Kirjoittaja Aihe: 406 - Äänentoiston parantelua  (Luettu 18599 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #45 : 23.09.2009, 23:23:21 »
Auton hiljaisuus on plussa verrattuna edellisiin kulkineisiin. Kyllähän tuotakin voisi vaimentaa lisää, aloittaen ovipahveista.

Miksi ovipahvit ovat heikoilla vaimennuksessa? Miten ajattelit vaimentaa? Itse siirtyisin aluksi takakontin ja penkin puolelle. Ovissa on omassa 406ssa toki Noxudol-ruiskutusta 4 kg  :D
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #46 : 24.09.2009, 00:26:01 »
Ois hauska nähdä kuvia miltä näyttää valmiina ja toki työvaiheitakin. Itseä kiinnostaa aina miten mikin soitin istuu kojelautaan
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #47 : 24.09.2009, 10:15:40 »
Itse vaimensin kontin pohjat ja sivut vibroplastilla, alensi melutasoa vallan mukavasti. Vaikka tavoite ei ollutkaan ensisijaisesti äänentoiston parantaminen, parantui sekin selvästi ajomelun vähentyessä. Rengasmelu vaimeni merkittävästi, etenkin kumina poistui lähes kokonaan. Samalla ohjaamoon kuuluneet pakoäänet vaimenivat selvästi. Kaikenkaikkiaan arvioisin että moottoritievauhdissa parannusta tapahtui ainakin 2-3dB ja melun sävy muuttui huomattavasti miellyttävämmäksi kuminoiden poistuessa. Myös kaupunkikäytössä auto on selvästi hiljaisempi ja uskoisin että etenkin takapenkkiläisten matkustusmukavuus nousee maantievauhdissa huomattavasti. Vibroplastia kului hieman vajaa 3 pakettia, ylimääräiseksi jääneen paketin aion laittaa konepellin verhoilun alle ja erinäisten särinöiden vaimentamiseen. Etenkin kaiutinritilät vaativat toimenpiteitä.

Kantapään kautta opittu purkamisjärjestys operaatiota varten:
1. Istuinosan edestä mutterit auki ja kiinnikkeiden pois ujuttaminen penkkiä samalla eteen/alaspäin painaen. Selkänojat kaadettuna ja niitä liikuttaen nostetaan penkin takalaitaa samalla taaksepäin painaen. Pohjan kiinnikkeet ovat vain tapit joiden päässä lieriöt ja nämä menevät kartiosyvennyksiin penkin pohjassa olevaan vaahtomuoviin.
2. Sivupalojen alapään pultti irti, jonka jälkeen lähtevät liu'uttamalla ylöspäin
3. Selkänojien irrottaminen
4. Hattuhyllyn nepparit ja keskellä olevan muovikiinnikkeen irrottaminen
5. Kontin matto, kiinni kontin takaosassa kahdella tulpalla ja mahdollisesti takapenkin alla(minulla mikään näistä ei ollut kiinni)
6. Lukon suojamuovin alalaidasta kolme painonepparia irti jonka jälkeen yläosa lähtee nykäisemällä
7. Sivuverhoiluissa muutama painoneppari sivuissa ja hattuhyllyssä, lisäksi kuormalenkit sivuissa ja kontin takaosassa

Luonnollisesti järjestys ei ole ehdoton, mutta tekemällä vaiheet 1-3 ensin helpottaa elämäänsä huomattavasti. Itse tein vaikeimman mahdollisen kautta kun ei varmaa tietoa sivupalojen ja istuinosan kiinnityksestä ollut, eli otin ensin selkänojat irti mutta siinä operaatiossa tuhraantui useampi tunti ja käteen jäi vain veriset sormet.  ::)
Lopuksi vielä kuvat ennen ja jälkeen vaimennuksen, voi sanoa että valmistajan laittamat eristeet olivat aika niukat:
« Viimeksi muokattu: 24.09.2009, 10:25:26 kirjoittanut PL »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #48 : 24.09.2009, 11:53:36 »
Saman huomasin kun eristin 308:n takaosan: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25727.0
Rengasmelu vaimeni huomattavasti.
Peugeot 3008 hybrid

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #49 : 24.09.2009, 13:12:43 »
Miksi ovipahvit ovat heikoilla vaimennuksessa? Miten ajattelit vaimentaa? Itse siirtyisin aluksi takakontin ja penkin puolelle. Ovissa on omassa 406ssa toki Noxudol-ruiskutusta 4 kg  :D

No ne ovipahvithan, ja miksei toki ovien peltipintakin, alkaa resonoida mukana kun tarpeeksi kovaa popittaa  ::)  En ole ajatellut niiden vaimentamista sen tarkemmin, mutta mahtuisihan niihin liimaamaan jotain jäykistävää materiaalia ainakin ohuella kerroksella. Samalla ovien vaimennus ulkopinnan sisäpuolelta kannattaisi tehdä. Miten ruiskutit tuon aineen, kilkkeet irti ikkunoita myöten ja antaa mennä, vai?

