Kirjoittaja Aihe: 607 - Moottorin öljyvuoto (EW)  (Luettu 1768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Moona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
607 - Moottorin öljyvuoto (EW)
« : 10.08.2015, 18:36:13 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Nyt vuotaa öljyä jostain moottorin yläosasta, imusarjan alapuolelta. Mikähän siellä voisi fuskata? Ihmettelin, että onpas ruvennut syömään paljon öljyä, mutta kun irrotin pohjapanssarin, oli sitä öljyä varmaan 2-3 desiä jäänyt pohjapanssarin päälle. Valunut sieltä jostain moottorin yläosasta alaspäin ja sitten ilmavirta hienosti levittää öljyt pitkin pohjaa... No, eipä ainakaan pohja ruostu. ;) Ylhäältä päin kun katsoo konehuoneeseen, ei näe vuotokohtaa, ellei ala purkamaan imusarjaa pois... Ideoita?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 499
Vs: 607 - Moottorin öljyvuoto (EW)
« Vastaus #1 : 12.08.2015, 23:58:58 »
Eihän ole vuotanut öljynsuodattimen välistä?

iho9

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 607 - Moottorin öljyvuoto (EW)
« Vastaus #2 : 28.10.2015, 10:24:58 »
Auto: 2004 607 2,2 (EW12J4, DAM 9922).

Terve, moottorista vuotaa öljusuodattimen läheltä öljyä. Kuinka helppo se on korjata? Eli irtoaako suodattimen jalka tms. helposti ja minkälainen tiiviste on? Kysellen.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 063
Vs: 607 - Moottorin öljyvuoto (EW)
« Vastaus #3 : 28.10.2015, 10:48:24 »
Auto: 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20).

En ole varma auttaako kyseiseen ongelmaan, mutta itse aikoinani huomasin öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä, että öljynsuodattimen jalassa oleva (muistaakseni n. 27 mm:ssä) mutterissa oli löysyyttä. Johtunut luultavasti siitä, että suodatin on kiristetty liian kireälle ja suodatinta irroittaessa löystynyt. Sittemmin olen aina kiristänyt "löysät pois" tuosta. Myös suodattimen jalkaan kiinnittyvien putkien liitokset kannattaa tarkistaa.

Huohotusputkien lämmitysvastuksesta oli omassa kulkineessa myös tihkunut öljyä sen kannen välistä. Oli sen verran vähäinen vuoto, etten tehnyt sille mitään. Öljy tihkuaa kavalasti melkein huomaamatta käynnistinmoottorin päälle ja sitä usein ihmettelin alustan muovisuojaa irroitellessa. Alkuun vaikutti siltä, että öljyvuoto olisi juontunut jakohihnan suojakotelon uumenista. Tuo vastus sijaitsee moottoritilassa vasemmalla, apulaitehihnan yläpuolella. Pienen kahvimukin kokoinen musta lieriö.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Moona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: 607 - Moottorin öljyvuoto (EW)
« Vastaus #4 : 28.11.2015, 16:44:04 »
Taisi vuotaa venttilikopan tiivisteen välistä. Kiristin pultit, jonkun verran täytyy lisätä öljyä vaihtovälillä mutta ei niin paljoa kuin ennen kiristystä. Kerrankin halpa remontti  ;)

Jackal

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 607 - Moottorin öljyvuoto (EW)
« Vastaus #5 : 26.09.2017, 17:43:41 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4).

Ovatko venttiilikopan tiivisteet tyyppivika? Näyttäisi vähän tihkuvan omassa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vs: 607 - Moottorin öljyvuoto (EW)
« Vastaus #6 : 26.09.2017, 20:07:16 »
Onko koppa kunnolla kiinni? Mulla on kahdessa pösössä kopan kiinnitys jostain syystä löystynyt tai sitten sen on joku avannut huollossa (en tiedä miksi) ja jättänyt kiristämättä kunnolla. Joka tapauksessa molemmissa tapauksissa öljyä tihkui "tiivisteen välistä" ja pikkuhiljaa muuttui "tihkumiseksi" ja lopulta sitä suorastaan valui ulos. Tässä vaiheessa tuli sitten jo etsittyä missä vika ja sehän oli varsin yksinkertainen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 847
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Moottorin öljyvuoto (EW)
« Vastaus #7 : 27.09.2017, 09:42:58 »
Aihe ei kohtaa keskustelua. Kopan tiivistykseen moottorisilikonia  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -