Kirjoittaja Aihe: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)  (Luettu 6977 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #15 : 11.12.2016, 12:25:47 »
Ei ole mitään jousivoimaa vaan liikkuvat vapaasti säätövaran puitteisa omassa hahlossaan.

Komppaan Timppaa. Antaisin vaihtaa oman autoni hihnan, kun on jo menestyksellisesti harjoitellut omaansa :-).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #16 : 11.12.2016, 12:27:43 »
Mutta muuttuvan ajoituksen pyörässä on vielä näiden löysättyjen pulttien lisäksi se säädinmekanismi, joka päästää hihnapyörän kääntymään suhteessa nokka-akseliin. Tarkoitin toimenpiteitä tämän suhteen. Joku jousihan siellä varmaan on, joka palauttaa hihnapyörää toiseen reunaan säätövaraa, ja öljynpaine sitten soleoidiventtiiliä avattaessa painaa säätömekanismia jousta vastaan toiseen suuntaan?

Eikö se jotenkin siten toimi se VVT?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #17 : 11.12.2016, 12:32:58 »
Siellä vvt-pyörän sisällä varmasti on jokin jousikuormitteinen mekanismi mutta se ei vaikuta tähän mitenkään. Kun nuo pultit löysätään niin koko vvt-pyörä liikkuu nokka-akseliin nähden, siis nokka-akselin päässä. Eli ratkaisu on hieman erilainen tuolta osin kuin esim. jossain Rellun moottoreissa.

Edit. Ei kun anteeksi, eihän noissa vvt-pyörissä ole edes niitä 10mm pultteja eli tuo löysääminen koskee vain pakopuolen nokkapyöriä. Imupuolen pyörille ei tarvi tehdä mitään...
« Viimeksi muokattu: 11.12.2016, 12:36:19 kirjoittanut Timppa71 »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #18 : 11.12.2016, 12:45:44 »
Tuossa sama by english  ;). Ne missä on säätöhahlot. Noiden pulttien kiristysmomentti on melko pieni.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #19 : 11.12.2016, 13:09:58 »
Kahdesti olen v6:sen remmin vaihtanut enkä kummallakaan kerralla avannut noita hihnapyörien pultteja. Asettui merkit kuitenkin just kohdilleen.
Olen kaikissa hihnan vaihdoissa käyttänyt sellaista menetelmää, että merkkaan hihnalle ja pyöriin merkit. Nuo merkit kun sitten jäljentää uuteen hihnaan, niin kaikki on helppo laittaa paikoilleen taas.
Jos ei ole sopivaa tussia, niin maalarinteippi hihnaan liimattuna toimii apuna.
Kun laitat nokkien merkit kohdilleen, niin kiinnitä hihna oikeaan kohtaan nippusiteellä niin se ei hypi väärään kohtaan.
-Jarno

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #20 : 11.12.2016, 13:21:40 »
Ei varmaan omassakaan olisi tarvinnut avata mutta miksi jättää tekemättä koska tuo on kyllä aika pieni vaiva? Ja jos se on kirjattu jopa valmistajan ohjeeseen niin ei varmaan ole ihan turha toimenpide...

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #21 : 11.12.2016, 16:29:27 »
Tuon hihnapyörän löysäämisen tarkoitushan on jakaa hihnan kiristyksestä johtuva kuormitus/venyminen tasaisesti koko hihnalle ettei staattinen jako muutu alle hampaan verran, vaan on 100% kohdallaan. Eli on kyllä suositeltava toimenpide, eikä kyseessä ole mikään tämän moottorin erikoisuus vaan yleisesti käytössä oleva toimintamalli useissa eri moottoreissa. Todennäköisesti moottori kyllä toimii ilman tuotakin toimenpidettä, mutta oikaiseminen saattaa vaikuttaa negatiivisesti esimerkiksi kulutukseen tai huipputehoon.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #22 : 11.12.2016, 17:34:20 »
^ Juuri näin, ja koska on työnä vielä niin pieni niin en näe myös mitään syytä olla tekemättä.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #23 : 11.12.2016, 18:52:52 »
Jos ne jättää löysäämättä, niin silloinhan ajoitus ei mene täysin oikein, ja hihna jää lisäksi helposti liian löysälle.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #24 : 11.12.2016, 20:03:20 »
...eikä tässä kaikki...Konalan Automaalla olivat vaihtaneet hihnan omalla tavallaan ja nokkien ajoitusvirhettä pukkaa silloin tällöin kylmällä moottorilla. Herää epäilys, että jako on hieman pielessä ja siksi P0011 ja P0021 vikakoodit ilmestyy lokiin. Antti3 tuon tarkkuuden hyvin perustelikin. Jos on jako pielessä, niin pelkillä merkeillä menee pieleen uudelleen...saa Citix mitata, oliko pielessä ja selviää aikanaan :-) Ajoa ei haittaa ollenkaan, mutta katsastussetä noihin puuttuu virkansa puolesta, että päästöuhkina olisivat.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #25 : 11.12.2016, 23:10:21 »
Jos on jako pielessä, niin pelkillä merkeillä menee pieleen uudelleen.

