Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 43853 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

xJone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
  • 406 ST 2.0 Executive -04
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #60 : 14.07.2013, 17:28:57 »
Eihän tuo ollut kovin hankala vaihtaa. Tuli juuri vaihdettua ensimmäistä kertaa itse. Hieman yli 98tkm ajettu ja nyt oli neljäs kerta kun vaihtui vaihteistoöljyt. Edellinen kerta oli pari vuotta sitten kun kytkin piti vaihdattaa uuteen, mutta kun ei enää niin hyvin vaihtunu vaihteet niin päätin kokeilla vaihtaa itse. Ainakin liukkaasti vaihtu vaihteet kun pihalla siirsin autoa. Ja öljyksi tuli Redlinen MT-90 (2 purkkia).

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #61 : 15.07.2013, 16:28:05 »
Kaikissa ei edes ole tuota tarkastusproppua vaan lasketaan öljyt ulos ja laitetaa oikea määrä öljyä huohottimen propusta.

Laakkosella sanottiin, että propusta öölit ulos ja 2l huohottimesta sisään, Minun tapauksessa ainakin.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

supervesku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #62 : 16.07.2013, 15:59:02 »
Auto: 1999/2000 406 2,0 (16-ventt., RFR, EW10J4, 99 kW, 177 000 km).

Eli tässä autossa tosiaankin se tasontarkastusmutteri on se 19mm joka on renkaan vieressä, kuva (006).  Laatikosta tuli vanhaa öljyä vain 1 litra, kuva (009). Vanha öljy cokispullossa. Tämä tiedoksi niille, jotka meinaavat ajaa auton korjaamolle olettaen, että siellä on tarpeeksi. Niin minullekkin neuvottiin, että aja vaan kyllä siellä tarpeeksi on. Öljy on tummenpaa kuin cocacola, vaikka autoon tehty alle 2 v sitten kytkinremontti. Uutta öljyä laatikkoon sain menemään vain 1,7-1,8 litraa ennekuin osa valui jo tarkistusreiästä pihalle. Olin katsonun vatupassilla, että auton pitäisi olla vaakasuorassa sivuttaisuunnassa. Laitoin vatupassin syylärin pellille, kuva (008) kun renkaat olivat maassa. Ja renkaat olivat maassa myös täytön aikana. Lopuksi vielä kuva niille jotka eivät tyhjennysroppua löydä autosta, tuossa siitä kuva (007), siitä ei voi ainakaan tässä autossa erehtyä. Se on 21 mm, jossa neliö sisällä.

Eli nyt laatikossa on 1-1,5 dl liian vähän öljyä. Eli mitäs nyt, kaadanko sen desin sinne varmuuden vuoksi, kun mutteri on kiinni? 1.9 litraa sanoo tosiaan auton ohjekirja eli nyt olisi 1 dl liian vähän vielä.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #63 : 16.07.2013, 22:06:11 »
Superveskulla on kyllä aivan oikea määrä öljyä, jos se tarkastuspropusta on valunut ulos. Osa vanhasta öljystä jää kuitenkin laatikkoon sisälle. Enpä ole moottoriinkaan saanut menemään ohjekirjan mukaista määrää, kun ollaan oltu jo ylämerkissä. :)
Peugeot 607 3.0 manual '01

supervesku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #64 : 07.05.2014, 17:22:10 »
Auto: 1999/2000 406 2,0 (RFR, EW10J4, 99 kW, 186 000 km).

Autolla on nyt ajettu kohta vuosi ja hyvin pelaa. Lisäsin sinne vielä sen viimeisen desin 1.8dl -> 1.9dl, koska olin katsovinani, että moottori olisi hieman kallellaan auton kehikossa(?). Pituussuunnassa auto oli noin suunnilleen vaakatasossa, ehkä muutaman sentin sisään. Mutta jos se olisi kovin herkkä pituussuunnassa, pitäis vaihteistoöljynvaihto speksata sitten tietyllä kuormalla? Koska jos takakontissa painavaa roinaa, se vääntää jo monta senttiä.

Vaihdon jälkeen olin huomaavinani, että pikkuvaihteet menevät paremmin päälle. Oli aika rasittavakin välillä kun ykköstä ei meinannu saada joskus minkäänlaisessa liikkeessä päälle. Vaihdelaatikossa on kuulemma jotkut tefloniset synkronirenkaat, jonka takia tarkalleen vain ne vaihdelaatikkoöljyt, jotka ovat huoltokirjassa merkitty, käy.


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #65 : 08.05.2014, 00:49:47 »
Vaihdelaatikossa on kuulemma jotkut tefloniset synkronirenkaat...

'Kuulemma' - niinpä niin, no ei ole teflonisia synkroelimiä.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #66 : 27.12.2017, 01:28:51 »
Auto: 1997 406 Coupe 2,0 (XU10).

Coupessa on 5-lovinen manuaalilaatikko, ja kilometrejä alkaa olla sen verran että voisi vaihteistoöljyt vaihtaa, varsinkin kun ei tiedä onko niitä koskaan vaihdettu. Viime aikoina on ehkä muutaman kerran tuntunut että kolmonen menee hieman huonosti päälle.

En tiedä tuon laatikon tarkempaa tyyppiä, onko se ML5T vai BVM5 vai tarkoittavatko nuo samaa? Jossain luki että coupessa on käytetty BE3R-laatikkoa, mikä se on?

Mikä laatikko tuossa siis mahtaa olla ja mitä öljyä sinne tulisi laittaa?

Olisiko esim. Motonetin myymä Total Gear8 75W-80 GL4+ oikeaa tavaraa?
« Viimeksi muokattu: 27.12.2017, 01:53:44, kirjoittanut 406Coupe »
Peugeot 406 Coupé 2.0 -97
XU10J4R

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 716
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #67 : 27.12.2017, 08:50:15 »
Total Gear 8 on oikea öljy manuaalilaatikkoon, autosi vaihteiston tyyppi selviää serviceboxista alustanumerolla.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 779
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #68 : 27.12.2017, 13:46:59 »
Vaihteisto on joku BE3-tyyppi. Edellisen viestin vihjeellä pääsee selvittämään tarkempia tietoja, jos niitä johonkin tarvitsee.