Ja joo, kyllä takaosallekin pitäisi tehdä asioita, takapenkin alustakin on pelkkää peltiä. Mutta kun autolla pitäisi välillä ajaakin nauttien, eikä koko ajan korjailla tai rakennella joltain puolelta ;D

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #50 : 24.09.2009, 13:37:28 »
Ja joo, kyllä takaosallekin pitäisi tehdä asioita, takapenkin alustakin on pelkkää peltiä. Mutta kun autolla pitäisi välillä ajaakin nauttien, eikä koko ajan korjailla tai rakennella joltain puolelta ;D

Nautinto kyllä paranee huomattavasti kun vain jaksaa kaikki paikat vuorata Vibroplastilla, mutta on se todella työlästä kun siirrytään takalaatikosta eteenpäin. Oikeat friikithän vuoraavat oven ja katonkin.


tth

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #51 : 24.09.2009, 18:58:43 »
Varmasti paranee, eihän huonossa akustiikassa hyvätkään laitteet soi kovin erikoisesti. Mutta se on tosiaan työlästä puuhaa ja vaatisi sen, että auto olisi muutaman päivän ihan asentelun kohteena, kun pitäisi purkaa sisustaa isommalla kädellä. Takakontin aluetta voisi jossain vaiheessa vaimennella, se menisi vielä suht. helposti.

Toisaalta, reilu vaimennusaineen käyttö heikentää ajonautintoa painoa lisäävästi ja painopistettä nostavasti, jolloin pitäisi jo alkaa tehdä asioita konehuoneen ja alustankin puolella  ;D

pugisti

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #52 : 03.10.2009, 17:41:02 »
Mulla on farkku pösössä edessä jbl:n 6.5" erkkasarja, diskantit ovissa peilikolmion kohdalla, ei alkuperäisillä paikoilla. Pioneerin DEH-7600 soitin, kaikilla herkuilla. Takana 3-tie erkkasarja ,jbl. Eli takaluukussa 6.5" alkup.paikoilla, 4" alkup.paikoilla takapilareissa ja diskantit lähellä takapenkkiä, katon rajassa. Ja subina MDS:n audiophile, oli ihan v***n kallis, mut ei menny rahat hukkaan, se soi aivan v***n hienosti. Vahvistimet on JBL:n ja ground zero subille. Laitan kuvia asennuksista, kun vaan älyän et miten ne tänne saa...

cara_82

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #53 : 09.11.2009, 13:42:51 »
Noniin uutena Pösö omistajana (ensimmäinen) sitä on käynyt heti miettimään miten kulkinettaan ehostaisi.

Vuoden 2003 Coupessa tuo Clarion soitin ja CD-boksi, kaiuttimet 6x vissiinkin JBL (ainakin manuaalin mukaan)? Mites niissä ne koot nyt sitten menevät? Hattuhyllyllä taitaa olla ainakin 6x9?

Minkäslainen tuo JBL:vahvari on (ei ole vielä ollut aikaa purkaa verhoiluja ja tutustua terkemmin) tuleeks siihen suoraan RCA:t ja onkos miten tehokas? Meinasin et vaihtais nurkissa pyörivään SPL Dynamicsiin, että käykö vaihtaminen käden käänteessä? Noissa vakio kaiuttimissa mielestäni ihan kohtuullinen äänentoisto (parempikin saisi tietysti olla...), mutta bassot ovat mielestäni kuminaa ja subin laittaminen konttiin taitaa olla edessä. Sellanenkin pyörisi nurkissa edellisestä autosta. Onkos tuossa orkkis Clarionissa subilähtö ja saako siihen toista vahvistinta miten helpolla kiinni?

Halu ois vaihtaa soitin kunnon MP3, mikä varmaan äänentoiston kannaltakin ja liitäntöineen järkevin lähtökohta ja sais samalla tuo boksikin lähtee (vanhanaikaista  :P). Mutta tällä hetkellä ei soitinta ole ja vois vaan kiinnitellä nuo nurkkiin pölyttymään jääneet hifit.

