Ongelma:
Auto: 1999 Partner 1,9 (DW8).
Kyseessä siis auton ensikäynnistysongelma tai käynnistymättömyys. Autoon on vaihdettu toinen DW8-moottorin, joka on peräisin 2000 Citroen Jumpystä. Muuten oli identtinen kone, mutta edessä keskellä on ylimääräinen huohotinreikä lohkossa öljynsuodattimen vieressä ja kytkin oli 215 mm Partnerin 200 mm sijaan. Vanhasta moottorista on siirretty syöttöpumppu ja koneen johtosarja.
Alussa käynnistelin ja hehkut eivät toimineet. Olin laittanut vahingossa hehkuille menevän syöttöjohdon maajohtimen kanssa samaan runkopalkkiin. Sen kun siirsi sulakerasiaan syöttörimaan, niin alkoi hehkutkin saamaan jännitettä. Akku ehti mennä heikoksi, mutta kyllä aiemmat dieselit on lähteneet +15 tallissa käyntiin ilman hehkutustakin, vai muistelenko vain väärin. Tämä ei edes yrittänyt. Hehkujen kanssa ehdin yrittää vain pari kertaa, kun akku loppui kokonaan.
Ennen käynnistystä ilmasin pumpulle menevän letkun eikä siellä näkynyt ilmakuplia. Tuntuu oudolle, että akun tyhjäksi ajaen ei edes yrittänyt lähteä käyntiin. Mitäs tuosta nyt pystyy muuta mittailemaan kuin ottamaan suutinputkia irti ja katsomaan tuleeko polttoainetta. Jakohihnan vaihdoin aiemmin työkalujen kanssa ja sen kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmia. Nokka-akseli ja syöttöpumppu, kun olivat kohdallaan, niin vanhallakin hihnalla tappien reiät löytyivät.
Ratkaisu:
Vika oli väärin säädetyssä syöttöpumpun vaijerissa, kylmäkäynnistysrikastus vai mikä sen nimi onkaan. Jäähdytysnesteessä on polttoainesuodatinjalan takana vahapatruuna ja siitä lähtee vaijeri syöttöpumppuun. Vaijeri ei vetänyt yhtään vipua kylmällä moottorilla. Ohjeen mukaan se piti olla täysin stopparia vasten. Vaijerin kun sääti, lähti heti käyntiin.