Kirjoittaja Aihe: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)  (Luettu 2000 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Auto: 2001 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 8645/10.07.2000, ABS, automaatti-ilmastointi, 223 000 km).

Vaihdoin autoon jakohihnan ja koekäytin moottoria ennen kuin suljin jakopään kotelon. Kun moottorin käytti lämpimäksi, alkoi imunokka-akselin hihnapyörässä näkyä merkkejä lievästä öljyvuodosta eli sen pinta kiilteli öljystä ja joihinkin kohtiin kerääntyi lopulta öljyä muutama pisara. Ennen jakohihnan vaihtoa en vuotoa havainnut ja siksi en tiivisteitä samassa yhteydessä vaihtanutkaan. Eikä myöskään toisessa vastaavassa autossa n. 300 000 km:n kohdalla ollut tarvetta vaihtaa ko. tiivisteitä.

Ennen uuden jakohihnan asentamista (öljyvuotoja ei ole näkyvissä; nuo likaa keränneet kohdat tiiveisteiden vieressä ovat tiivistemassaa):

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Vaihdoin siis vuodon havaittuani sekä pako- että imunokka-akselien tiivisteet uusiin alkuperäisosiin. Kuitenkin tiivisteen vaihdon jälkeenkin imunokka-akselin hihnapyörä kostuu öljystä, kun moottorin käyttää lämpimäksi (n. 15-20 minuuttia tyhjäkäyntiä). Mitään selvää vuotokohtaa ei tiivisteen kohdalla näkynyt, mutta mistä muualtakaan se öljy ko. kohtaan pääsisi?

Öljyvuoto jakohihnan ja tiivisteiden vaihdon jälkeen:



Tiivisteitä oli hieman hankala asentaa täysin suoraan, vaikka ajoin ne pesiinsä käyttäen apuna hylsyä ja pitkää nokka-akselin päähän kiinnittyvää pulttia, jota kiersin kiinni. Imupuolen nokka-akselin tiivistettä jouduin lopulta hieman naputtelemaan, jotta sain sen suoristettua ja asentui lopulta ehkä 1-2 mm alkuperäistä asemaansa syvemmälle. Käsittääkseni melko suoraan se lopulta kuitenkin asettui. Alkuperäinen tiiviste oli asennettu n. 1 mm sylinterikannen tasopintaa syvemmälle. Asennusta varten öljysin nokka-akselin ja tiivisteen huulet.

Hämmästyttää suuresti se, että miksi alkuperäinen imupuolen nokka-akselin tiiviste alkoi vuotamaan vasta jakohihnan vaihdon jälkeen? Ja miksi vuoto ei loppunut edes tiivistettä vaihtamalla? Toki on mahdollista, että tuo uusi tiiviste ei olekaan riittävän suorassa tai että vuoto johtuu siitä, että se on syvemmällä kuin aiemmin (nokka-akselissa on kuitenkin edelleen ko. kohdassa tiivistystä varten tarkoitettu vastinpinta.

Sellainen ero ennen ja jälkeen jakohihnan vaihtoa oli, että jousikuormitteinen jakohihnan kiristin oli jostain syystä edellisen vaihdon jäljiltä mielestäni aivan väärässä asennossa (löysällä) eli hihna ilmeisesti oli ollut liian löysällä jo vuosia (edellinen vaihto oli suoritettu vuonna 2007 korjaamolla). Nyt hihnaa vaihtaessani asetin hihnan oikealle kireydelle.

Ostin lopulta öljytiivisteiden asennukseen tarkoitetun työkalusarjan Bahco BE5150P27, joka toimintaperiaatteeltaan kuitenkin vastaa jo aiemmin käyttämääni hylsyn ja pultin yhdistelmää. Erona toki on se, että ehkä sillä saanee asennettua tiivisteen tarkemmin suoraan, kun siinä on myös erilliset holkit, joiden avulla tiivistettä painavan holkin saanee pysymään täsmälleen pultin keskellä, joka toivottavasti auttaa tiivistettä asentumaan täysin suoraan.

Vaihdan siis tuon imunokka-akselin tiivisteen vielä kerran. Jo aiemmin puhdistin tiivistepesän ja nokka-akselin vastinpinnan huolellisesti, mutta pitänee vielä kevyesti hienolla hiomavillalla puhdistaa nokka-akselia, jos siihen kuitenkin olisi jäänyt jotain tiivistystä haittaavia jäänteitä.

Alkuperäiset nokka-akselin öljytiivisteet (0236 44, ENGINE CAMSHAFT SEAL, DIAM 36X50-7) maksavat Suomessa 26,00 e/kpl ja tarvikkeena niitä ei esim. Motonetista löydy, joten ei niitä ihan huvikseen viitsisi vaihdella monta kertaa. Itse tosin ostin niitä Saksasta hintaan n. 11 e/kpl.

