Itse vaimensin kontin pohjat ja sivut vibroplastilla, alensi melutasoa vallan mukavasti. Vaikka tavoite ei ollutkaan ensisijaisesti äänentoiston parantaminen, parantui sekin selvästi ajomelun vähentyessä. Rengasmelu vaimeni merkittävästi, etenkin kumina poistui lähes kokonaan. Samalla ohjaamoon kuuluneet pakoäänet vaimenivat selvästi. Kaikenkaikkiaan arvioisin että moottoritievauhdissa parannusta tapahtui ainakin 2-3dB ja melun sävy muuttui huomattavasti miellyttävämmäksi kuminoiden poistuessa. Myös kaupunkikäytössä auto on selvästi hiljaisempi ja uskoisin että etenkin takapenkkiläisten matkustusmukavuus nousee maantievauhdissa huomattavasti. Vibroplastia kului hieman vajaa 3 pakettia, ylimääräiseksi jääneen paketin aion laittaa konepellin verhoilun alle ja erinäisten särinöiden vaimentamiseen. Etenkin kaiutinritilät vaativat toimenpiteitä.
Kantapään kautta opittu purkamisjärjestys operaatiota varten:
1. Istuinosan edestä mutterit auki ja kiinnikkeiden pois ujuttaminen penkkiä samalla eteen/alaspäin painaen. Selkänojat kaadettuna ja niitä liikuttaen nostetaan penkin takalaitaa samalla taaksepäin painaen. Pohjan kiinnikkeet ovat vain tapit joiden päässä lieriöt ja nämä menevät kartiosyvennyksiin penkin pohjassa olevaan vaahtomuoviin.
2. Sivupalojen alapään pultti irti, jonka jälkeen lähtevät liu'uttamalla ylöspäin
3. Selkänojien irrottaminen
4. Hattuhyllyn nepparit ja keskellä olevan muovikiinnikkeen irrottaminen
5. Kontin matto, kiinni kontin takaosassa kahdella tulpalla ja mahdollisesti takapenkin alla(minulla mikään näistä ei ollut kiinni)
6. Lukon suojamuovin alalaidasta kolme painonepparia irti jonka jälkeen yläosa lähtee nykäisemällä
7. Sivuverhoiluissa muutama painoneppari sivuissa ja hattuhyllyssä, lisäksi kuormalenkit sivuissa ja kontin takaosassa
Luonnollisesti järjestys ei ole ehdoton, mutta tekemällä vaiheet 1-3 ensin helpottaa elämäänsä huomattavasti. Itse tein vaikeimman mahdollisen kautta kun ei varmaa tietoa sivupalojen ja istuinosan kiinnityksestä ollut, eli otin ensin selkänojat irti mutta siinä operaatiossa tuhraantui useampi tunti ja käteen jäi vain veriset sormet.
Lopuksi vielä kuvat ennen ja jälkeen vaimennuksen, voi sanoa että valmistajan laittamat eristeet olivat aika niukat: