Kirjoittaja Aihe: 406 - Engine coolant temp too high (lämpötila-anturi)  (Luettu 7958 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Demonyte

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 406.

Viime sunnuntaina noin 45min pääosin moottoritienopeuksilla tehdyn ajelun jälkeen auto oli parisenkymmentä minuuttia pysäköitynä, sen jälkeen parin sadan metrin päässä pikainen tankkaus ja siitä edelleen muutaman sadan metrin päästä STOP-valo alkaa vilkkua ja ajotietokone valittaa "Engine coolant temp too high". Ei tuossa muuten mitään, mutta kun jäähdytysnesteen lämpömittari ei näytä yhtään mitään (öljynlämpö oli tuolloin noin sadan asteen paikkeilla, eli kaukana 140 tjsp asteesta alkavaa punaista aluetta). Sammuttelu/uudelleenkäynnistely ei vaikuttanut tilanteeseen mitenkään vaan sama virheviesti ja vilkutus alkoi samantien kun virrat kytki päälle. Kun autolla ajoi sitten varovasti parkkiin ja jätti sen siihen hampurilaisaterian ajaksi, kaikki oli taas hyvin ja jossain vaiheessa matkan jatkuessa tuo lämpömittarikin heräsi taas eikä mitään oireita ole sen jälkeen näkynyt.

En ole hirveästi kiinnittänyt huomiota tuohon lämpömittariin aiemmin, mutta olen joskus aiemmin ainakin kerran sivusilmällä huomannut että ilmeisesti ainakin juuri tuo mittari on ajaessa tippunut nollille ja samantien takaisin siihen mitä näytti.

Nyt lähinnä mietityttää, missä (ja kuinka kallis) vika voisi olla. Itse en oikein epäilisi mittaristoa sinänsä, koska virrat kytkettäessä lämpömittari herää (eli viisari nousee "nolla-asentoon") ja muutenkin tuntuisi melko epäilyttävältä että mittariston vika vaikuttaisi ajotietokoneeseen tuossa määrin (ellei tuota pysähtymiskehoitusta olisi tullut, olisin ensimmäisenä mittariston vian kannalla).

Ratkaisu:

Noniin, eilen auto oli Konalassa ja kuitin mukaan lämpökytkin on vaihdettu, osalla hintaa 25 e, diagnosoinnista 40 e ja itse vaihdosta 41,41 e. Sain mukaan myös tulosteen huollon yhteydessä luetuista vikakoodeista:

Hetkellinen vika. Jäähdytysnesteen lämpötilan signaali. Lämpötilan nousu liian hidasta.
Hetkellinen vika. Jäähdytysnesteen lämpötilan signaali. Oikosulku plussaan tai piiri avoin.
Hetkellinen vika. Ahtimen paineen signaali. Oikosulku plussaan tai piiri avoin.

Tyhjäkäynti on myös viimeaikoina aaltoillut jonkin verran, "johtui varmaan liian kuumasta moottorista" - saa nyt sitten nähdä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Engine coolant temp too high (lämpötila-anturi)
« Vastaus #1 : 23.05.2012, 12:10:46 »
Ongelma:

Auto: 2002 406 GW 2,0 ST.

Auto antaa välillä ilmoituksen "Engine coolant temp too high" ja jäähdytysnesteen lämpömittari laskee nollaan. Aina ilmoitusta ei tule ja silloin myös lämpömittari näyttää oikein. Jäähdyttimen puhallin toimii.

Ratkaisu:

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin uusiminen poisti ongelman. Alkuperäisen anturin tiedot Service Box:n mukaan ovat:

1338 A7, SENSOR, M12X150 2 VOIES

Autoon asennettiin tarvikeliikkeestä ostettu EPS-merkkinen Italiassa valmistettu anturi, jonka pitäisi pakkauksen merkintöjen mukaan vastata alkuperäista osaa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info