Kirjoittaja Aihe: 508 - Soittimen johdot  (Luettu 12401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

northon

  • Vieras
508 - Soittimen johdot
« : 26.05.2015, 18:36:55 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi.

Onko käytännön kokemuksia 508 SW mallin soittimen isoliittimen esiin kaivamisesta. Vinkkejä otetaan vastaan. Myös ovipahvien irroitukseen saa antaa vinkkejä. Projekti pitäisi saada kesän aikana hoitoon.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #1 : 26.05.2015, 18:50:55 »
Tuossa on jotain vinkkiä siitä miten kaivaa se soitin sieltä paneelista esiin:

https://www.youtube.com/watch?v=qWfgcBhoc7g

northon

  • Vieras
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #2 : 26.05.2015, 19:03:00 »
Kiitos. Pitää selvittää saako sitä konsolia purettua jalkatilan kautta. Pitäisi saada vähän sähköä ja pieni kotelo jonnekkin jalkatilan kätköihin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #3 : 26.05.2015, 19:28:59 »
Tuollahan on keskikonsolin sisässä sen käyttöpaneelin takana tyhjää tilaa mihin mahtuu aika paljon koteloa.

Paljonko on vähän sähköä?

Itse tarvitsin sähköä tuulilasikameran 12VDC-5DVC konvertterille. Tutkin paikat, että sen voisi ottaa jostain 12V-ulosotosta haaroittamalla tai näiden sähkösyötöistä sulakerasialta, jotka ovat kojelaudan vasemmassa reunassa avautuvan luukun takana ja hansikaslokeron oikeassa sivussa olevan luukun takana. Lopulta otin sähköt vasemmalta sulakkeelta F14, joka on keskikyynärnojan alla olevan 12V-ulosoton sulake (ainakin 05/2011 valmistetussa sedanissa). Laitoin tuohon F14-paikkaan Motonetista ostetun haaroittimen, johon laitoin alkuperäisen 10 A sulakkeen edelleen tuolle 12V-ulosotolle ja 3 A sulakkeen tuolle kameran DC-konvertterille. Itse konvertterin sain mahtumaan tuonne sulaketaulun alle sen hirveän kaapelinipun perään.



Ainakin tämän haaroittimen maksimivirta on 10 A, joten kannattaa katsoa ettei sitä laita suuremman sulakkeen kohdalle ja lisäksi ottaa virta sellaiselta sulakkeelta, jonka taakse voi pienen lisäkuorman lisätä ilman sulakekoon kasvattamista. Sopivasti valittu 12V-ulosotto on mielestäni sellainen. Tässä siis alkuperäinen sulake laitetaan tuossa kuvassa alempaan sulakkeen paikkaan ja niin alkuperäinen kuorma kuin myös ryöstetty kuorma on tämän sulakkeen takana. Lisäksi ryöstetylle kuormalle pitää laittaa oma sulake ylempään paikkaan.

Vastaavaa haaroitinta myydään myös Biltemassa ja kaksi kappaletta saa edullisemmin kuin tuon yhden Motonetista, mutta ne eivät käy 508:n sulaketauluun sitten mitenkään.

Jos suurempia virtoja (>10 A) tarvitaan, niin sitten pitää varmaan mennä konehuoneen puolelle ja sieltä akun päältä vetää syötöt sisälle.

Keskikonsolin saa aiku myös sivuilta ja tässä Parrotin Bluetooth HF:n asennusohjeessa myös vinkkejä mitä saa ja mistä avattua. Itse en kyllä tuosta OBD-pistokkeesta ryöstäisi sähköjä.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2015, 19:33:15 kirjoittanut Penguin »

northon

  • Vieras
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #4 : 26.05.2015, 19:44:03 »
Voipi olla että on akulta tuotava ihan oma johto kabiiniin. Koitetaan tehdä jonkinlaista päivitystä äänentoistoon ja vois olla varuiksi hyvä tehdä kerralla kunnollinen. Jos vaikka sattuu kuulostamaan niin hyvälle että sillä vois vaikka kisoihin lähteä. Sääntöjen puitteissa olevat asennukset on aika tarkasti määrättyjä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #5 : 26.05.2015, 20:31:57 »
Vissiin tarvitsee tuollaiseen sellaisia virtoja että vaihtoehdot todellakin jäävät tuohon yhteen.