Alkuperäiset uudet nokka-akselin öljytiivisteet:

« Viimeksi muokattu: 08.08.2015, 04:09:10, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #1 : 08.08.2015, 02:03:08 »
Vaihdoin imupuolen nokka-akselille taas uuden tiivisteen. Tällä kertaa asensin sen melko tarkalleen samaan syvyyteen kuin alkuperäinenkin oli eli n. 1 mm sylinterikannen tasopintaa syvemmälle. Tiiviste tuli myös niin suoraan kuin vain mahdollista. Vinoon se lähti ensin tuolla Bahcon työkalusarjallakin asennettuna menemään, joten sitä piti lopuksi hieman naputella em. työkalusarjan osien kanssa suorempaan asemaan.

Tiivistepesä:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Tiivisteen asennus:



Tiiviste asennettuna:



Käytin moottorin kuumaksi ja edelleen tiivisteen ohitse vuotaa öljyä. :-( Ihan heti ei vuotanut kuumallakaan moottorilla, mutta sitten kuitenkin alkoi vuotamaan...

En enää ymmärrä, mikä tuossa voisi olla vialla? Miten nokka-akselin tiivistepintakaan olisi yhtäkkiä jakohihnaa vaihdettaessa vaurioitunut, ennen vanhan tiivisteen poistamistakaan? Nokka-akselin tiivistettä vasten tulevalla pinnalla oli jonkin verran likaa, ruostetta tms., jonka parhaani mukaan puhdistin kevyesti hienolla hiomavillalla. Hieman ahdasta oli.

Pitäisikö seuraavaksi irrottaa koko nokka-akseli, jotta pääsisi paremmin tutkimaan ja puhdistamaan sitä?

Vai pitäisi vain uskaltaa ajaa autolla tuosta lievästä öljyvuodosta huolimatta? Aiheuttaako jo pieni määrä öljyä jakohihnalle haittaa? Onko mahdollista, että tiiviste alkaa tiivistämään paremmin käytön myötä?
« Viimeksi muokattu: 08.08.2015, 02:53:28, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #2 : 08.08.2015, 02:39:17 »
Lainaus
...mutta pitänee vielä kevyesti hienolla hiomavillalla puhdistaa nokka-akselia...

Älä missään nimessä viilalla tai millään muullakaan ainetta poistavalla ryhdy operoimaan. Tiivistehuuli vaurioituisi käytössä, pinnanlaadun ollessa liian karkea (Ra arvo liian suuri).

Viistääkö hihnapyörä akselitiivistettä ts. ottaisi kiinni tiivisteeseen, vai näyttääkö vain siltä?
http://faq.peugeot505.info/images/73779_306_xu10j4rs_imunokka-akselin_oljyvuoto_02.jpg

Kun asennat uuden tiivisteen, tee jostain ohuesta muovista (esim. piirtoheitinkalvo tmv.) asennusholkki, jolla suojaat tiivisteen huuliosan akselitiivisteen asennuksen ajaksi.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2015, 02:48:42, kirjoittanut Benkku »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #3 : 08.08.2015, 02:58:57 »
Lisäsin tuohon aiempaan viestiin kuvia.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #4 : 08.08.2015, 03:02:55 »
Älä missään nimessä viilalla tai millään muullakaan ainetta poistavalla ryhdy operoimaan. Tiivistehuuli vaurioituisi käytössä, pinnanlaadun ollessa liian karkea (Ra arvo liian suuri).

Ns. karhunkielellä (harmaa, "ultra fine") hieman yritin puhdistaa pyörimissuunnan suuntaisin vedoin, kunnen enää muutakaan keksinyt. Toivottavasti tuo ei vielä aiheuttanut lisäharmia...

Viistääkö hihnapyörä akselitiivistettä ts. ottaisi kiinni tiivisteeseen, vai näyttääkö vain siltä? http://faq.peugeot505.info/images/73779_306_xu10j4rs_imunokka-akselin_oljyvuoto_02.jpg

Taitaa vain näyttää siltä, mielestäni hihanpyörän ja tiivisteen väliin jää selvä rako.

Kun asennat uuden tiivisteen, tee jostain ohuesta muovista (esim. piirtoheitinkalvo tmv.) asennusholkki, jolla suojaat tiivisteen huuliosan akselitiivisteen asennuksen ajaksi.

Hyvä vinkki. Tuo jäi kummallakin kerralla tekemättä. Tosin öljysin sekä nokka-akselin että tiivisteen, mutta ei se noin hyvää suojaa anna.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2015, 04:09:49, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #5 : 08.08.2015, 03:20:04 »
Tuli mieleen tällainen teoria... Kuten aiemmin mainitsin, oli jakohihna kiristimineen ennen vaihtoa selvästi liian löysällä (muovinen kiristinrulla oli jopa ottanut hieman kiinni vesipumpun kiinnitysruuviin ja kulunut sen vuoksi uralle).