Tämä totta. Itse tarkoitin kuitenkin, että ilman pulttien löysäämistä, akselit tapeilla lukittuna, hihna kiristyy lähinnä kiristimen ja ensimmäisen nokka-akselin väliltä kunnolla. Kun lukitustapit poistetaan, tasaantuu kireys, ja etenkin se em. "ensimmäinen" nokka-akseli ja kampiakseli muuttavat hieman asentoaan muihin nähden. Pultit löysäten kaikki akselit ovat tappien takia oikeissa asennoissa, ja hihna saadaan kiristettyä koko matkaltaan vapaasti asettuvien hihnapyörien avulla. Valmis kiristys oikeissa asennoissa olevien akseleiden kanssa lukitaan kiristämällä hihnapyörien pultit.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #26 : 12.12.2016, 07:21:00 »
Näin on, sinänsä simppeli ja loppuun asti ajateltu systeemi 20 vuotta sitten. Perusteellisessa Youtube videossa tarkistaa lopuksi juuri tuon nokka-akselin tapilla. Kehitys on mennyt eteenpäin kiristimessä tai uudemmissa V6-moottoreissa säästösyistä kevyempi. Kiristysmomentit vielä kun kaivetaan esille, niin joku "propellipää" voi varmemmin puuhaan ryhtyä. Moottorin kannatus myös huomioon vaikkapa kakkosnelosella :-). 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #27 : 12.12.2016, 08:58:09 »
Kurkkasinpa tuossa vielä virallista vaihto-ohjetta niin moottorien välillä on vähän eroa: eli vanhemmassa pre fl mallissa käytetyssä ES9J4S moottorissa kaikkien nokka-akselien hihnapyörät täytyy "löysätä" avaamalla ruuvit. Uudemmassa fl:ssä käytetyssä ES9J4A moottorissa vain pakonokka-akselien hihnapyörät voi löysätä. Kiristysmomentteja on kyllä sellainen määrä, ja kun usea kohta täytyy kiristää vielä vaiheittain tai avata ja kiristää moneen kertaan niin suosittelen kyllä kaikille työhön ryhtyville edes jonkinlaisen ohjeen hankkimista. Tässäpä kuitenkin perus kiristystiukkuudet, jotka soveltuvat molemmille moottoreille:
- Hammashihnan ohjainrullat 80 Nm
- Hammashihnan kiristimen tuki 25 Nm
- Hammashihnan kiristinrulla 10 Nm esikiristys + 25 Nm
- Nokka-akselien pikkuruuvit 10 Nm
- Kampiakselin hihnapyörä 40 Nm + 80 astetta
- Hammashihnan kireys tarkistettaessa 70 - 100 SEEM yksikköä.
- Moniurahihnan kiristysjousen yläpään pultti 25 Nm
- Moniurahihnan kiristimen pultti 60 Nm
- Hammashihnakotelon ruuvit paikasta (pultin koosta) riippuen 3 Nm tai 5 Nm
- Moottorin vasen ylätuki lohkoon 60 Nm
- Moottorin tukikumin ylämutteri 45 Nm
- Moottorin väännönrajoitin tukikumin molemmat päät 50 Nm
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #28 : 12.12.2016, 17:13:27 »
Toki pitää tarkistaa tapeilla. Mutta kuten todettua, niin ei ole ollut kummallakaan kerralla tarvetta tehdä säätöä. Mikä on tietysti kohtuu luonnollista, kun sen oikealla tiukkuudella olevan hihnan pitää olla samalla jaolla kuin sen aiemmankin olisi pitänyt olla uutena. Muutenhan tuolle ei oikein voi pitkää ikää toivotella.
Se syy miksi en ole löysännyt ruuveja ennen hihnanlaittoa on yksinkertaisesti se, että muistaakseni se ohje meni niin, että jos säätö ei riitä jne, niin siirrä hampaalla eri kohtaan jne. Em kuvatulla tavalla ei voi mennä väärin. Tai voihan se, mutta tapa kuin tapa niin huolellinen pitää olla...

-jarno

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #29 : 12.12.2016, 18:32:53 »
Kyllä se syy noiden pulttien löysäämiselle on juurikin tuo MJ:n kirjoittama syy. Ja ohjeessa kyllä mielestäni (= muistaakseni) käsketään löysäämään nuo pultit ja tarkistamaan myös etteivät pultit ole urien päissä (jolloin ne muuten jäisivät "kantamaan"), samalla mainitaan sitten, että tarvittaessa pitää siirtää hampaalla...
Itse kun tuon vaihdon tein niin aivan selvästi huomasi miten hihna/ hihnapyörät "hakivat paikkansa" kun nuo pultit löysäsi.
Se on selvä ettei uuden hihnan jako pitäisi poiketa tuosta vanhasta eikä noiden säätöjen pitäisi muuttua. Ja hakeehan nuo nokat paikkansa kun muutaman kerran pyörähtävät mutta jokainen voi miettiä miksi näihin moottoreihin, ei siis pelkästään tähän ko. malliin, on tehty ylipäätään tuollaiset säädöt jos niitä ei lainkaan tarvittaisi?

Mutta niin tai näin, jokainen tekee tavallaan, itse suosittelen tekemään niin kuin virallinen ohje neuvoo niin ei voi mennä kovin paljoa pieleen  ;)