Kirjoittaja Aihe: 406 - Sammui ajosta ja ei aina käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 2731 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kemisti

  • Vieras
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 1999 406 2,0 (EW10J4, 171 000 km).

Oikeastaan alkuoireet alkoivat noin puoli vuotta sitten, kun auto ei meinannut lähteä pihalta käyntiin. Muistaakseeni oli silloin kylmä kone. Lähti kumminkin, kun antoi ensimmäisen starttausyrityksen jälkeen seissä vartin verran. Nyt sitten kyseinen peli sammahti ruuhkassa liikennevaloihin. Kytkin pohjassa liikennevaloissa aivan odottamatta eikä suostunut käynnistymään ollenkaan. Konetta pyöritti aivan normaalisti, eikä ennen sammumista ennakoinut mitenkään. Puoli tuntia odottelua ja uudelleen starttaus => lähti ensimmäisellä ja toimi hyvin noin 30 km:n kotimatkan. Kotiin paluun jälkeen kävin kokeilemassa starttaako puolilämpöistä konetta ja tuloksena oli, ettei taas lähtenyt käyntiin heti, mutta odottelun jälkeen toimi taas normaalisti.

Vähän aikaa sitten on huollettu mm. kaikki suodattimet, tulpat, MAP-anturi ym. Käytin vikakoodien luvussa silloin 6 kk sitten ja herjasi MAP-tunnistinta sekä jotain muuta tunnistinta (kampiakselin asennontunnistin, en muista?). MAP-tunnistimen vaihdoin ja vika pysyi poissa. Vikakoodilapun tosin heitin jo menemään.

Ideoita viasta? Itse veikkaan jotain sytytykseen vaikuttavaa tunnistinta, mutta mitä niitä sytytykseen vaikuttavia tunnistimia tässä koneessa on? En tiedä, johtuuko tästä samasta viasta, mutta joskus tasakaasulla ajaessa auto saattoi pätkäissä hieman. Ihan kuin yksi lyönti olisi jäänyt välistä. Muuten tehot ym tallella.

Osa 2:

Tänään sitten oli auto vikakoodien luvussa, eikä vikakoodeja löytynyt. Mukavasti vielä sattui tekemään tuon saman tempun tuossa vikakoodien luvussa. Eli ei lähtenyt käyntiin. Korjaaja sitten otti pienen vasaran ja kopautti moottorin oikealla puolella, päällä takana olevaa sensoria. Ja kas kummaa, alkoikin sitten toimimaan. Eli aika varmasti kyseessä on kampiakselin asentotunnistin. Tällä viikolla pitäisi käydä hommaamassa ko. osa ja laitella paikoilleen. Ottaa sitten testikäyttöön ja katsoa uusiutuuko vika.
   
Ratkaisu:

Vian syynä oli kampiakselin asennontunnistin. Sen vaihdon jälkeen on toiminut kuukausia moitteetta.

Kemisti

  • Vieras
Onko sytytyspuolaa vaihdettu?

Sytyspuola/sytytyskasetti on alkuperäinen. Saabissa oli ainakin samantapaiset oireet, kun tuo kasetti hajosi. Tosin sytytti moottorin vikavalon. Vikakoodien luvussa, kun silloin kuukausia sitten käytin, niin herjasi jostakin Engine Speed Sensorista tai jotakin tuon tapaisesta. Milläs nimellä tuo asennontunnistin tässä EW-koneisessa on, kun ei näytä löytyvän tuolla kampiakselin asennontunnistimella? Tässä lähipäivinä auto lähtee nyt uudestaan vikakoodien lukuun. Jospa olisi jättänyt merkinnän.

J-PR

  • Vieras
Olen melkein satavarma että kampiakselin asentotunnistimesta johtuu. Täsmälleen samat oireet kuin rahikaisella aikoinaan. Nappaa tunnistimen pistoke irti ja mittaa resistanssi ja lukema tänne, joku (autodatasta löytyy ohjearvot) kertonee kyllä mikä se ehjässä anturissa tulisi olla.