Kirjoittaja Aihe: 207 - Moottorin kylmäkäyntiongelma (VTi) (pakonokka-akselin solenoidiventtiili)  (Luettu 21212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hande84

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2009 207 CC 1,6 VTi 120 (97 000 km).

Hei!

Alla olevat oireet alkoi jo viime syksynä todella lievinä ja ajan mittaan on sitten pahentunut. Tänä aikana moni on tutkinut asiaa tuloksetta. Eli kun moottorin käynnistää kylmänä niin tyhjäkäynti toimii hyvin, mutta jos kierrokset nostaa esim. vajaaseen 2000rpm niin hetken kuluttua moottori meinaa sammua. Kierrokset kuitenkin palaavat melko pian taikaisin, mutta seilaavat seuraavat n. 40 s kaasua tasaisesti painettaessa ja jos tuona aikana päästää polkimen ylös niin ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä vaan joko sammuu tai kierrokset jää 500 rpm jolloin moottori ei vastaa kaasupolkimeen.

Sitten kun autolla lähtee ajamaan niin kevyesti kiihdyttäessä nykii aika reippaasti. Rajummissa kiihdytyksissä ei nyi mutta on erittäin laiska kiihtymään. Moottorin lämmetessä nykiminen häviää mutta tyhjäkäynti jää 1000 rpm ja kun auton käynnistää uudestaan niin tyhjäkäynti palaa normaaliksi jonka jälkeen ei mitään ongelmia.

Osia vaihdettu 3 kk sisällä: jakopäästä kaikki (jaot kiitettävästi pielessä kun ketju venynyt), katalysaattori, tulpat, moottorin lämpötilan tunnistin ja tehty itsesopeutus suureiden alustus.

Ratkaisu:

Nonnii. Menihän siinä aikaa mutta vika on löydetty ;D. Pakonokka akselin solenoidiventtiili oli hajalla (ei näkynyt testereissä) ja sen vaihto + ohjainyksikön päivittäminen poisti vian. Tämän jälkeen auto on ollut kuin uusi ja jopa kylmällä koneella kierrokset asettuu lähes heti normaaliksi, mitä se ei ole ennen tehnyt 8).

Hande84

  • Vieras
Vasta 97tkm ja tähän on keretty jakoketju vaihtamaan jo kahdesti ensin 25tkm ja sitten 92tkm  :-\

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 379
Olikos kone Vti mallinen? Saisitko vielä varaosien koodit ilmoitettua ja mitä tämä viimeisin korjaus kustansi?
Peugeot 308 SW 120 VTi -09 Entinen: Peugeot 307 1.6 SW -04

Hande84

  • Vieras
Kone vti 120 vapari. Solenoidiventtiili 1922 V9  n. 79 e + päivittäminen  n. 80 e ja työt päälle niin teki kaikkinensa n. 200 e. Tuo ohjausyksikön päivittämisen hinta riippuu firmasta. Hinnat liikkuu 35-140 e välissä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 680
Öljykorkki ei ole oikein laitettu tuossa kuvan autossa kiinni. Se pitää kääntää vielä hiukan enemmän kiinni. N. Klo 2 suuntaan, että on kunnolla kiinni. On kuulemma ollut tapauksia, että Öljykorkki irronnut, kun jätetty korkki kuten tuossa kuvassa on.
Peugeot 508 & Peugeot 607

Hande84

  • Vieras
Kiitos tiedosta. Mulla on ollu kans öljykorkki aina tuossa asennossa, kun tuntuu et ei mene tiukempaan. Pitääpä käydä vielä tarkistamassa omasta että saiskos laitettua enempi kiinni.