Auto: 2003 307 SW x,x HDi.
Palaanpa otsikon aiheeseen puoli vuotta tapahtumien jälkeen. Autossa kuuntelin sammuttaessa selkeää helinää jo puolentoista vuoden ajan. Kun moottori siis pysähtyi paikalleen, jatkoi jokin osa liikettään päästäen tuon mystisen äänen auton alta. Epäilin pakoputken liitintä ja olin vielä enemmän huolissani auton hiukkasloukusta. Mitään muutosta huonompaan suuntaan ei kuitenkaan tapahtunut, joten annoin asian olla. Varsinkin kun kuulin takuukorjauksen yhteydessä tällaisia ääniä joskus esiintyvän.
Kun auto sitten seisoi viikon talvipakkasella (-25 ja rapiat) lentoaseman parkissa ja lähtenyt yskähtäen käyntiin tuntui ensimmäisissä liikennevaloissa outo nytkähdys kytkintä nostaessa. Auto toimi kuitenkin normaalisti, paitsi kytkin oli jotenkin ärhäkkäämpi. Parin viikon päästä vaimo sitten soitteli päässeensä vaivoin töihin kun "auton vaihteisto oli rikki, eikä vaihteet menneet päälle". Silloin paha aavistus kytkimen rikkoutumisesta tuli heti mieleni. Kytkin ei siis enää irroittanut. Autolla oli tuolloin ajettu 130 tkm.
Ajoin auton kotia ja diagnoosi kytkimestä näytti selvältä, kun avasin pienenpienen vauhtipyöräkotelon suojalevyn auton alta. Kourallinen metallisälää ja muovia tuli kapeasta raosta lattialle paineilmalla avitettuna. Seuraavaksi soittokierroa Laakkoselle huoltoon, jossa vikaa ei tunnistettu. Mobilistin varmuudella purin pitkän huoltoajan vuoksi kytkimen itse ja näkyä voi jokainen arvioida kuvista. Kaksoismassalla toimivan vauhtipyörän sisällä olevat liikkeelle lähtöä tasaavat jouset olivat pettäneet. Noiduin mielessäni vikaa, jota en oikein kehtaisi edes kavereille kertoa. Autosta on siis vauhtipyörä mennyt rikki! Mistä siis saada uusi tilalle?
Laakkoselta tunnistamattomaan vikaan löytyi kuitenkin heti hyllystä ratkaisu. Uusi vauhtipyörä tiukkaan hintaan 1016 e. Onneksi istuin tukevasti ja pidin pääni kylmänä, enkä tarttunut ensimmäiseen tarjoukseen. Tiesinhän, että samoja osia käytetään selvästi halvemmalla Citikassa. Tässä tuottessa hintaero oli kuitenkin melko pieni, mutta Pösön vika sentään tiedettiin Citikalla. Kokenut Citikka-asentaja sanoikin, että tuon vauhtipyörän tilalle asennetaan monasti Pösö Partnerin tai Citikan Jumpyn kytkin, joka maksaa täydellisenä halvimmillaan merkkiosana alle 500 e. Eli tästä siis toimeen.
Asennusutyön loppu olikin sitten suoraviivainen ja paikoin helpohko operaatio. Ainoa päivän kestänyt viivytys syntyi siinä, kun vanhat vauhtipyörän isokantaiset pultit piti vaihtaa matalakantaisemmiksi. Nekin olisi voinut tilata kytkimen mukana samalla. Kytkin on toiminut nyt puoli vuotta täysin ongelmitta, eikä ero tuohon kaksoismassaan ole iso. Jykevää tekoa tämä tavara-auton kytkin.
Lukija saattaa jäädä nyt ihmetyttämään missä on auton takuu tällaisissa tilanteissa. Se on mennyt umpeen, enkä etevänä neuvottelijanakaan onnistunut saamaan maahantuojalta minkäänlaista vastaantuoloa asiassa. Perusteluna olivat:
A. Vika on todennäköisesti syntynyt ajotavasta. Liian kovia kiihdytyksiä asfaltilta ja sohlaamista perävaunun kanssa.
B. Kyseessä ei ole auton tyyppivika. Piste.
Eli näin ollen en ollut oikeutettu takuuajan joustoon. Ajotapani ei ole vikaa aiheuttanut ja jälkeenpäin sain myös selville, että tehdas on vahvistanut vauhtipyörää kahdesti tämän harjoituskappaleen jälkeen. Varaosanumero on siis muuttunut ja sitä seuraa teksti "korvaa aiemman numeron". Maahantuojan varastossa näitä vauhtipyöriä oli tuolla hetkellä hyllyssä 13. Ilmeisesti hyllyn täytteenä, jos niitä ei keltään rikkoudu.
Eli mitä tästä opimme:
A. Varotaan sitä holtitonta kytkimen käyttöä. Varsinkin tarpeetonta kiihdyttämistä pitää varoa.
B. Syksyn 2003 jälkeen markkinoille tulleissa autoissa voi hieman painaa kaasua lähdöissä.
C. Suomessa on nyt yksi auto, eli meidän, jossa oli jo tällainen vika. Tei muut Pösöväki voitte siis olla huoleti.
D. Mutta jos jostain syystä joudutte osan kustantamaan (koko homma tuollainen 1600 e), käyttäkää halvempaa jäljitelmää tavara-autosta.
E. Ilmoittautukaa tälle palstalle, niin voin jakaa tuntemuksia ja analysoida pahaenteistä helinä-ääntä.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.