Auto: 2010 3008 1,6 HDi 110 FAP 2-tronic Sport.
Tervehdys Peugeot kollegat. Olisiko kellään kokemusta/neuvoja meikäläisen auton robottivaihteisto-ongelmaan. Tuli sitten ostettua ensimmäinen Pösö tammikuussa 2014.
Kilometrejä mittarissa nyt 162 tkm, omia ajoja siitä n. 40 tkm. Noin 3 vk sitten auto oli jakohihnan vaihdossa ja vaihdoin sen jälkeen myös moottoriöljyt. Sitten alkoi laatikon temppuilut. No, aluksi tuli Anti-pollution herja jonka perään Gearbox failure, tuo anti-pollution jätti moottorin varoitusvalon päälle, lisäksi heitti automaatilta N:lle eikä manuvaihteet ihan kunnolla heti toimineet. Pääsin onneksi manuilla eteenpäin.
Käytin Mäkelän koneessa vikamuistin luvussa ja sieltä löytyikin mukavasti näitä koodeja ja ne nollattiin (oli kesällä abs ja myös gearbox herjoja jotka loppuivat kun putsasin ja kiristin toisen etupuolen abs-sensorin). Maksoin vikamuistin nollauksen ja lähdin ajelemaan kotia kohti. Pitkälle en päässyt kun heitti gearbox failuren ja vaihteet rupesivat taas samalla tavalla temppuilemaan. Eikun soitto Mäkelälle ja U-käännös. Sanoivat tekevän siihen ohjelmistopäivityksen. Noin tunnin kulutta tuli asentaja sanomaan päätään hieman pudistaen että ei ihan hyvältä vaikuta. Laatikon softa oli jo uusimmassa versiossa ja ainoa mitä pystyivät tekemään, oli laatikon sopeuttaminen. Asentaja sanoi että aika sekaisin näytti olevan ja tarvitsee todennäköisesti kokeneen ja vihkiytyneen asentajan sitä tarkemmin tutkimaan, eli puhutaan 1000-2000 kustannuksista! Lähdin ajamaan ja pääsin kotiin asti ilman herjoja.
Sitten parin päivän jälkeen piti käydä n. 50 km päässä ja matkalla tietenkin gearbox failure vilahti pikaisesti näytössä, muttei heittänyt vaihdetta sentään vapaalle. Seuraavilla ajokerroilla sitten palasi samaan oireiluun, eli virheilmoituksen jälkeen saattaa risteyksistä lähtiessä pudottaa vaihteen päältä, eikä manuaalikaan ihan nopeasti ota, pienen rynkytyksen jälkeen löytyy sentään joku manuaalivaihde ja matka pääsee jatkumaan.
Aion vielä kysyä kuluttajaneuvonnasta, voisiko tähän enää vedota: ”Auto on huonommassa kunnossa kuin ostajalla on auton iän, ajomäärän tai kauppahinnan perusteella aihetta olettaa, esimerkiksi jokin osa hajoaa ennenaikaisesti”, epäilenpä ettei enää voi. Sitten jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi etsiä joku Pösön robottilaatikoista kunnolla tietävä taho ja maksaa viulut.
Hienosti kesti Pösö … hetken. Taitaa tulla merkin vaihto eteen, jos kalliiksi menee. Oletuksena oli ettei 2010 vuoden autossa isoa remppaa heti tule, toki kilsojakin on mutta en olettanut että ne tässä merkissä voivat aiheuttaa vielä isoja remppoja? Sain Mäkelän asentajalta pummattua tarkemman vikakoodiselvityksen vaihteistosta. Vikakoodi P1767, diagnoosikuvaus: Väärään hahloon kytkeytymisen havainto. Tarkastettavat alueet: Valinta-anturi, Robottivaihteiston ohjausyksikön 12-napainen johtosarja, hydrauliyksikkö, magneettiventtiili, vaihteiston ohjausyksikkö, siirtokoukut, sisäinen ohjaus. Asentajan mukaan on ollut joskus keissejä joissa johtosarjan pinnejä ollut löysällä? Näistä kuulemma lähdettäisiin tutkimaan.
Jos jollain olisi heittää mitään vinkkiä, olisin tosi kiitollinen.