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Vanha jakohihnan liian löysällä ainakin kiristimen viisarin mukaan (viisarin pitäisi osoittaa uran keskelle; ks. myös epäkeskorullan asento ja vertaa myöhempiin kuviin):



Kuvasta näkyy, kuinka kiristimen rulla oli ottanut kiinni vesipumpun kiinnitysruuviin ja kulunut sen vuoksi uralle (kuvassa kiristin on jo täysin löysättynä eli aivan noin löysällä kiristin ei sentään ollut):



Vanha jakohihnan kiristin, jonka muovinen rulla on kulunut uralle:





Nyt sitten asensin jousikuormitteisen kiristimen Peugeotin ohjeiden mukaisesti niin, että lopulta kiristimen viisari osoittaa kiristettäessä ja sen jälkeenkin parin pyöräytyksen jälkeen tarkistettaessa kiristimessä olevan uran kohdalle kuten pitäisikin. Kun kylmän moottorin käynnistää, kiristimen viisari osoittaa edelleen samaan paikkaan tosin hieman väpättäen. Vähitellen moottorin käydessä kiristimen viisari alkaa nousemaan ja lopulta n. 15-20 minuutin käytön jälkeen viisari on käytännössä täysin pohjassa oikealla (samassa asennossa kuin ohjeen neuvomassa esikiristyksessä, jossa hihna kiristetään ensin niin kireälle kuin mahdollista).

Jakohihnan kiristin löysättynä ja osoitinviisari ohjeiden mukaisesti lukittuna 2 mm:n tapilla (tämä on asento, jossa vanha hihna irrotetaan ja uusi asennetaan):



Jakohihna esikiristettynä (rulla on silloin säädetty kiristämään jakohihnaa mahdollisimman paljon ja viisarin kuuluu osoittaa lukitusreiän jälkeistä kohtaa):



Jakohihna kiristettynä oikeaan kireyteen (viisarin kuuluu osoittaa uran keskelle):



Miksi tuo kiristimen osoitinviisari nousee moottorin käydessä/lämmetessä? Kuuluuko sen tehdä niin ja muuttuuko hihnan kireyskin silloin? Kiristinhän on epäkeskorulla, jossa aiempaan manuaaliseen kiristimeen nähden erona on tuo jousikuormitteinen osoitinviisari. Käsittääkseni rullan aseman ja siten hihnan kireyden määrää nimenomaan se asento, johon tuo epäkeskorulla kiristetään ja viisari on vain apuna kireyden määrittämisessä? Rullan asentohan ei toki pääsee kiristettynä liikkumaan mihinkään käytön aikana.

Jos hihnan kireys siis moottorin käydessä/lämmetessä pääsisi koko ajan kasvamaan ja se olisi lopulta liian suuri, voisiko se aiheuttaa niin paljon rasitusta nokka-akselille, että tiiviste alkaisi vuotamaan? Johtuen siis viallisesta kiristimestä ja/tai asennusvirheestä (liian suuri jakohihnan kireys).

Todennäköisesti tuo teoriani on väärä, mutta tulipahan vain mieleeni...

Vanha jakohihna kulki n. 3,6 mm:n päässä nokka-akselien hihnapyörien ulkoreunasta, kun uusi puolestaan kulkee n. 4,2 mm:n etäisyydellä eli hieman sisemmällä.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2015, 04:07:04, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #6 : 08.08.2015, 09:59:41 »
Tuollainen täyshalvennettu muovirullan omaava kiristin ei kuulu RS moottoriin, vaikka niitä siihenkin nykyään myydään - on meinaan potentiaalinen 'keskeytyksen ja konevaurion syy'.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #7 : 08.08.2015, 16:13:15 »
Vuoto tosiaan alkaa vasta, kun kylmänä käynnistetty moottori on käynyt n. 20 minuuttia ja moottoriöljyn lämpötila on auton oman mittarin mukaan noussut n. 85 asteeseen. Samalla tuo em. jakohihnan kiristimen viisari on myös noussut lähemmäs maksimia (mikäli tuolla asialla on mitään merkitystä jakohihnan kireyden osalta).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #8 : 08.08.2015, 17:41:41 »
Haet nähtävästi vuotomekanismia, jossa nokka-akseli siirtyy pesäkolossaan radiaalisesti - Nokka-akseli on laakeroitu koko sen pituudelta useasta kohdasta, joten se ei ole vuodon syy.

