Kirjoittaja Aihe: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus  (Luettu 8741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ranskanpatonki

  • Vieras
307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« : 11.07.2013, 00:28:41 »
Auto: 2001 307 2,0 XR HDi 90 (492 000 km).

Airbagin valo syttyi palamaan ja johtuu siitä viiksipaketti airbag spiraali hässäkästä ja nyt pitäs saada purkaamolta halvalla ehjä tilalle äkkiä kun alkaa ajoaika loppua.

Paketin tarrassa on koodi: 96439233XT

Pitääkö olla juuri sama teksti uudessakin että sen saa sopimaan vai mistä tiedän minkälaisen ostan? Vai riittääkö se että on samat ominaisuudet? Kuten minulla eli ajotietokone, sadetunnistin, etusumuvalot eikä espiä. PP2000-ohjelmalla kyllä saan sen sitten ohjelmoitua.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #1 : 17.07.2013, 00:55:54 »
Onko tuo kaikki viiksipaketin yhteydessä?

Jos on, niin viiksipaketeissa on eroja seuraavasti:

Eri paketti sen mukaan onko autossa CAN-väylä vai ei ja 2001-mallisessa ei ole. CAN-väyläiseen autoon tarkoitettu viiksipaketti ei toimi autossasi.

Itse viiksissä on sitten erilaisuutta sen mukaan onko autossa
- etusumuvalot
- sadetunnistin
- ajotietokone
- automaattisesti hämärässä syttyvät ajovalot (vaatii sadetunnistimen, ei käytössä Suomessa myydyissä autoissa)
- takalasinpyyhin (vain sedan mallissa ei ole)

Viiksipaketissa siis tärkeintä on että korvaavassa paketissa on etusumuvalon katkaisija, tosin en osaa sanoa onko sekin vain merkintäero itse kytkimessä. Muisti en nyt enää riistä siihen miten tuo katkaisin toimi 12-vuotta sitten ostamassani 307:ssa. Jos se toimii siten, että takasumuvalon kytkemiseksi on ensin kierrettävä kytkintä kerran, jotta etusumuvalot syttyvät ja kytkin palautuu takaisin keskiasentoon ja vasta toisella kerralla takasumuvalo syttyy, niin luulisin ettei kytkimessä ole mitään eroa on autossa sitten sumuvalot tai ei. Suurimmassa osassa kuitenkin on sumuvalot, joten ei pitäisi tuottaa ongelmia.

Jos luovuttaja-autossa ei ole ajotietokonetta, niin oikean viiksen päässä ei ole myöskään nappia. Sen voi toki siirtää vanhastakin, sillä liki kaikki tarvittava siellä viiksessä on joka tapauksessa paikallaan. Puuttuvat osat voit vaihtaa vanhasta viiksestä. Tuosta löytyy täältä foorumilta oma aiheensa.

Lasinpyyhinten automatiikka vaikuttaa viikseen vain siten että onko siellä AUTO-asento vai tihkuasento. Viiksi on muuten ihan sama, vain viikseen painetut merkinnät ovat erilaiset eli käytännössä ei haittaa vaikka viiksipaketti olisi autosta, jossa ei ole sadetunnistinta.

CAN-väylä tuli 307:aan muistaakseni n. huhtikuussa 2005. Ei ole mitään tarkkaa DAM-koodia, vaan se riippuu mallista ja varusteista kumpi se on tuossa vaiheessa ollut. Ennen vuotta 2005 käyttöönotettujen autojen pitäisi kaikkien olla ilman CAN-väylää.


ranskanpatonki

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #2 : 17.07.2013, 01:16:06 »
Eli voin saada hyvinkin toimimaan eri tekstisen viiksipaketin kuhan on ne tärkeimmät katkaisijat vaan ja ei saa olla CAN-väyläseen? Purkaamoilta ne sanoo että pitää olla juuri sama se numero että se sopii. Kai ne haluaa pelata varman päälle.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #3 : 17.07.2013, 01:35:06 »
No minulla aikanaan oli uutena hankittu 307 XSI 2,0 vuosimallia 2001, kaikilla saatavilla olleilla tehdasvarusteilla. Siinä ei sitten tahtonut vilkkuviiksi kestää millään ehjänä ja koskaan ei varastosta löytynyt Ranskaa lähempää uutta pakettia. Siihen sitten joskus vaihdettiin väliaikaisesti toisen mallin viiksipaketti, kun sekin oli parempi kuin irti oleva vilkkuviiksi. Kaikki siinäkin muuten toimi, mutta merkinnät oli vaan vähän väärät ja siitä puuttuu ajotietokoneen nappi, joten se ei tietenkään toiminut. Tuo viiksipaketti vaihdettiin muuten aika monta kertaa ennenkuin löytyi kestävä. Tuolla kokemuksella väittäisin, että vain tuolla väylällä on merkitystä. Muuten kaikki ne kytkimet, jotka viiksipaketissa ovat ja autostasi on toimintoina päälle kytketty, myös toimivat.