Originaalisti tuolla vasemmalla sulakkeet radiolle:

F28a ja F28b kumpikin 15 A
F32 audiovahvistin 10 A

ja oikealla hansikaslokeron sivussa

F12 audiovahvistin 20 A

Niille varmaan johdotuksetkin on jossain, mutta ei taida oikein riittää, jos jotain vakavampaa audiorakentelua meinaa tehdä. Kannattaa kuitenkin avata tuo paneeli kojelaudan keskeltä, siellä on yllättävän paljon tyhjää tilaa, jos vaikka jotain haluaa piiloon laittaa.

northon

  • Vieras
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #6 : 26.05.2015, 20:47:28 »
Käytetyt virrathan on loppujen lopuksi normaali kuuntelussa pienet. Omassa kisa-autossa tuomarointivoimakkuudella meni noin 7 A pihtivirtamittarilla mitattuna. Tuossa on vahvistin, prossu, cd-pyöritin ja mankka. Sääntökirjan mukaan taas sulakkeet ja johdon paksuudet määräytyvät maksimitehon mukaan. Tosin tällä kertaa olisi tarkoituksena asentaa vain pieni vahvistimen ja prosessorin yhdistelmä jossa maksimitehotkaan eivät kummoisia ole. Mutta tehdään nyt sitten kerralla kunnolla.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #7 : 26.05.2015, 21:49:40 »
Sittenhän nuo orkkisjohdotuksetkin voisivat teoriassa kelvata, tosin ei ne varmaan hifistille käytännössä kelpaa.

northon

  • Vieras
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #8 : 26.05.2015, 21:58:05 »
Pitää tutkia tuota sulaketta F12, riittäisi mainiosti.

wg

  • Vieras
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #9 : 26.05.2015, 22:44:59 »
Minulla ei ole kokemusta 508:n sähköistä mutta sen verran on tullut hifejä myös väyläsähköautoihin asennettua että itse lähtisin vetämään vahvistimille ja prossuille ihan omat sähköt. Siellä voi tulla yllätyksiä helposti vastaan. Esim. 307:ssa mulla oli muuten erilliset sähköt mutta Xetecin signaalinmuunnin sai alkuun sähköt alkuperäisen soittimen rinnalta. Teoriassa ihan toimiva ratkaisu mutta väylät sekaisin  ;D . Esim kun sulki ovet niin monitoiminäytön taustavalot syttyi :o

northon

  • Vieras
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #10 : 26.05.2015, 22:51:20 »
Siinä tapauksessa tulee mieleen että tietääkö joku onko rintapellissä valmista läpivientiä noin pikkurillin vahvuselle johdolle?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #11 : 27.05.2015, 11:24:57 »
307 oli... No 307 ja vähän siitä jotkin asiat parantuneetkin. Tuo soittimen rinnalta ottaminen on ihan eri asti kuin ottaa sellaisesta johdosta, jonka takana ei ole mitään. En ole tutkinut missä tuon hansikaslokeron sivussa olevan F12 sulakkeen takana oleva johdonpää on, mutta eiköhän se jostain kuvista selviäisi sekin. Oikein kytkettynä ei minkään pitäisi mennä sekaisin.

northon

  • Vieras
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #12 : 27.05.2015, 11:30:36 »
Onkos jossain olemassa noin uudesta kiesistä räjähdyskuvia tavallisen kansalaisen ihmeteltäväksi? Käsittääkseni tuota ei ole valmistettu kuin vasta noin 2010 lähtien.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #13 : 27.05.2015, 14:37:58 »
Service Boxista löytyy jonkinlaista "räjäytyskuvaa" ja varaosanumero. Valmistenumerolla (VF3**********) löydät myös juuri kyseisen auton kokoonpanon. Se ei periaatteessa ole tarkoitettu tavalliselle kansalle, mutta taitaa Suomessakin olla aika paljon näitä "Peugeot-korjaamoita" sinne rekisteröityneenä.

Youtubesta löytyy jonkin verran videota miten asennetaan ja miten puretaan sitä ja tätä. Niistä saa vähän vinkkiä miten paljon missäkin on tilaa ja mitä löytyy mistäkin.

Tässä yksi kuvallinen ohje kojelaudan keskiosan purkamiseen. Siitä näkee, että siellä on ainakin yhden DIN-kokoisen laitteen mentävä tila orkkissoittimen alla.

Tästä taksijohtosarjan asennusohjeesta löytyy ainakin vinkki tulipellin läpivientiin.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2015, 14:54:46 kirjoittanut Penguin »

northon

  • Vieras
Vs: 508 - Soittimen johdot
« Vastaus #14 : 27.05.2015, 22:36:16 »
Kiitos linkeistä, tuo taksimittariohje näyttää hyvälle. Eiköhän tuolla pääse jo pitkälle.