Sen sijaan moottoriöljyn lämmetessä öljyn viskositeetti alenee, joten se vuotaa pienemmistäkin tiivistyskohdista joiden koko on ohentuneelle öljylle riittävän suuri - esimerkiksi vauriot akselitiivisteiden tiivistehuulessa ovat tämäntyyppisiä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #9 : 08.08.2015, 17:53:47 »
Haet nähtävästi vuotomekanismia, jossa nokka-akseli siirtyy pesäkolossaan radiaalisesti - Nokka-akseli on laakeroitu koko sen pituudelta useasta kohdasta, joten se ei ole vuodon syy.

Juu, tuota tarkoitin. Mukava kuulla, ettei vuoto ainakaan siitä johdu.

Sen sijaan moottoriöljyn lämmetessä öljyn viskositeetti alenee, joten se vuotaa pienemmistäkin tiivistyskohdista joiden koko on ohentuneelle öljylle riittävän suuri - esimerkiksi vauriot akselitiivisteiden tiivistehuulessa ovat tämäntyyppisiä.

Pitäisikö tuollaisen tiivistevaurion näkyä ihan silmin tarkasteltaessa (vai pitääkö ottaa mikroskooppi esille)? Ainakaan mitään silmin näkyvää vikaa ei tuossa ensimmäisessä vaihtamassani uudessa tiivisteessä näy ja toisaalta mikä sen vian olisi siihen alkuperäiseenkään yhtäkkiä aiheuttanut.

Auto kävi nyt parisen tuntia. Sinä aikana puhdistin muutaman kerran hieman öljykalvoa hihnapyörästä, jottei se tarpeettomasti leviäisi muualle. Vaikuttaisi siltä, että öljyn vuotaminen olisi nyt vähentynyt, mutta pitää kokeilla sitä sitten taas myöhemmin, kunhan moottori on jäähtynyt. Voisiko tuo vuoto tosiaan hävitä käytön myötä?

En enää viitsi vaihtaa pelkkää tiivistettä, vaan jos jotain tuolle vielä teen, niin otan koko nokka-akselin irti, jotta sen tiivistepinnan saa paremmin tutkittua ja kenties kunnostettua. Sitten uusi tiiviste vielä kerran paikalleen siten, että suojaan tiivistehuulen asennuksen ajaksi aiemmin mainitsemallasi tavalla.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2015, 18:00:56, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Merdique

  • Vieras
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #10 : 14.08.2015, 11:01:38 »
Muutamia pohdintoja aiheeseen liittyen:
-joskus vanha tiiviste on saattanut syödä akseliin (huomaamattoman) uran, jolloin uusikaan tiiviste ei pidä jos se on asennettu juuri samaan kohtaan
-tiivisteen laatu. Kerroit, että uudet tiivisteet ovat alkuperäisvaraosia, siinä mielessä pitäisi olla ok. Toinen voisi olla tiivisteen ikä. Kuvan perusteella näyttäisi olevan päivätty 30.7.2014, että pitäisi olla kohtuullisen tuoreet, mutta jos varastointiolosuhteet ovat olleet huonot, ts. kumit olisivat päässeet jollain lailla vanhenemaan.
-öljyt, jos ovat jotain racing-tyyppistä, tulevat helposti läpi

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #11 : 14.08.2015, 14:29:42 »
Ei ole olemassa mitään 'racing' tyypin öljyä - saati tiivistyksestä 'helposti' läpitulevia laatuja. Kyse tuotteiden kohdalla, joiden tuotepakkauksessa mainitaan sana 'racing' - on aivan normaaleista viskositeettiluokista ja perusöljyjen seoksista. Pakkauksella luodaan mielikuvaa, joka sitäpaitsi monen tuotteen kohdalla menee juuri päinvastoin, kuin mitä kilpakäyttö öljyltä vaatii.

Mitä tulee öljyn vuotamiseen taso- ja akselitiivistyken lävitse niin, kuuma viskositeetiltaan ohut öljy - olkoon minkä laatuista tahansa - vuotaa helpommin.

306FW

  • Vieras
Vs: 306 - Nokka-akselien öljytiivisteet (XU10J4RS)
« Vastaus #12 : 21.09.2015, 09:03:33 »
Selvisikö tämän öljyvuodon syy vai loppuiko omia aikojaan?
 Itsellä vastaava ongelma, TU5 moottoriin vaihdoin tarvike tiivisteen nokka-akselille jonka jälkeen vuoti oikein reilusti. Jakopää uudestaan auki ja tällä kertaa orkkis 0807.32 teflon tiiviste tilalle.
 Nyt ajellut ilman yläkoppaa muutama sata kilometriä ja silloin tällöin hihna pyörässä hieman öljyä, ei kuitenkaan niin paljoa että roiskisi mihinkään. Nyt lähinnä mietityttää että annanko olla vai koitanko vielä kerran uudella stefalla. Tilasin varuiksi samanlaisen perinteisen mallisen kuin alkuperäinen tehtaalla asennettu.