Kirjoittaja Aihe: 306 - Vikakoodi 31  (Luettu 1496 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jundek

  • Vieras
306 - Vikakoodi 31
« : 26.01.2015, 20:57:26 »
Auto: 1995 306 1,6 SR (VF37BNFZ230682633, 215 000 km).

Moottori käy pitkään lämpenemisen jälkeen tyhjäkäyntiä korkeilla (1100-1500 r/min) kierroksilla, kunnes putoaa lopulta n. 950 r/min. Mitattu lämpötila-anturit (ecu ja ilma), arvot ovat OK. Kaasuläppäkotelon lämmitysvastuksen resistanssi on n. 110 ohm, pitäisi olla n. 2-4 ohm? Mikä vaikutus lämmityksellä on, voiko vastusta vaihtaa? Vikakoodiksi saatu 31 nollauksen jälkeen, vikavalo ei syty.

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Vikakoodi 31
« Vastaus #1 : 26.01.2015, 21:04:53 »
ARVAAN, että lämmitysvastus vaikuttaa juurikin tuohon tyhjäkäyntiin. Kun vastus on viallinen, ei säätöelin lämpene niin nopeasti kuin on suunniteltu.

Jundek

  • Vieras
Vs: 306 - Vikakoodi 31
« Vastaus #2 : 26.01.2015, 21:33:55 »
Onko tuosta lämmitysvastuksen arvosta kellään varmaa tietoa? Onnistuuko vaihto?

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Vikakoodi 31
« Vastaus #3 : 26.01.2015, 21:44:20 »
Kyllä 2-4 ohmia kuulostaa järkevältä. Tekee 36-72 wattia, jolla saa jotakin lämpiämäänkin. 110 ohmilla tehoa tulee noin 1 watti eikä sillä kyllä mikään lämpiä.

Vaihdosta en osaa sanoa, mutta pelkään pahaa :(

Jundek

  • Vieras
Vs: 306 - Vikakoodi 31
« Vastaus #4 : 01.02.2015, 13:23:33 »
Pakokaasuanalyysistä tuli hyväksytty tulos (tosin rimaa hipoen...).
                  2700rpm             900rpm
Co             0,24                0,03
Lambda     1,024
Co2               14                      13,2
O2                0,64                   1,48
Hc                  14                      12
Aikaisempaan vuosi sitten tehtyyn mittaukseen muutosta tullut vai Co-arvoon (kierroksilla), joka kasvanut 0,03 -> 0,24.
Mikä voisi vaikuttaa tuohon Co-arvon muuttumiseen? Lambdan arvo pysynyt samana.