformation
http://pmpaspeakingofprecision.com/2011/10/18/understanding-compressive-stress-in-steel/

Maksimi puristusvoima kyseisessä asennelmassa luokkaa 300-350 MPa (=N/mm2), jonka jälkeen jouduttaisiin palstiselle alueelle.

Kiila on asennusta eli hihnapyörän kulma-aseman oikeellisuutta varten.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2013, 22:39:07 kirjoittanut Benkku »

harjaa

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #17 : 14.04.2013, 13:34:28 »
Mutta eihän sitä kannata aukasta vaan kaasuttaa vaan eteenpäin.

Kiitos peruspositiivisesta kommentista. :) Selvyyden vuoksi on todettava, että vianmäärityksen aikana ei tahallisesti vahingoitettu yhtään ajoneuvoa ja tekijä arvostaa ikääntyvien ajoneuvojen perusoikeuksia. Pesonen on ollut levossa juuri tuon äänen muodostuksen takia ja aukaistu heti kun riittävästi tarmoa on sattunut asian hoitamiseksi kertymään.

Pultin aikaisemmasta momentista ei ole tietoa ja kierrelukitteen olemassaolokin on epävarmaa. Historia ei ole tiedossa. Sattuisiko PL tai joku muu tietämään mihin momenttiin tuo pultti tulisi valmistajan mukaan kiristää?

PL

  • Vieras
Vs: 106 - Nakuttava ääni moottorista
« Vastaus #18 : 14.04.2013, 14:31:54 »
Autodata kertoo seuraavaa TU5J4/L3 (NFX) -moottorille: Crankshaft pulley/damper center bolt 100 Nm. Huomautuksena seuraavaa: Eng. No. 51450000->: 70 Nm + 35 astetta.

En osaa näiden tietojen perusteella sanoa kumpaan kategoriaan autosi menee, mutta aikaisen valmistusajankohdan perusteella veikkaisin 100 Nm:ä. Tuo jälkimmäinen tapakin on luultavasti lopullisen momentin suhteen hyvin lähellä samaa. Kiristämistä (kuten irrottamistakaan) ei luonnollisesti tehdä hihnapyörän lukitustappia vasten, vaan iso vaihde päällä jarrua vasten. Ja vaatii tosiaan kierrelukitteen.