Kirjoittaja Aihe: 306 - Öljypohjan tyhjennysreiän tasopinnan korjaus (diesel)  (Luettu 1549 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aliasJ

  • Vieras
Auto: 1998 306 1,9 TD (XUD9TE).

Joku entisistä omistajista on vaihdellut öljyjä huolimattomasti ja tästä syystä jo ostaessa öljypohjan tyhjennysproppu vuosi hieman öljyä. Nyt öljynvaihdon yhteydessä huomasin että propun ympärystä tarkastellessa että siinä on pieni lommo tullut tasopintaan.

Kokeilin ensin laittaa uuden propun onteloprikalla, joka puristuu paremmin öljypohjan tiivistepinnan muotoon, mutta tämäkään ei pitänyt. Voisikohan tuota propun kolhua saanutta tasopintaa öljypohjassa korjata jotenkin pohjan ollessa kiinni autossa? Miten joku kemiallinen metalli tms. voisi toimia? Mietin jo sitäkin että vedän propun jollain aineella avustettuna lopullisesti umpeen ja suoritan jatkossa öljynvaihdot yläkautta, onnistuuko tämä näissä moottoreissa (XUD9TE) öljytikun reiästä imemällä?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Kierrä reippaasti putkiteippiä kierteeseen niin pitää ja saa myös irti.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

aliasJ

  • Vieras
Auttaako tällainen kierteen tiivistäminen tässä tapauksessa. Öljypohjaan on neljällä täpällä hitsattu sisäpuolelle mutteri, jossa propun kierteet siis ovat. Tässä mutterissa on hitsien välissä myös pienet aukot, joiden kautta ilmeisesti öljy tyhjenee öljypohjasta paremmin eikä jää mutterin yläreunan tasolle. Minusta vaikuttaisi siltä että mutterin kierreosa ei siis niinkään tiivistä, vaan öljypohjan tasopinta ja sitä vasten tuleva proppu/-prikka on se varsinainen tiivistäjä.

Toki voihan tuotakin teippikeinoa kokeilla. Kaverini lupasi myös tuoda työpaikalta jotain hydraulitiiviste massaa, jolla tiivistetään teollisuudessa kovan paineen alaisia liitäntöjä ja se sietää öljyä yms. kemikaaleja mutta ei kovetu täysin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tota alkuperäinen kupari tiiviste pitäisi noin teoriassa riittää, mutta jos ei niin täyttää montun vaikka heftaamalla siihen muutaman "knöölin" migillä ja tasoittaa rälläkällä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Öljyn kyllästämän pellin hitsaus  on "haastavaa"  :'(

aliasJ

  • Vieras
Lopullinen toimiva korjaus vaikutti tässä tapauksessa olevan usit-tiiviste. Korvasin siis usit-rikalla tavallisen mukana tulleen kuparirikan ja vedin propun normaalille tiukkuudelle. Tämä toimi kerralla. Taidan vastaisuudessakin käyttää näitä usit-rikkoja muissakin autoissa, ihan varmuuden vuoksi.

Vaihdankin juuri IV Golffiin öljyjä ja siinäkin proppu tippasee aavistuksen, katsotaan auttaako usit tässäkin tilanteessa.