Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 8806 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Terotin

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)


Ongelma:

Auto: 2006 407 1,8 Esplanade (käyttöönotto 27.01.2006, DAM 10628CJ/14.12.2005).

Lämmityslaite hajosi 19.02.2009 67 000 km ajettuna.

Itselläni on vastaavanlainen ongelma, joka alkoi paripäivää sitten sillä erotuksella, että lämmintä ilmaa ei tule ollenkaan. Moottorin lämmöt ovat normaalit. Ostin auton käytettynä lokakuussa. Kun ostin auton, niin sillä oli ajettu 55 000 km. Nyt mittarissa noin 67 000 km.

Tutkittiin Pörhöllä, mikä lämppäriä vaivaa ja syykin selvisi. Lämmityslaitteen säätöläpän akseli oli poikki. Kustannusarvio töineen 1770 e. Ei mennyt takuuseen lämmityslaite. Näillä näkymin tulee laskua 885 e. Takuu kattaa kyllä lämppärin moottorin, mutta kun siitä on mennyt se säätöläpän akseli, niin ei mene. Mahtaakohan olla puhaltimen moottori ja kennostot koteloineen samaa pakettia?

Ratkaisu:

Nyt olisi auto korjattu. Kyllähän sitä maksumieheksi joutui, mutta paljon vähemmän tuli maksamaan kuin mitä oli tuo arvio, tosin osa tuli hankittua vuotta uudemmasta kolariautosta, jolla oli ajettu noin 23 000 km. Osa maksoi 200 e sisältäen täydellisen järjestelmän puhallinmoottoreineen ja servoineen päivineen + postikulut päälle 25 e. Asennus olisi maksanut sen 618 e, mutta liike maksoi siitä puolet, joten maksettavaa jäi 308 e. Saivat ainakin asentajan palkan pois. Yhteensä tuli maksamaan minulle sen 533 e. Mielellään maksoin tuon kyseisen summan verrattuna siihen, mitä oli arviot. Toivottavasti nyt kestää.

Huomasin, että rasvaa ei ollut ollenkaan tuolla katkenneella puolella ja sovitus on todellakin liian tiukka. Sitten huomasin vielä, että akselin servomoottori ei istu kunnolla paikalleen vaan jää hiukan kantamaan (heiluu kiinnikkeessä). Olisiko hyviä korjausehdotuksia? Itse ajattelin korjata sen lasikuidulla.

Tässä muutama kuva viasta.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 193
  • Kuolema kuittaa univelat...
Huomasin tuossa tukiessani eri Peugeotin lämppärien varaosakuvia, että lämmityslaitteen valmistaja vaihtuu alkaen DAM-numerosta 11438. Tarkoittaa että 03.03.2008 alkaen valmistetuissa on Behrin valmistama lämmityslaite, sitä ennen Visteonin.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2016, 10:56:56, kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

räplääjä

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 1,8 (08.11.2006, DAM 10929CJ).

Omassa autossa kesti 25 000 km/2 v 5 kk (25.03.2009), tehtaan takuu ei korvannut. Tuo akselin katkeaminen johtui ainakin osittain liian tiukasta sovituksesta tai rasvan puutteesta. Nyt akseli korjattu ja rasvattu ja kestää paremmin kuin uusi?

Onneksi meni myyjäliikkeen piikkiin. Korjasivat akselin kuumaliimalla sekä sopivalla tuella. Kyllä maahantuojan/valmistajan pitäisi kantaa vastuunsa tässä valmistusvirheessä.

saraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Auto: 2005 407 SW 2,0 Executive (DAM 10308).

Sama täällä, säätöläpän akseli poikki pelkääjän puolelta, mittarilukemalla 99 500 km. Uusi läppä 94 euroa ja työ 500 euroa. Parasta kerrankin, että maahantuoja maksoi puolet kuluista.
exät: 350 four, 750 four, gw1100, gw1200, vw bussi, saab 99, 405 break.
nyxät: 404 -63, 407sw -05, 206cc -01, gw 1500 -95, 207cc -07

Twilight

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 2,0 Olympia (DAM 11067).