Oletko kysynyt Toni's Takeoverista tuota? Siellä saattaisi palvelu olla keskimääräistä autopurkamoa asiantuntevampaa, kun ovat erikoistuneet Peugeot ja Citroen autoihin. Xsarassa taitaa muuten olla sama viiksipaketti valikoima käytössä kuin 307:ssa.

ranskanpatonki

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #4 : 24.07.2013, 14:05:06 »
Ostin motonetistä viiksipaketin jossa oli samat ominaisuudet ja sehän toimii.
Eli se taitaa olla tärkeintä että can-väyläseen ja ei-can väyläseen tarkoitettuja ei sekoita

Kinnunen1

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #5 : 19.09.2013, 14:49:21 »
Auto: 2003 307 1,6 XR (158 000 km).

Itsellä tuo aribagin merkkivalo palaa ja käväsin tuossa pajalla diagnoosissa ja sanoivat, että tuo viiksipaketti vaihtoon menisi. No siellä osa olisi maksanut vähän alle 500€, mutta nyt kun tätä palstaa lueskelin ja tuon motonetin viiksipaketin katsoin niin käykö tuo nyt siihen?

Minulla ei ole sumuvaloja.

48-8674 488674 Viiksikytkimet P307 ei sumuv.
Sopivuudet:
- P307 ViiksiKYTKIMET ->5.03: Pyyhkijät/valot yms. (ei ETUsumuvaloja) (ei jos ESP)
Hinta:
219,00€
Verkkokauppa

Onko tuo nyt sitten sama paketti mitä rupeavat vaihtamaan tuolla 500€ osan hinnalla? Vai kuuluukohan tuohon myös jotain muuta?

Kiitokset.

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #6 : 20.09.2013, 07:34:47 »
Tuo viiksikytkin on tosiaan Suomessa joka paikassa 350-500€ ja Motonetissä tuon 200€. Briteistä saa 90 punnalla kunnostettuja. Ihan Valeon paketissa ne Motonetin viikset tulee eli eikun sieltä vaan ostat.

Kinnunen1

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #7 : 20.09.2013, 10:31:46 »
Uskaltaakos tuota nyt sitten itse lähteä ohjeiden kanssa vaihtamaan? Onko vaarassa, että airbagi laukeaa ym?

Eikai tuo pajallakaan kovin pitkä työ ole joten onko parempi pelata varman päälle ja vietävä pajalle laitettavaksi?

Kiitokset.

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #8 : 20.09.2013, 12:29:32 »
Haulla löytyy kyllä hyvät ohjeet, niitä kun noudattaa niin hommasta pitäisi selvitä. Vaikea näin etänä sanoa kannattaako, minusta kaikki kannattaa tehdä itse toisesta taas ei kannata tehdä mitään itse ja sitten osa on siltä väliltä  :)

samijuhani77

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #9 : 09.01.2014, 15:52:26 »
Auto: 2007 307 1,6 HDi.

Pitää vaihtaa viiksikytkimet, katsoivat huollossa, että varaosannumero on 6242TK

Kysymys, jos ei juuri tuota 6242TK -osaa löydy, niin mitkä kaikki muut vastaavat numerot käyvät. Yksi takasumuvalo, tehdasasenteinen on siinä vasemmassa viiksessä ja oikealla erillinen radion kaukosäätö (jota en käytä, tai tarvitse).

Ranskasta juuri tuon 6242TK -osan tilaaminen vie kuulemma pari viikkoa ja maksaa 530 euroa netistä en löytänyt muuta kuin tuon, joka on jo edullisempi 345 euroa.

http://www.original-genuine-spare-parts.com/a/peugeot/624_/6242TK-steuereinheit_(peugeot).htm

Ystävällinen kiitos tiedoista!

nafta

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #10 : 03.01.2016, 19:50:45 »
Auto: 2001 307 1,6 (TU5JP4, VF33CNFUB82179682, automaatti-ilmastointi).

Onko kenelläkään kokemusta pystyykö pelkän valoviiksen vaihtamaan näihin VAN-väylä -viiksipaketteihin (2001-2005)? Kiinasta saisi tuota valoviikseä erillisenä, mutta kun ei itsellä ole tuota viiksipakettia irtaallaan että voisi tutkia rakennetta.

