Kirjoittaja Aihe: 307 - Kytkin- ja vauhtipyöräongelma (HDi)  (Luettu 14211 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ppenttin

  • Vieras
307 - Kytkin- ja vauhtipyöräongelma (HDi)
« : 28.08.2006, 13:00:12 »
Auto: 2003 307 SW x,x HDi.

Palaanpa otsikon aiheeseen puoli vuotta tapahtumien jälkeen. Autossa kuuntelin sammuttaessa selkeää helinää jo puolentoista vuoden ajan. Kun moottori siis pysähtyi paikalleen, jatkoi jokin osa liikettään päästäen tuon mystisen äänen auton alta. Epäilin pakoputken liitintä ja olin vielä enemmän huolissani auton hiukkasloukusta. Mitään muutosta huonompaan suuntaan ei kuitenkaan tapahtunut, joten annoin asian olla. Varsinkin kun kuulin takuukorjauksen yhteydessä tällaisia ääniä joskus esiintyvän.

Kun auto sitten seisoi viikon talvipakkasella (-25 ja rapiat) lentoaseman parkissa ja lähtenyt yskähtäen käyntiin tuntui ensimmäisissä liikennevaloissa outo nytkähdys kytkintä nostaessa. Auto toimi kuitenkin normaalisti, paitsi kytkin oli jotenkin ärhäkkäämpi. Parin viikon päästä vaimo sitten soitteli päässeensä vaivoin töihin kun "auton vaihteisto oli rikki, eikä vaihteet menneet päälle". Silloin paha aavistus kytkimen rikkoutumisesta tuli heti mieleni. Kytkin ei siis enää irroittanut. Autolla oli tuolloin ajettu 130 tkm.

Ajoin auton kotia ja diagnoosi kytkimestä näytti selvältä, kun avasin pienenpienen vauhtipyöräkotelon suojalevyn auton alta. Kourallinen metallisälää ja muovia tuli kapeasta raosta lattialle paineilmalla avitettuna. Seuraavaksi soittokierroa Laakkoselle huoltoon, jossa vikaa ei tunnistettu. Mobilistin varmuudella purin pitkän huoltoajan vuoksi kytkimen itse ja näkyä voi jokainen arvioida kuvista. Kaksoismassalla toimivan vauhtipyörän sisällä olevat liikkeelle lähtöä tasaavat jouset olivat pettäneet. Noiduin mielessäni vikaa, jota en oikein kehtaisi edes kavereille kertoa. Autosta on siis vauhtipyörä mennyt rikki! Mistä siis saada uusi tilalle?

Laakkoselta tunnistamattomaan vikaan löytyi kuitenkin heti hyllystä ratkaisu. Uusi vauhtipyörä tiukkaan hintaan 1016 e. Onneksi istuin tukevasti ja pidin pääni kylmänä, enkä tarttunut ensimmäiseen tarjoukseen. Tiesinhän, että samoja osia käytetään selvästi halvemmalla Citikassa. Tässä tuottessa hintaero oli kuitenkin melko pieni, mutta Pösön vika sentään tiedettiin Citikalla. Kokenut Citikka-asentaja sanoikin, että tuon vauhtipyörän tilalle asennetaan monasti Pösö Partnerin tai Citikan Jumpyn kytkin, joka maksaa täydellisenä halvimmillaan merkkiosana alle 500 e. Eli tästä siis toimeen.

Asennusutyön loppu olikin sitten suoraviivainen ja paikoin helpohko operaatio. Ainoa päivän kestänyt viivytys syntyi siinä, kun vanhat vauhtipyörän isokantaiset pultit piti vaihtaa matalakantaisemmiksi. Nekin olisi voinut tilata kytkimen mukana samalla. Kytkin on toiminut nyt puoli vuotta täysin ongelmitta, eikä ero tuohon kaksoismassaan ole iso. Jykevää tekoa tämä tavara-auton kytkin.

Lukija saattaa jäädä nyt ihmetyttämään missä on auton takuu tällaisissa tilanteissa. Se on mennyt umpeen, enkä etevänä neuvottelijanakaan onnistunut saamaan maahantuojalta minkäänlaista vastaantuoloa asiassa. Perusteluna olivat:

A. Vika on todennäköisesti syntynyt ajotavasta. Liian kovia kiihdytyksiä asfaltilta ja sohlaamista perävaunun kanssa.
B. Kyseessä ei ole auton tyyppivika. Piste.
Eli näin ollen en ollut oikeutettu takuuajan joustoon. Ajotapani ei ole vikaa aiheuttanut ja jälkeenpäin sain myös selville, että tehdas on vahvistanut vauhtipyörää kahdesti tämän harjoituskappaleen jälkeen. Varaosanumero on siis muuttunut ja sitä seuraa teksti "korvaa aiemman numeron". Maahantuojan varastossa näitä vauhtipyöriä oli tuolla hetkellä hyllyssä 13. Ilmeisesti hyllyn täytteenä, jos niitä ei keltään rikkoudu.

