Auto: 2012 5008 e-HDi 112 FAP 2Tronic Family (7-paikkainen, käyttöönotto 5/2012, 120 000 km).
Ajo motaria + keskusta-ajoa, 99%:sti "automaatilla", huollettu koko ajan huoltosopimuksella.
Kun autolla ajaa suht hitaasti esimerkiksi risteykseen, ja nostaa jalan kaasulta (mutta ei paina jarrua), liu’uttaakseen/hidastaakseen, ja sen jälkeen painaa uudelleen kaasua lähteäkseen liikkeelle, autosta lähtee tehot, eikä se reagoi mihinkään kuljettajan tekemisiin. Tietokone näyttää, että vaihde on mennyt vapaalle (N), mutta vaihdekepin siirtely eri asentoihin ei muuta tilannetta. Tämä on tapahtunut nyt neljä kertaa 4 kk:n sisään. Ensimmäisellä kerralla auto hyytyi Kaisaniemeen keskelle tietä ylämäkeen. Yritimme itse käynnistää autoa kauan, käynnistyy kyllä, mutta vaihteisto ei pelaa eikä esim. sähköinen käsijarru mene pois päältä, jotta autoa voisi edes työntää sivuun. Lopulta poistuimme autosta, lukitsimme sen, tilasimme huollosta hinausauton ja kun hinausauton kuljettaja käynnisti auton, se toimikin heti normaalisti. Elämäni tähtihetkiä.
Hinausauton kuljettaja ja huoltopalvelu neuvoivat, että auto kannattaa sammuttaa, ja lisäksi keskuslukitus laittaa hetkeksi päälle, silloin virhetilan saa pois päältä, ja tuo on ollut toimiva neuvo. Mutta auto on sammunut ruuhka-aikoina Helsingissä keskelle Bulevardia, Erottajalle, Käpylän liikenneympyrään yms., eli aika vaarallista menoa peräänajojen kannalta ja torvet soi, kun itse kiipeää autosta ulos lukitsemaan autoa. Kahtena kertana neljästä ajotietokone on myös sanonut ”gearbox failure”, mutta silti keskuslukituksen jälkeinen käynnistys on ihan normaali eikä mitään virheilmoitusta enää tule.
Kaikissa tapauksissa:
- auto on ollut lämmin
- ajettu keskusta-ajoa, ei mitään revittelyä
- vaihteisto ollut automaatilla
- on hidastettu ruuhkassa/risteyksessä nostamalla jalka kaasulta
- auto ei ole ollut kokonaan pysähtynyt, eikä esim. eco ole mennyt päälle
- painettu kaasua ihan normaalisti heti kun on tullut tilaa lähteä liikkeelle
- kaasupolkimesta tuntuu ensin ”häviävän tehot”
- kojelautaan vaihtuu vaihteeksi N ja auto jää paikoilleen
- vaihdekepin liikuttelu ei auta, vaihde ei vaihdu, ei voi siirtyä myöskään manuaaliin
- pelkkä auton sammuttaminen ei auta
- kun auton keskuslukitsee auton ulkopuolelta, se käynnistyy sen jälkeen normaalisti
Ajajana tuntuu, että ongelma olisi ohjelmistossa, ei fyysisessä vaihteistossa. Ehkä vaihteissa on vaihto kesken ja joku ohjelmistovika tms. tekee virhetilan, joka laukeaa buuttaamalla kone? Huolto yritti viimeksi pari päivää puurtaa asian parissa, mutta "ei löytänyt mitään". Jostain päivityksestä puhuivat, mutta olisiko se sitten ollut liian työläs asentaa tms. Nyt ollaan viemässä uusiksi.
Haluaisin kuulla, jos jollain muulla on vastaavanlaisia ongelmia ja miten ne on saatu ratkottua. Alkaa riepoa hieman ja pelottaa, että tuo tapahtuu jossain maantieristeyksessä ja litistytään rekan alle. Kaupunkiajoa varten harkitsen vakavasti Windows-tarran liimaamista takapuskuriin.