Kirjoittaja Aihe: 605 - Automaattivaihteiston toiminta  (Luettu 6110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
605 - Automaattivaihteiston toiminta
« : 16.09.2013, 23:45:39 »
Auto: 1995 605 3,0 (ZPJ, automaatti) ja 2000 605 2,1 STDT (automaatti).

Nyt kun on talossa kaksi vastaavaa autoa ZF4HP18 automaattilaatikolla, niin ihmetyttää laatikoiden käytös ero. Onko totta että ZPJ moottorilla varustetussa autossa turbiinilukko toimii vaihteilla 2,3,4 ja taas XUD11 moottorilla varustetussa autossa turbiinilukko toimii vain vaihteilla 3,4? Myös vaihtokohdat ihmetyttävät, koska ZPJ moottorilla varustetulla autolla voi ajaa sievästi ruuhkassa 50km/h 3-vaihteella a 2000/1/min mutta XUD11 moottorilla oleva auto huudattaa 50km/h nopeudessa luistavalla 2. Vaihteella kierrokset 3000/1/min? Voiko vaihtokohtaa jotenkin säätää?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #1 : 17.09.2013, 05:51:12 »
Oletko ihan varma että zpj:n kyljessä on 4hp18? Ettei olisi 4hp20?
Audi A4 Tdi Q

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #2 : 17.09.2013, 09:57:22 »
Kyllä olen tarkistanut että molemmissa on 4HP18, tietääkseni 4HP20 laatikkoa on saanut vain ES9 moottoriin ja ehkä viimeisiin XU bensakoneisiin? Mietinkin että olisiko tuon dieselin perässä olevan laatikon säädöissä vikaa, vaikka paljon säädettävää tuossa laatikossa ei taida olla. Kuitenkin ainakin pantojen kireyttä tietääkseni pystyy säätämään, tämä varmaan vaikuttaa turbiinin lukitukseen?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #3 : 17.09.2013, 13:36:44 »
Ohjauksethan tietty on sovitettu kunkin moottorityypin momenttikäyriin. Kuusisylinterisessä on luokkaa 50 % suurempi keskivääntömomentti kuin nelisylinterisessä, joten vaihteiston vaihtamisalueet pienillä 'input' momenteilla on sovitettu matalammille kierroksille.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #4 : 17.09.2013, 17:42:43 »
...on sovitettu...

lue 'on voitu sovittaa'

antsu

  • Vieras
Vs: 605 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #5 : 17.09.2013, 18:02:46 »
Eikös turbodiisselin potku nyt sentään vähemmälläkin riitä viemään autoa 50 km/h. Muistaakseni EW10:kään ei kiljunut lähellekään 3000 ja on vapari. Epäilen, että loota kaipaa huolenpitoa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #6 : 17.09.2013, 18:47:10 »
Pitää vähän tutkiskella asiaa oikein ajan kanssa, öljyt kuitenkin tarkistin ja ei ole öljy vähänä vaikka ehkä siitä samanlaisia oireita voisi seuratakin. Toinen merkille pantava asia on että jos paikaltaan lähtee lusikka lattiassa niin laatikko kierrättää yli 4500rpm ennen vaihtoa kakkoselle, olisiko kuitenkin jossain säädössä vikaa? Laatikkoahan ohjataan vaijerilla joka on yhteydessä kaasupolkimeen, voiko vaijerin väärä säätö aiheuttaa tällaisia "ongelmia"?
Ps. Autossa on kohtuu luotettava huoltokirja jossa laatikkoöljyn vaihdot mainittu keskimäärin 40tkm välein, autolla ajettu nyt 340000km.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #7 : 01.11.2013, 08:15:30 »
Nyt kun ehti hieman enemmän paneutua asiaan niin vaihtokohdat sai kohdilleen säätämällä vaihteiston ohjausvaijeria eli nyt täydellä kaasulla vaihtaa isommalle noin 4000-4200 1/min. Vielä jäi mietityttämään tuo turbiinilukon puute 2-vaihteella, mutta ehkäpä se on jostain syystä jätetty tästä dieselistä pois?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Miihhali

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
Vs: 605 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #8 : 08.11.2013, 07:33:43 »
Vähän asian vierestä, mutta mielenkiinnosta kyselen että mitä tuo dieseli automaatti kuluttaa? Itsellä ollut haaveissa tuollanen 605 2.1td ja mielummin manuaali, mutta automaattiaki vois harkita.
Peugeot 307 SW HDi110 2003
Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996
Peugeot 607 2.0 HDi136 2007
purkuautot (407sw + 307sw + 605)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Automaattivaihteiston toiminta
« Vastaus #9 : 08.11.2013, 11:39:12 »
No minulla tulee lähinnä kaupunkiajoa, ei tosin valoristeyksiä juurikaan mutta rajoitus 40-50 ja matkaa yhteen suuntaan noin 10km. Tällaisessa ajossa kulutus noin 8,5l/100km.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’