Eli mitä tästä opimme:

A. Varotaan sitä holtitonta kytkimen käyttöä. Varsinkin tarpeetonta kiihdyttämistä pitää varoa.
B. Syksyn 2003 jälkeen markkinoille tulleissa autoissa voi hieman painaa kaasua lähdöissä.
C. Suomessa on nyt yksi auto, eli meidän, jossa oli jo tällainen vika. Tei muut Pösöväki voitte siis olla huoleti.
D. Mutta jos jostain syystä joudutte osan kustantamaan (koko homma tuollainen 1600 e), käyttäkää halvempaa jäljitelmää tavara-autosta.
E. Ilmoittautukaa tälle palstalle, niin voin jakaa tuntemuksia ja analysoida pahaenteistä helinä-ääntä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin- ja vauhtipyöräongelma (HDi)
« Vastaus #1 : 28.08.2006, 16:40:26 »
Ikävä kuulla, että muitakin ko. ongelma vaivaa. Tai toisaalta siis ei, sillä se todistaa vauhtipyörän kestämättömyyttä. Itse prosessin läpi käyneenä siitä on lyhyesti sanottuna vain harmia, meneepä vauhtipyörän vaihto sitten takuuseen tai ei.

Itse epäilen yhdeksi syyksi rikkoutumiseen metallin kylmäkarkeamiseen, sillä Suomen pakkaset ja niiden mukanaan tuomat lämpötilavaihtelut aiheuttavat metalliin myös kuormitusta. Karkeamisen tuloksena jousten korvakkeet vain pettävät. Mutta kyllähän nuo jouset näyttävät todella hinteliltä esityksiltä suhteessa auton voimavaroihin. Pidänkin tätä pettämistä jossain vaiheessa väistämättömänä ainakin tässä tehtaan 1.0 rakenteessa. Ajotavalla prosessia voi tosin hieman nopeuttaa, niin tai hidastaa.

307:n moottoritilahan on nykyautojen tapaan ahdas, eikä moottoria ja vaihteistoa saa tilassaan oikein fiksusti toisistaan irti. Itse kuitenkin niin tein. Nostin keulan korkealle ja päästin vaihteistoa niin alaviistoon kuin mahdollista, jolloin vaihteisto mahtuu juuri ja juuri tulemaan pois tilastaan. Kytkinpaketti ja vauhtipyörä ovat näet niin pitkiä, että tila vaihteiston sivulle vetämiseen kertakaikkiaan loppuu, vaikka sitä näyttää alussa olevanjopa hurjan paljon. Jos tekisin jostain kumman syystä homman uudelleen, irrottaisin apurungon ja päästäisin koko paketin alas. Säästyisi aikaa julmetusti viimeistään vaihteistoa takaisin laittaessa.

Vauhtipyörän kanssa kyseessä on siis sellainen keikka, että vilpittömästi kehoitan tiedostamaan vauhtipyöräriskin HDI:tä hankkiessa, ellei sitten tykkää jännittävästä elämästä. Toisaalta eihän tuo homma maailmanloppu kuitenkaan ole, joten sitä kai voisi pitää eräänlaisena siirtymäriittinä aidoksi Pösömieheksi. Joten kannustukseni kaikille. Seuraavaksi sorvaan kannustuksen vuoksi viestin Fransmannille Ranskanmaalle.

Au revoir, PekkaP.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin- ja vauhtipyöräongelma (HDi)
« Vastaus #2 : 28.08.2006, 18:37:56 »
Kertoisiko joku mitkä ovat tuon kaksoismassavauhtipyörähärpäkkeen hyvät puolet. Varmaan sen käytöllä pyritään jotakin ominaisuuksia parantamaan verrattuna perinteiseen täysrautaiseen vehkeeseen.

Kyllä, tarkoituksena on vähentää pienillä kierroksilla dieseleissä (korkeampi puristussuhde mm. aiheuttaa voimakkaampaa kampi-akselin kulmanopeuden vaihtelua) esiintyvää värinää (ts. tärinää). Rakenne myös 'säästää' kampi-akselia siihen muuten kohdistuvilta suuremmilta akselin kiertymistä aiheuttavilta rasituksilta.

Lyhyesti siis vähemmän NHV:tä (noise - vibration - hardness)

LUK:n näkemys...
http://www.luk.de/content.luk.de/en/products/dampers/zms_sv/zms_lv/zms_lv.jsp

Valeon...
http://www.valeoservice.com/html/export/en/produits.focusdetail.php?wid=142795067943BBE9E8F1B3C

Niin ja lisäähän se myyntiä(kin).

ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin- ja vauhtipyöräongelma (HDi)
« Vastaus #3 : 28.08.2006, 20:54:00 »
Kiitoksia Benkulle hyvästä linkistä LUK:in sivuille! Linkin kuva oli kyllä aika lohdullinen, sillä tuollaisen vauhtipyörän kuvittelisin kyllä kestävän meiltä rikkoutnutta paremmin. LUK on nimittäin keksinyt laittaa vaimennusjouset kehän suuntaisesti eli juuri päinvastoin kuin Valeon valmistamassa alkuperäisessä 1.0 versiossa oli. Säteittäin olevien jousten alapäähän (siis kytkinakselin navan päähän) tulee kyllä sellaiset väännöt, että niillä Newtonin Iisakki pyörähtää kyllä leposijassaan aivan kevyesti. Kehän ulkolaidalla, kehän suuntaisesti asia on jo aivan toisin. Tästä juontuikin mieleeni rohkea olettamus tuotekehityksen kyvystä ratkaista tämäkin pulma. Olisikohan Pösön Valeo 3.0 jo tämän kaltainen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin- ja vauhtipyöräongelma (HDi)
« Vastaus #4 : 29.08.2006, 00:59:07 »
Säteittäin olevien jousten alapäähän (siis kytkinakselin navan päähän) tulee kyllä sellaiset väännöt, että niillä Newtonin Iisakki pyörähtää kyllä leposijassaan aivan kevyesti.

Nimenomaan ja vähänkään lujaria opiskelleet näkevät jo 'silmällään' ettei nuin 'kevytrakenteinen' konstruktio todellakaan voi kestää... mutta, hajoaa niitä kehän suuntaisilla jousilla varustettujakin -> jousimateriaali yksinkertaisesti väsyy... niin ja vaikka joissakin konstruktioissa jousina ns. kumipatukat niin eivät nekään sen paremmin kestä.

On siinä toki tietty 'idea' ja teknisiä/konstruktio etuja tuossa säteensuuntaisessa jousistossa (verrattuna kehän suuntaiseen). Nestevaimennin toimisi kyllä... Kunnes sekin alkaisi vuotamaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkin- ja vauhtipyöräongelma (HDi)
« Vastaus #5 : 29.08.2006, 12:07:58 »
Nyt kun rikkinäisellä vauhtipyörällä on ajettu, millaiset riskitekijät ovat olemassa esim. kampiakselin rikkoontumiselle? Jos kaksoismassavauhtipyörän on tarkoitus vähentää värinää, millaiset värinäominaisuudet ovatkaan rikkinäisellä ja epätasapainossa pyörivällä vauhtipyörällä?

'Värinäominaisuudet' em. tapauksessa ovat 'hyvät joku voisi sanoa jopa infernaaliset' eli kyllä ns. vatkaa... myös kampi-akseli (ja vaihteistosta kytkin-akseli, hammasrattaat jne.) voivat väsyä/säröytyä/katketa/hampaita murtua.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Kytkin- ja vauhtipyöräongelma (HDi)
« Vastaus #6 : 20.04.2007, 22:08:36 »
Kyllä, rakenne on hyvin perinteinen eli kytkinlevyssä on pitkittäiset jouset pehmentämässä lähinnä liikkeelle lähdettäessä vaihteistoon tulevaa terävää vääntöä. Vauhtipyörä on umpityhmää rautaa. Ja kelpaahan perinteinenratkaisu Jumpyn/Partnerinkin HDi-koneisiin, joten epäilen käyntivärinöiden olevan kestävyyden kannalta vielä siedettävissä rajoissa tälläkin vauhtipyörällä.

306 HDi DW10TD 66kW Varaosanumero on 0532 J8 joka on sama kuin toisessa Partner mallissa
406 HDi DW10TD 66 kW varaosanumero on 0532 H8 ja se on taas sama kuin Boxerissa ja toisessa partner mallissa
406 HDi DW10ATED 81 kW mallissa on 0532 L0.

Kaksoismassavauhtipyörä löytyy henkilöautoista, joiden moottori teho on yli 100 hv. Esim 406 RHZ (110hv) ja 307 RHS (107hv) sekä 307/407/607 RHR (136hv).

Erään varaosaluettelon mukaan vanhemmissa 110 hv 2.0 HDi-malleissa on kiinteä vauhtipyörä. Esim. 1. mallisarjan 406 HDi, varaosanumero 0532 H1. Uudemmassa vauhtipyörän varaosanumero on 0532 L0 ja luettelon mukaan ko. numerolla löytyy kaksoismassavauhtipyörä.

90 hv:n mallit kuten edellä selvitetty.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2009, 02:46:38 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.