Kirjoittaja Aihe: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla  (Luettu 8198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ritani

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 106
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #45 : 18.05.2014, 17:59:41 »
Ei laakerinvaihto ole mikään kummonen juttu.  Esim etulaakerin vaihtaa, kun ottaa koko jousijalan pöydälle. Pyörän napa irti naputtelemalla ja kun laakeri on osina niin hitsauskoneella jousijalassa olevaan laakerin ulkokooliin sisäpuolelle kun hitsaa sauman ympäri niin irtoaa pienellä napautuksella lähes itsestään.  Takaisin laitossa vain kannattaa hioa laakeripesät hienolla paperilla ja laittaa vähän rasvaa kun naputtelee paikoilleen.

Navassa olevan laakerin sisäkoolin saa irti kun tekee hienon sauman rälläkällä poikittan ja napauttaa siihen sitten terävällä temmillä niin irtoaa kun kooli menee poikki.  Suojalaseja kannattaa käyttää, kun laakerista irtoaa lyödessä palasia.

Napa menee sitten yhdistelmään paikoilleen kun on esimerkiksi iso puristinpenkki, jossa puristamalla ja vasaralla naputtamalla saa osat paikoilleen.  Näin olen asennellut joitain kymmeniä laakereita pököttiin.  Magneettiuran kanssa vain oltava tarkkana ettei sitä riko lyödessä.

Nuo abs anturit lähteneet kyllä irti ehjänä hyvän rasvauksen ansiosta.  Kokemusta on ekasta 607, ja tästä uudemman mallin 607 ja 407 antureista.  Laakereita joutunut vaihtelemaan myös 605 ja 406 samoilla menetelmillä, mutta vanhassa kunnon 605 ei ollut abs anturoita harmina.

Jos prässivehkeet löytyy  niin on helpompaa, mutta kun ei niitä ole niin näillä ollaan menty. ;D

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 425
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #46 : 20.05.2014, 23:52:54 »
Tutkin tänään tarkemmin tuota viallista anturointia. Vedellä pestynä ja rätillä pyyhittynä navan ja vetonivelen raosta kurkkimalla luulen nähneeni magneettirenkaan. Siinä oli yksi aivan olemattoman pieni jälki, jonka huomasin vasta monen kierroksen pyörittelyn jälkeen. Oli ehkä 1/3 renkaan leveydestä ja muutaman millin leveä. Luultavasti tullut poranterän reunasta tai sitten poistettavan anturin jämistä. Kovin herkkä on siis kolhuille tuo rengas. Vai onko edes varmaa, että syy on tuossa? Ei huvittaisi turhaan vaihtaa laakeria.

Enää ei ole hitsausvehkeitä eikä edes ruuvipenkkiä kunnollisesta työskentelytilasta puhumattakaan, joten pakko viedä jonnekin pajalle laitettavaksi.

Miten ihmeessä olet saanut tuollaiset uudet 407/607 ABS-anturit ehjinä irti. Oliko autot näin vanhoja vai uudempia ja vähemmän ruostuneita? Miten kauan ja millä aineella liotit? Minä laitoin CRC:tä, mutten odottanut puolta tuntia kauempaa. Yksikään anturi ei hievahtanutkaan ennen murtumista. Taka-antureita ei saanut lyömälläkään irti ennen kuin oli porannut keskelle kunnon reiän. Uusi anturi ei mennyt paikoilleen ennen reiän viilaamista.

Miten muuten noi levy/käsijarruyhdistelmän männät saa sisään? Ennen vastaan tulleet ovat menneet sisään kiertämällä myötäpäivään, mutta noille ei tapahtunut muuta kuin pyörivät paikoillaan. Pitääkö käsijarruvipu olla tietyssä asennossa?
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 536
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #47 : 21.05.2014, 08:52:37 »
Myötäpäivään kiertämällä mutta samalla pitää painaa. En tiedä onnistuuko ilman jarrutyökalua, jonka itse hommasin Motonetistä.

ritani

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 106
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #48 : 22.05.2014, 18:13:58 »
Vanhamallisen sai sievästi vetämällä irti. - 00 607 2.2 hdi.  Uudemman mallin irroitin siten, että liotin hyvin crc:llä ja löin sisäpuolelltä sievästi naputtelemalla irti.  Vaatii toki joustintuen irroitamisen alapallonivelestä, että saa vetoakselin irti. Töissä oli pojilla jotain nanorasvaa, jota voisi kokeilla. Tuntui menevän vaikka mistä läpi.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 425
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #49 : 25.06.2014, 01:24:05 »
Nyt on sitten laakeri vaihdettu ja kaikki virheilmoitukset poissa eli se oli tosiaan syynä ABS-anturin coherense-virheeseen. Saa nähdä kuinka kauan! Ko. auto on ollut 5 vuotta ja kilometrejä tullut tuona aikana alle 60 000. Tuona aikana on mennyt ainakin 8 anturia (4 ABS-anturia, MAP-anturi ja 3 parkkitutka-anturia). Lisäksi katin jälkeisestä lambda-anturista on tullut virheilmoituksia ajoittain jo useamman vuoden. En tiedä onko syy itse anturissa vai muualla, mutta kai sekin pitää kokeilla vaihtaa kun moottorivalo seuraavaksi syttyy.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 425
Vs: 607 - Lukuisia virheilmoituksia kerralla
« Vastaus #50 : 20.10.2017, 22:25:43 »
Kuukausi sitten syttyi taas ABS-valo. Vasemman etupyörän ABS-anturi osoittautui syylliseksi eli kiinalainen anturi kesti vain reilut kolme vuotta. No parempi hinta-laatusuhde tuolla oli kuin alkuperäisillä. Kolme muuta toimii edelleen ja nyt hajonneen tilalle vaihdoin Englannista ostetun anturin 5-vuoden takuulla. Luultavasti sekin on Kiinasta, mutta toimitus kesti alle viikon ja hinta kahdelle anturille toimitettuna 24 € (407:aan tarkoitettu etupään anturi, pitäisi sopia 607:aan myös taakse, 407 taka-anturissa kaapeli on todella ylipitkä 607:aan). Toinen siis varalle.

Nyt hajonnut anturi ei ollut oikosulussa, mutta aiemmin yleismittarilla saatu 2 nF kapasitanssi oli pienentynyt 0,2:ksi. Vastus oli ääretön. Kaapeli poikki? Ei näkynyt kyllä ulkoisia vaurioita. Uuden anturin arvot 500 kohm ja 2 nF eli vastukseltaan selvästi erilainen kuin aiemmat kiinalaiset.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)