Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta (HDi)  (Luettu 4123 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 163 Allure.

Perheeseemme tuli viikko sitten tuollainen. Rakas 11 vuotta palvellut 307 sai uuden kodin nyt 340 000 km ajettuna.

Asetin äsken ensimmäisen kerran webaston ajan huomiselle aamulle ja jäin miettimään kuittausta Pre-Heated For 6.30.  Tarkoittaako kellonaika sitä aikaa, jolloin lämmitys menee päälle, vai sitä, jolloin auto on lämmin liikkeellelähtöä varten?

Olisi super, jos joku vastaisi ennen, kuin käytän koiran illalla ulkona. :) Perheemme ensimmäinen auto, jossa Webasto. :)

Jukka P.

Tapsa

  • Vieras
Päättymis aika

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Iso kiitos - täytyy säätää uudelleen koiraa lenkittäessä.  Kuriositeettina - onko lämmitysaika puoli tuntia?

Jukka

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Kai se pösö itte tietää kuinka kylmä on ja kauan tarttee lämmittää? :P

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Omassa 406, jossa on jälkiasenteinen Eberspächer niin se kellonaika jonka ajastimella asetan tarkoittaa sitä aikaa jolloin se lähtee päälle. Jos haluan siis että aamulla 7.30 töihin lähdettäessä auto on lämmin ja haluan käyttää lämmitintä 20min. päällä niin joudun laittamaan 7.10 siihen ajastinkelloon. Miten muuten pystyisin kontrolloimaan sitä että "kamiina" ei ole tarpeettoman kauan päällä? Se kun syö akkua myös paljon käytettynä.
MB E250 cdi

Benkku

  • Vieras
Tehdasasenteisissa tuo asetus on aika, jolloin auto on esilämmitettynä - ajoon lähtöaika siis. Lämmityksen alkamisaika 'säätyy' vallitsevan ulkolämpötilan mukaan, mitä kylmempää sitä aiemmin käynnistyy - toki tässäkin jokin 'eko eko' maksimiaika.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Auto kyllä itse huolehtii siitä että akku ei pääse tyhjäksi, Webasto ei käynnisty jos akun varaustila on liian alhainen ja Webasto sammutetaan jos jännite laskee liian alas käytön aikana. Myöskin jos polttoaine on vähissä eli merkkivalo palaa, niin Webasto ei käynnisty lainkaan.

Ajan asetus on samanlainen kuin Webaston T100HTM ajastinkauko-ohjaimessa, jossa asetetaan aika jolloin haluaa auton olevan lämmin.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Onko joku muuten todennut että nuo jänniterajat oikeasti toimiikin 508:ssa? Webaston rajat olen ainakin omakohtaisella kokemuksella todennut ihan huuhaaksi, monesti on akku ollut tyhjä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Näin on. Akku sippaa jossain vaiheessa, kun pitää Webastoa päällä useita tunteja lyhyen ajan sisällä  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Onko joku muuten todennut että nuo jänniterajat oikeasti toimiikin 508:ssa?

Lyijyakun jännite varaustason varmistamiseksi, on hiukan hankala mitata luotettavasti. Systeemit kun eivät voi mitata muuta kuin ns. lepojännitettä. Moni seikka vaikuttaa mm. akun kunto ja lämpötila.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Touche. 508 on sen verran viksumpi että sen hanskaa  ;)
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Benkku

  • Vieras
Lyijyakun jännite varaustason varmistamiseksi...

Epäselvästi sanottua puutaheinää... Tarkoitin tuolla,

Akussa jäljellä olevan varakapasiteetin varmistaminen napajännitteestä, on vaikeaa. Toki nykysysteemeissä on akun jännitekäyttäytymistä esim. käynnistimen pyörityksen aikana jne. mallinnettu, mutta silti tuossa on omat ongelmansa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Olkoon toiston toistoa, mutta rahamiehille tuo: https://www.remuc.fi/index.php/tuotteet/remuc/

Remuc väittää osaavansa akun valvonnan ja myös...  ;). "Termostaattitoiminto, jolla puhaltimen käyntiä voi optimoida, sillä se kuluttaa eniten akkua". Tuolla voisi ratkaista itse aiheen.

Akkuteknologian olisi pian kehityttävä ajalta miekka ja kirves...vaikka itse aiheeseen alkaa olla pitkä matka.

http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknologia/2014/10/31/talla-akkutekniikalla-sahkoauto-latautuu-minuuteissa/201415186/66
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Termostaatin asennus puhaltimen ohjaukseen nyt ei ole mikään ameriikan homma, pelkästään siitä ei kyllä kannata satoja euroja maksaa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 163 FAP.

Lakkasi webasto toimimasta. Kaukosäädin asennettu ja sanoo vaan "fail" kun yrittää laittaa päälle. Patteri on vaihdettu, eli ei ole siitä kiinni. Vaikuttaa myös siltä ettei webasto toimi myöskään itsekseen, eli lisälämittimenä kun starttaa- Onko ideoita missä vika voisi piillä?