Kirjoittaja Aihe: 407 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 6077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 758
    • http://peugeot505.info
407 - Käsijarrun säätäminen
« : 20.04.2010, 22:49:19 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Käsijarrun säätäminen


407, käsijarru

Ohjeet käsijarrun toiminnan tarkastamiseen ja säätämiseen (lähteenä käytetty mm. Peugeotin virallisia ohjeita):

Tarkastus:

Nosta auto ylös niin, että takarenkaat ovat ilmassa ja tarkista, että jarrut alkavat ottaa kiinni käsijarrukahvan ensimmäisellä naksahduksella ja ettei kahvan normaali liikerata ylitä neljää naksahdusta. Mikäli säädöissä on vikaa, tarkista että vaijerit kulkevat oikeaa reittiä, etteivät ne ole jännittyneet (vaijereiden ja suojusten kiinnitys tai virheellinen säätö) ja että käsijarrumekanismin osat liikkuvat vapaasti (kahva, vaijerit ja jarrusatuloiden osat).

Säätö:

Peugeotin mukaan käsijarrun toiminnan tarkastaminen tai säätäminen ei ole tarpeen jarrulevyjen- tai palojen vaihdon jälkeen, vaan ainoastaan vaihdettaessa käsijarruvaijerit, takajarrusatulat tai käsijarrukahva. Myös jarrujärjestelmän tulee olla ilmattu. Keskikonsolia ei tarvitse irrottaa, jollei kahvaa tai vaijereita vaihdeta.

- Nosta auto ylös niin, että takarenkaat ovat ilmassa.
- Irrota käsijarrukahvan suojus ja aseta kahva ala-asentoonsa (käsijarru vapautettuna).
- Paina säätömekanismin lukituksen vapautuspainiketta.
- Tarkista, että jarrut alkavat ottaa kiinni käsijarrukahvan ensimmäisellä naksahduksella ja ettei kahvan normaali liikerata ylitä neljää naksahdusta.
- Tarkista, että pyörät pyörivät käsin pyörittäen vapaasti käsijarrun ollessa vapautettuna.
- Tarkista, että käsijarrun merkkivalo syttyy ensimmäisen naksahduksen kohdalla.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2015, 09:16:41, kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 758
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #1 : 20.04.2010, 22:52:03 »
Ei vaan juurikaan selvennä että mistäpäin pääsee säätömutteriin käsiksi. Irrottelin jo kyynärnojan+ sisuskalut mutta ei edelleenkään mekanismia näkynyt. Kyllähän se käsijarrukahvan & vaijerin yhdyskohta tuolta tuhkiksen reiästä pilkottaa, on vaan aika kaukana kun fikkarilla kattelee. Ne ilmakanavat on vaan pahasti edessä. En usko että tuota kautta pystyy mitään säätöjä tekemään.

Peugeotin ohjeiden mukaan mitään säätömutteria ei pitäisi olla, vaan kahvan yhteydessä olisi vaijereista välykset poistava itsesäätömekanismi? Vapautuspainikkeen pitäisi näkyä kahvan aukosta jossain takareunassa (älä kuitenkaan vapauta vaijereiden kiinnitystä). Toisaalta, ohjeet voivat olla puutteellisetkin...

Ensin tarkistaisin, että pyörät pyörivät vapaasti ja sitten vasta tarpeen vaatiessa tutkisin tuota säätösysteemiä ja kokeilisin "nollata" sen.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010, 23:02:49, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #2 : 31.08.2013, 21:48:42 »
Auto: 2005 407 SW 1,8.

Vapautuspainikkeen pitäisi näkyä kahvan aukosta jossain takareunassa.

Vapautuspainike on vaakatasossa oleva tappi, jonka ympärillä jousi ja päässä on keltainen muoviosa. Muoviosasta painetaan etumatkustajan penkkiin päin.