Joulun jälkeen sunnuntai-aamulla lähdössä Turusta kohti Lappia: heti alkumatkasta ikävä yllätys, kun lämmityslaite puhaltaa pelkkää kylmää. Ulkona riittävästi pakkasta... Soitto Peugeot Assistanceen, josta sai takuun umpeutumisesta huolimatta apua ja huoltoajan samantien Autoklinikalle, joten ei kun nokka takaisin kohta Turkua. Epäilivät ensin lämmityslaitteen kennoston jäätyneen, mutta sulattaminen ei auttanut. Diagnosoivat sitten vian tuohon säätöläppään, ilmeisen yleinen vika. Koska vikaa ei voinut tietenkään korjata heti, piti ottaa laina-auto alle ja lähteä uudelleen kohti pohjoista.

Automaa Raisiossa eka mahdollinen huoltoaika oli vasta kolmen viikon päässä. Käänsivät kuitenkin veloituksetta läpän pakotetusti kuumalle, kun valitin asiasta. Näin autolla pystyi sentään ajamaan ilman turkishaalaria...

Maksupuolesta tuli pientä kinaa: itse lähden siitä, ettei 2 v 9 kk vanhasta autosta, jolla ajettu 51 000 km, saa hajota tällainen osa. Maahantuoja maksoikin lopulta puolet. Kun lopulta sai oikeat henkilöt langan päähän, hoitui asian käsittely sekä Automaa Raisiossa että Maan Autossa asiallisesti.

Pete3

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2007 407 1,8 (DAM 11110, 10.04.2007).

Ei puhalla enää lämmintä ilmaa ohjaamoon. Mistähän lähtisin tutkimaan ongelmaa? Purkamaan kojelautaa?

Ratkaisu:

Poikkihan se oli se akseli. Sainpahan kuitenkin lämmöt takaisin ohjaamoon seuraavilla toimenpiteillä:

- Ensin puhallus pienelle ja suuntaus jalkatilaan.
- Radio, ilmastoinnin ohjauslevy, näyttö ja ilmanvaihtosuuttimet irti.
- Tämän jälkeen näkee taskulampun avulla tihruttamalla valkoisten läppien (jäävät auki-asentoon, jos puhallus on säädetty siis jalkatilaan) alla olevan sinisen läpän ja akselin.
- Esim. pesulan rautalankahenkarista väännetyllä koukkumaisella "työkalulla" saa avattua läpät niin, että lämmin ilma pääsee virtaamaan.
- Radio ja muut paneelit takaisin paikoilleen.

Hyvin tuntuu nyt toimivan ja lämmintä riittää.

407 Cupee

  • Vieras
Tässä ovat uuden läppäakseliston kuvat (varaosanumero 6480 E3). Taitavat olla vahvistetut ns. katkoskohdalta.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Tässä on vanhojen läppien kuvat. On katkeamakohdaltaan heikompi kuin uusi. Auto oli pajalla eilisen päivän, nyt puhaltaa lämmintä.




ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 760
    • http://peugeot505.info
Osaa 6480 E3 ei listata Service Box:n osaluettelossa, mutta hinnastosta se löytyy:

6480 E3, CONTROL KIT, 94,00 e (Saksan Peugeotilla maksaa 70,16 e)

Citroen Service ei näytä hintaa lainkaan, mutta foorumiviestien mukaan osa maksaisi 117 e.

Samaa korjaussarjaa käytetään ilmeisesti sekä vanhempien Visteon-valmisteisten lämmityslaitteiden että uudempien Behr-merkkisten kanssa.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2010, 11:35:31, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 760
    • http://peugeot505.info
Noista aikaisemmin postatuista kuvista tihrustamalla väittäisin, että jotain muutoksia on näihin tehty. Tuollaista "siipeä" ei näyttäisi olevan vanhemmissa akseleissa.

Miten tuo nyt kuvien perusteella vahvempi on rakenteeltaan? Eri materiaalia?