AliExpress

nafta

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #11 : 04.02.2016, 21:53:34 »
Itse itselleni vastaten, edellisessä viestissä linkittämäni viiksi sopinee Delphin(?) malleihin. Omassa DAV:n tekeleessä ei samanlaista ollut.

DAV:n valmistamiin viiksipaketteihin voi vaihtaa valoviiksen päässä olevan kuluneen muovitapin uuteen, jolloin pääsee eroon löysän viiksen syndroomasta. Purku-/asennusvideo löytyy YouTubesta ja muovitappi esim. eBaysta.

Omalla kohdalla tapin vaihto auttoi ja valoviiksi jäykistyi taas toimintakuntoon eikä palauta enää yli oikealta vasemmalle. Viiksi on kuitenkin vielä liian löysä minun makuun (erityisesti vaakasuunnassa lyhyet/pitkät) ja verrattuna talouden C5 I:n viikseen (Delphi?).

Olen lukenut eri foorumeilta että Delphin valmistaman paketin laatu ja jämäkkyys olisivat paremmat kuin DAV:ssa. Brittifoorumilta löysin onnistuneita kokemuksia DAV:n vaihdosta Delphiin. Yhtä kolmesta mustasta liittimestä on täytynyt leikata, jotta paketin saa kytkettyä, mutta toiminta on ollut moitteetonta.

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia eri valmistajan viiksipaketin kytkemisestä? Itse ajattelin tätä yrittää, jos sopivan paketin saan vaan käsiini. Haluaisin 307:aan yhtä jämäkän tuntuman kuin C5:ssa. Löytyykö Delphin paketteja VAN-väyläisistä 307:ista vai ovatko ne nimenomaan CAN-väyläisten PSA-autojen juttu?
« Viimeksi muokattu: 04.02.2016, 22:31:29 kirjoittanut nafta »

nafta

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #12 : 20.08.2016, 18:49:44 »
Vaihdettu muovitappi kului vaihtokuntoon kolmessa kuukaudessa ja airbagin valokin syttyi (kierukka syynä).

eBaysta ostin Delphin valmistaman COM2000-viiksipaketin, jossa liittimiä oli yhtä monta kuin vanhassa DAV:ssa. Ainoat erot noissa tuntui olevan, että musta ja harmaa liitin olivat vaihtaneet paikkaa ja mustasta liittimestä piti mattoveitsellä sipaista pienenpieni väkänen pois. Kuvia en valitettavasti hoksannut ottaa.

Delphi paikalleen ja sehän toimii! Viikset ovat paljon jämäkämmät kuin vanhassa paketissa ja vilkun ääni kovempi. Käsitykseni mukaan nuo Delphin viikset ovat kestävemmätkin kuin DAVin. Lisäksi näitä näkyy saavan eBaysta halvemmalla kuin DAVia. Suosittelen, mutta en vastaa mikäli ei toimikaan.  :D

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #13 : 28.10.2016, 12:47:58 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 (automaatti).

Valot, vilkut ja kaikki sekoilivat, joten tilasin ebaystä viiksipaketin. Vaihdoin sen ja voilá kaikki nuo pelaavat moitteetta. Sivuefektinä tuli se, että ajotietokone ei näytä mitään, pyyhkijän nappulasta ei tapahdu mitään. Siinä kyllä tuntuu olevan ihan oikea nappula ja on viiksessä nuolikuvio.

Isompi riesa on, että hetikohta liikkeellelähdön jälkeen piippaa ja ruutuun ponnahtaa ilmoitus "ESP/ASR Is not functioning". Auto kävi tänään paikallisessa merkkiliikkeessä hoidossa tuon takia. Asentaja sanoi, että ratin asentotunnistimen signaalissa vikaa. Resetoi sen, kalibroi, koeajoi ja kaikki OK. Kuitenkin kotimatkalla noin kilometrin ajon jälkeen tuli sama piippaus ja ilmoitus.

Pahus kun kerkesin heittää vanhan paketin jo menemään...

1) Mistä tuo ajotietokoneen toimimattomuus johtuu? Voiko sille tehdä jotain?

2) Tarkoittaako uusiutunut vika, että itse paketissa on kuitenkin jotain häikkää?

3) Mitä tarkoittaa vilkkuviiksen päässä oleva "Auto"-teksti? Liittynee viiksen päässä olevaan nappulaan. Sitä en muista alkuperäisessä viiksessä olleen.

4) Ei liene eroja onko paketti vääräkätisen liikenteen maan autosta? Samassa järjestyksessähän nuo viikset tuntuvat olevan.
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 307 - Viiksikytkinten yhteensopivuus
« Vastaus #14 : 28.10.2016, 15:39:55 »
Onko sama vo numero joka päättyy .................xt?
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82