Hifiä tulen varmasti päivittelemään esim. sen uuden soittimen muodossa ja sitä ajatellessa heräsikin kysymys, että millä tavalla väylätekniikka tulee ottaa huomioon minkäkin laitteen liittämisessä/uusimisessa? Mielessä Pioneer tai Blaupunkt, johon ainakin jälkimmäiseen löytyy oikeat sovitepalat ja liittimet. Onko ihan Plug&Play näillä merkeillä?

Varmaan jossai vaiheessa vaihtuu sitten kaiuttimetkin, kun sen verran täällä kirjoteltu, että äänentoisto paranee huomattavasti. (Eiks JBL olekaan laatumerkki, vai onks pösös vaan sen halvimman sarjan komponentit!?)

Laittakaape ehdotuksia ja tietoa uudelle jellona omistajalle.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #54 : 09.11.2009, 14:59:41 »
Vuoden 2003 Coupessa tuo Clarion soitin ja CD-boksi, kaiuttimet 6x vissiinkin JBL (ainakin manuaalin mukaan)? Mites niissä ne koot nyt sitten menevät? Hattuhyllyllä taitaa olla ainakin 6x9?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30645.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

cara_82

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #55 : 09.11.2009, 15:42:17 »
Sieltähän ne kaiuttimen koot löytyivät hienosti. Kiitän.

Ei tosissaan tuo leikkaus/muokkaus kuulosta hyvältä...varmaankin JBL:n kajarit matalemmat kuin nuo Pioneerin ja/tai Pioneereissa suuremmat magneettiosat nii joutuis aukkoja hattuhyllyn peltiin suurentamaan. Ei taida ainakaan noita 6x9 viittiä vaihtaa toisiin, jos ei sit muilta valmistajilta löytys vastaavia ja parempi laatusia, kuin nuo JBL:n. Täytynee tutkia asiaa.

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #56 : 20.11.2009, 13:56:24 »
Orkkis kajarit ovat pahvikartiolla olevia , joten eteen laadukas erillissarja , esim pioneer tms. Omassa jellonassa : soitin pioneer mp3 , etukajarit pioneer 2-tie , takana blaukkarin sarja , subina mtx 10" . Vahvistimena on : sonyn x-plod-sarjalainen . Tulossa uudet vahvistimet ja noisekilleriä tms .

Ja päivitellään tätäkin puolta : vahvistimet vaíhtui caliberin  ::) tuotteisiin ja etuovet vaimensin vibroblastilla  ;D . Subi vaihtunee lähitulevaisuudessa . Soi jotenkin eri tavalla ..

Tobias

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #57 : 05.12.2009, 16:00:17 »
On kyllä ihan hyvät äänentoistolaitteet vakionakin tuollaisessa 406 sedanissa. Tilasin kuitenkin verkkokaupasta Hertz HCX 6,5" koaksiaalikaiuttimet, jotka asennan etuoviin vanhojen Pioneerien tilalle. Mielestäni varsin kohtuu hintaan oli myytävänä (79e), kun muissa liikkeissä näytettiin pyytävän jopa 150 euroa. Vielä pitäisi ottaa mittoja niistä etuovien kaiutinpaikoista, että varmasti sitten sopii nuo kaiuttimet paikoilleen  :)

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #58 : 07.12.2009, 02:14:40 »
On kyllä ihan hyvät äänentoistolaitteet vakionakin tuollaisessa 406 sedanissa. Tilasin kuitenkin verkkokaupasta Hertz HCX 6,5" koaksiaalikaiuttimet, jotka asennan etuoviin vanhojen Pioneerien tilalle. Mielestäni varsin kohtuu hintaan oli myytävänä (79e), kun muissa liikkeissä näytettiin pyytävän jopa 150 euroa. Vielä pitäisi ottaa mittoja niistä etuovien kaiutinpaikoista, että varmasti sitten sopii nuo kaiuttimet paikoilleen  :)

Kato osuuko ruuvien paikat, itellä ei osunut Infinityjen kans
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Tobias

  • Vieras
Vs: 406 - Äänentoiston parantelua
« Vastaus #59 : 07.12.2009, 14:12:47 »
Juu pengoin tässä nettiä että löytäisin teknisiä piirrustuksia nuista elementeistä ja lopulta löysinkin ne. Siinä sitten mittailin ja laskeskelin erilaisia kaavoja ja näyttäisi siltä että reiät ovat juuri oikeilla paikoillaan  :) Tuonne elementille tulee valkoinen ja vihreä johto. Osaako kukaan sanoa kumpi noista on plus ja kumpi miinus?