Kirjoittaja Aihe: 405 - Ei aina käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (polttoainevuoto paineensäätimestä)  (Luettu 11102 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

palonte

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1991 405 1,9 GRI (yksipistesuihkutus, katalysaattori, 193 000 km).

Auto kiukuttelee tyttärellä kiusallisesti. On nyt kaksi kertaa tehnyt sen, ettei käynnisty. Kun menen paikalle, totean saman, mutta kun alan hakea vikaa, eli ensin koetan, että tuleeko kipinä (tulee) ja laitan puolan piuhan paikalleen, niin jopas taas käynnistyy. Ajossa ei mitään nykimisiä ja tyhjäkäynti tasainen. Tytär sanoi, että välillä joutuu starttaamaan pidempään ja hakemaan kaasulla sopivaa asentoa ennen kuin käynnistyy, itse en ole onnistunut tällaista tilannetta toteamaan. Jokin osa on siis hajoamassa ja oireilee, mutta onko hyviä ennakko arvauksia. Niin ja auto on juuri huollettu, jolloin puhdistin jakajan+piuhat, vaihdoin tulpat ja pa-suotimen ym...

Ratkaisu:

Noniin, nyt kun autoa on ajettu hieman pidempään, tuli vika esiin. Kone kasteli tulpat aina silloin tällöin, mutta aina kun kerkesin apuun, oli ne jo sen verran kuivuneet että minulla lähti käyntiin. Viaksi osoittautui yksipisteruiskun vuotava paineensäädin. Vuoto kulkeutui auton seistessä läpälle jolloin kun startattiin, kasteli helposti, jos ei heti antanut "happee". Mistähän tuohon paineensäätäjään saisi uuden kalvon? Tuskin muualta kuin marmoritiskiltä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 761
    • http://peugeot505.info
Ilmeisesti käynnistinmoottori kuitenkin pyörittää joka kerta? Varmaan olet aiempia viestiketjuja jo tutkinutkin, mutta laita hakutermiksi "405 ei käynnisty" tai "405 ei käynnisty pyörittää" (ilman lainausmerkkejä) ja rajoita haku vain viestiketjujen otsikoihin.

Vika voi olla esim. tyhjäkäyntisäätimessä (johon viittaisi tuo kaasuläpän sopivan asennon etsiminen) tai siinä, että polttoainepumppu ei aina toimi. Minkä verran autolla on ajettu?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

palonte

  • Vieras
Juu kyllä ketjut oli tutkittu, itseasiassa yksi niistä oli aikanaan itseni aloittama ja tälle samalle autolle. Silloin vika oli tosin koko ajan päällä ja siten "helpompi hakea". Nyt on autolla 193000 mittarissa ja annoin sen taas käyttöön, joten uutta vikatilannetta odotellessa koetan valmiiksi hahmotella asiaa. Jos vika on sytkäpuolella, se tuntuisi poistuvan kun kätensä kaapeleihin työntää tai kun puola joutuu isommalla kipinävälillä työskentelemään. Polttoainepuolen viaksi kun en sitä heti tilaisuuden tullen osannut odottaa, jäi siten kuuntelematta kävikö pumppu vai ei. No ensi kerralla ollaan tarkempia. Ajatus tässä kyselyssä oli lähinnä se, että olisiko kokemuksia tyyppiviasta, joka saapuu tällai "hiljalleen".

ramirez

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Omassa 406 GTX Style 1996 2.0 mallisessa tekee seuraavaa välillä. Starttaan auton käyntiin, lähtee heti ja käy hyvin. Liikkeellelähdössä parikertaa sössiny kytkimellä ja auto ns. stumpaa paikoilleen ja sammuu. Tämän jälkeen ei meinaa lähteä millään käyntiin, sahauttaa todella pitkään ja lupailee aikansa. Sitkeällä yrittämisellä suostuu käynnistymään uudelleen. Ihme homma?
Cruisers never die.