Kirjoittaja Aihe: 308 - Vikailmoitus "Particle filter risk of blocking" (DV6)  (Luettu 2308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

laurisa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Auto: 2008 308 1,6 HDi.

Vikailmoitus "Particle filter risk of blocking" lävähti tauluun n. 213 400 kilometrin kohdalla, kun käynnistin auton tankkauksen jälkeen. Siitä lähtien ilmoitus on tullut aina käynnistyksen jälkeen. Vian ilmenemisen jälkeen ajettu n. 1000 km.

Tänään käyty merkkikorjaamolla. Nuorempi asentaja kytki auton testeriin, itse seurasin operaatiota vieressä;
-ei vikakoodeja
-FAP paine-ero tyhjäkäynnillä 4 mbar, kierroksilla auto paikallaan 25 mbar. Asentajan mielestä viittaisi siihen että FAP olisi kunnossa.

Muita arvoja: Testerin mukaan lisäainetta jäljellä noin puolet, edellisestä hiukkaspoltosta 180 km, viimeisen 5 polton keskimääräinen väli 290 km.

Asentaja kävi koeajolla, itse siirryin kahville. Ajoreissun tulos: paine-ero 10-150 mbar. Tämä kuulemma tarkoittaa että FAP on tukossa / tukkeutumassa ja pitää uusia.

Kysyin vielä vanhemmalta asentajalta että mitkä on raja-arvot ehjälle ja tukossa  olevalle FAPille. Sellaisia ei kuulemma ole kuin asentajan päässä, mutta hänen mielestään selvää on että 150 mbar on tukkeutumisen  merkki, ja 500 mbar hujakoilla ajo keskeytyisi. Myös polttojen keskimääräinen lyhyt väli hänen mielestä kertoo että FAP pitää vaihtaa.

Onko forumilla näkemystä noista arvoista? Tarkoittaako 150 mbar (ajossa?) tosiaan että tukossa on?

Netistä löytyi aiheesta melko seikkaperäinen dokumentti, sivun 101 kuvaajan perusteella 150 mbar voisi olla "filter overloaded" alueella tai sitten ei virtausmäärästä riippuen: https://www.scribd.com/doc/100383261/1/REGENERATION-MANAGEMENT

Tietysti kuvakin voi olla vain suuntaa-antava. Tällä foorumilla on juttua siitä, että joissain autoissa varoitus on syttynyt kun tarpeeksi kilometrejä tulee täyteen vaikka loukku olisikin kunnossa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=67286.msg314379#msg314379

Ja että 290 km keskimääräinen polttoväli ei välttämättä ole mitenkään epänormaali: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=49138.0

=> Eli voiko jostain aukottomasti päätellä että loukku tosiaan pitää vaihtaa eikä kyse ole vain ohjelmoidusta vanhenemisesta?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 107
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Vikailmoitus "Particle filter risk of blocking" (DV6)
« Vastaus #1 : 09.09.2015, 20:34:59 »
Ei noissa ole mitään ohjelmoitua vanhenemista, tukkeutuminen ja lisäaineen kulutus riippuu ihan ajoista. Toi polttoväli ei kerro mitään jos ei tiedä millaista ajot on ollu, jos ajaisit vaikka pelkkää matkaa niin polttoväli on jo aika kehno, kaupunkiajossa taas tuo olisi ihan ok.

Eikös toi häly tarkoittanut sitä että useampi poltto on epäonnistunut tai jäänyt kesken. Tukossa oleva loukku ei mene edes pakkopoltolla 0% kuormitukselle, eli jos menet polton jälkeen katsomaan mikä on kuormitus aste niin siitä saa vähän osviittaa, vaikka ei sekään nyt ihan ehdoton ole, loukku voi mennä pienelle prosentille ja olla silti jo käyttöikänsä loppupäässä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

laurisa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 308 - Vikailmoitus "Particle filter risk of blocking" (DV6)
« Vastaus #2 : 09.09.2015, 21:30:47 »
Häly tuli n 1000 km sitten ja merkkikorjaamon softan mukaan viimeisin poltto 180 km sitten = tuskin tarkoittaa useamman polton epäonnistumista. Tuon foorumilla plevan linkittämäni toisen ketjun perusteella joissakin peugeoteissa on ohjelmoitu vanheneminen. Lähinnä mun pointti oli se että onko toi 150mbar sellainen lukema joka varmasti kertoo fapin olevan tukossa?

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 308 - Vikailmoitus "Particle filter risk of blocking" (DV6)
« Vastaus #3 : 09.09.2015, 21:45:50 »
Pesu ja kuittaus PP:llä, jos ei halua köyhtyä. Tai sitten vain kuittaus PP:llä ja seurailee polttoväliä, jos on 500-900 kilometriä, niin ei ole tukossa.
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 107
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Vikailmoitus "Particle filter risk of blocking" (DV6)
« Vastaus #4 : 10.09.2015, 06:12:15 »
Lähinnä mun pointti oli se että onko toi 150mbar sellainen lukema joka varmasti kertoo fapin olevan tukossa?

Koitin jo edellisessä viestissä sanoa että sitä ei pysty päättelemään pelkästään tuosta arvosta.

Tuon foorumilla plevan linkittämäni toisen ketjun perusteella joissakin peugeoteissa on ohjelmoitu vanheneminen.

Saahan sitä epäillä vaikka salaliittoja, mitään näyttöä tuosta ei ole ja vastaavilla laitteilla on ajettu jopa 300 tkm yhdellä loukulla. Vaikka 300 sarjassa tehtaan mielestä löukku tulisi vaihtaa 180 tkm välein varmuuden vuoksi jotta siitä ei seuraa ylimääräisiä korjaamokäyntejä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Muuzikko86

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Particle filter risk of blocking" (DV6)
« Vastaus #5 : 13.06.2017, 18:58:32 »
Auto: 2010 308 1,6 HDi (204 000 km).

No niin. Olen pari kk nyt omistanut 308:n ja minullakin lävähti ruutuun tämä ilmoitus. Lisäainesäiliö vaihdettu maaliskuussa. Auto kävi merkkiliikkeessä vikakoodin luvussa. Ei antanut vikakoodia FAP:iin, mutta paine oli kiihdytyksissä ollut 125 mbar. Huollossa olivat pakkopolton tehneet, mutta ei ollut mitään tulosta antanut siitä, menikö läpi. Lisäksi hehkunreleestä ja ilmamassamittarista herjat. Näistä myös Antipöllövaroitus tuli mittaristoon.

Vaikuttaako tuo mahdollinen hehkuvika myös tässä 308:ssa hiukkaspolttoon? Kun huollossa sanoivat, ettei mitään tiedotetta asiasta ole julkaistu. Ilmeisesti vanhemmissa versioissa vaikutti myös hehkujen kunto. Ajoin huvikseen töistä kotiin lenkin ja annoin koneelle happea ja kokeilin vielä, lähtiskö poltto päälle. Sain vain Antipollutionin syttymään mittariin ja samalla vilkutti myös tuota Risk of particel filter blokingia.

Muuzikko86

  • Vieras
Vs: 308 - Vikailmoitus "Particle filter risk of blocking" (DV6)
« Vastaus #6 : 29.06.2017, 20:03:18 »
Vika ratkesi uudella hiukkassuodattimella ja hehkureleellä. Vanha loukku oli 95 % tukossa. Mennyt ilmeisesti hehkuvian takia tukkoon. Auto pelaa muuten, mutta edelleen on Antipollution fault.

TEMP_ARKISTOON