Kirjoittaja Aihe: Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)  (Luettu 7679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)
« : 15.09.2014, 12:14:23 »
Arkistoitu ohje: Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)


Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009, DAM 11670/21.10.2008, ilmastointi, 217 000 km).

Auto käynnistyy vielä näillä syyskeleillä hyvin, mutta moottorinohjausjärjestelmä antaa kuitenkin joka käynnistyksen yhteydessä uudelleen seuraavan vikakoodin (vika ilmenee parametritietojen mukaan ennen moottorin käynnistymistä):

P0683: Injection/Ignition. Permanent fault. Pre-post heating relay control. Plug fault.

Siis sama vikakoodi, joka kolmisen vuotta sitten aiheutui rikkinäisestä hehkutulpasta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57732.0

Varmaan sama syy vikakoodin jälleen. Valitettavasti vikakoodi ei kerro, mikä neljästä hehkutulpasta on rikki, koska kaikki hehkutulpat saavat virtansa samasta johtimesta. Saako nuo mitattua ilman hehkutulppien irrottamista, niin tietäisi ostaa valmiiksi sopivan määrän hehkutulppia? Saattaa tosin olla, että imusarja pitää irrottaa jo pelkkää mittaustakin varten. Varmaan ensin olisi syytä mitata, että hehkutulpille edes tulee virtaa.

Tai ehkä kannattaisi uusia kaikki (tai ainakin kolme vanhinta, jos sen yhden 73 000 km ajetun sieltä osaa erottaa), kunneivät paljon maksa.

Hehkutulpan vaihto teetettiin viimeksi korjaamolla myyjäliikkeen laskuun, joten en tiedä, kuinka suuri työ tuossa on eli kannattaako yrittää tehdä itse vai viedä korjaamolle? Tarvitaanko erikoistykaluja? Olen lukenut kertomuksia jumissa olleista ja sitten katkenneista hehkutulpista...

Service Boxin ohje työn suorittamiseen on varsin yksinkertainen eli ensin irrotetaan auton etupään puolella moottoria oleva imusarja ja sitten hehkutulpat; mitään tarkempia neuvoja ei anneta. Imusarjan irrottaminenkaan ei ilmeisesti ole vaikea homma (ainakaan SB:n ohjeen mukaan). Imusarjan tiivisteet (0348 T1, 8 kpl, 5,40 e/kpl) ja imusarjan ja imuilmaputken välinen tiiviste (98 098 765 80, hintaa ei ilmoitettu) neuvotaan vaihtamaan tarvittaessa.

Hehkutulppien varaosanumero on 5960 G2 (ilmeisesti Beru 0100226203 tai Bosch 0 250 202 130) ja niiden hinta merkkiliikkeessä on 32,60 e/kpl. Ulkomailta saa Boschin hehkutulppia hintaan n. 15 e/kpl. Motonetin tuoteluettelo ei listaa hehkutulppa Boxerille, mutta Ford Transitissa käytetylle vastaavalle moottorille kylläkin (en ole selvittänyt, onko kyseessä sama hehkutulppa).
« Viimeksi muokattu: 11.03.2017, 16:16:37 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Endura-DE

  • Vieras
Vs: Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 12.11.2014, 08:58:25 »
Terve, olisiko tästä apua irrotukseen? http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,22430.0.html

Pätee Partner/Berlingo:n 1,6 HDi -moottoriin, mutta yleisesti ohjetta voi soveltaa myös muihin, erityisesti tiukassa olevan tulpan osalta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 11.03.2017, 16:37:22 »
Hehkutulpat tuli vaihdettua jo parisen vuotta sitten. :-) Arkistoitu ohje:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=79230.0

Yksi tulpista oli rikki ja aiheutti tuon vikakoodin, joka on pysynyt poissa hehkutulppien vaihdon jälkeen. Kylmäkäynnistysongelmiakin tuli talven myötä, mutta hehkutulppien vaihto poisti ne.

Tosin jo viime syksynä alkoi taas ilmetä sitä, että kylmillä ilmoilla auto käynnistyy vähän huonosti (mutta käynnistyy kuitenkin). Hehkutulpista ei ole kuitenkaan tullut vikakoodeja.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Vieras
Vs: Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 11.03.2017, 16:44:07 »
Vikakoodeja ei varmaan tule, mikäli hehkutulppa on sähköisesti kunnossa. Hyundaissa aikoinaan vaihdettiin hehkut, kun kuuma kohta ei ollutkaan kärjessä, vaan oli siirtynyt vartta kohden :o Vaikutti käynnistymiseen merkittävästi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 11.03.2017, 17:01:47 »
Nyt on tulppien vaihdon jälkeen ajettu n. 47 000 km. En usko, että noin nopeasti olisivat uudet hehkutulpat menneet huonoiksi?

No, pitää paremmalla ajalla selvittää asiaa lisää. Onhan tuon kanssa nyt kuitenkin pärjännyt kovemmillakin pakkasilla, kun on Webasto.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

antsu

  • Vieras
Vs: Boxer - Hehkutulppien vaihto (HDi)
« Vastaus #5 : 11.03.2017, 17:04:34 »
Hyundaissa olleet tulpat eivät muistaakseni kestäneet läheskään noin kauan, mutta muisti on huono.