Jos vertaa tarkasti niitä aiempien kuvien uusia läppiä vanhoihin, voi havaita, että uuden läpän akselia on loppuosastaan selvästi vahvistettu (katkeamiskohta, lämmityslaitteen ulkokuoren puoleisessa päässä akselia). Osien valumuotteihin on siis tehty muutoksia (pitkittäinen akselin suuntainen vahvike ja pienemmät poikittaiset vahvikkeet). Toivottavasti vahvistus on riittävä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2016, 11:44:02, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 526
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2006 407 2,2 Coupe.

Eilen loppui vuoden vaihtoautotakuu 407 coupesta. No kuinkas sattuikaan. Illalla töistä lähtiessä ei puhaltanut enää kotimatkalla lämmintä vänkärin puolelle eli säätöläppien akseli luultavasti poikki. Korjauksen kustannusarvio 765 euroa 95 euron korjaussarjalla korjattuna. Auton myyneen liikkeen takuupäällikkö valitteli tapahtunutta, kun ovat ulkoistaneet takuun ulkomaille ja päivämääristä ollaan siellä tarkkoja. Myös vehon kantaa asiaan tiedustellaan, mutta auton toisena omistajana ollessani luultavasti vetäytyvät vastuusta.

Osa 2:

Auton myyneen liikkeen takuupäällikkö soitti juuri. Maksavat sittenkin remontin. Eli ei voisi auto hajota parempaan aikaan, kun takuuta oli jäljellä enää vajaat 2 tuntia. Läppien vaihtaminen ei ongelmaa poista, mutta taas mennään neljä vuotta eteenpäin.

Ratkaisu:

Nyt puhaltaa lämmintä taas. Vikana epäilty säätöläpän akseli, joka siis poikki ja vaihdettu uudet säätöläpät. Vaikka koelauta ollut irti, ei nitinöitä eikä natinoita. Ainoastaan vaihdekepin holkki ei tunnu osuvan enää käteen, nahkaisen pussin ja holkin väli puuttuu. Liekö vaihdekeppikin ollut irti remontin aikana. Korjaus meni vaihtoautotakuun piikkiin tällä kertaa.

Arska3

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2007 407 1,8 Olympia (18.05.2007, DAM 11076, 44 900 km).

4.11.2010 ilmastointi kylmeni, joka räppänästä tuli vain kylmää. Ulkolämpötila oli n. +5 ja auto on ollut lämpimässä tallissa aina (ehkä 10-20 kylmäkäynnistystä koko aikana). Soittelin 5.11.2010 Lahden Automaahan ja sieltä luvattiin parin tunnin aika diagnoosin tekoon 16.11.2010 ja 18.11.2010 mahdollinen 5,5 h remppa-aika (n. 650 e) + osat.

Diagnoosin tein pikaisesti itse ottamalla hansikaslokeron pois ja kokeilemalla pyörittää akseleita. Alimmainen akseli oli poikki, ylimmäinen pyörii vielä moottorilla. Tuntematta lämppärin rakennetta peremmin kuvittelisin, että paikalla korjaaminen mahdotonta. Ilmeisesti kuvista päätellen lämppäreitä on hyvin monenlaisia, minun laitteeni (1-alueinen) ei ole minkään kuvan kanssa saman näköinen. Veistelin puusta nupin alimmaisen akselin päähän ja käänsin sillä sopivaan asentoon akselia, joten lämpöä taas tulee autoon.

Ratkaisu:

Tulihan se lämppäri vihdoin kuntoon toista päivää korjaamolla seistyään. Ei voi kuin ihmetellä, miten joku voi kuvítella tuollaisen kestävän pohjolan oloissa. Toivon mukaan uudet osat ovat edes hiukan parempia. Tämän kierroksen maksoi maahantuoja, saa nähdä, miten käy seuraavan kanssa.

mika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Ongelma:

Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort (DAM 10684 CJ, käyttöönotto 23.05.2006, 174 000 km).

Tänään huomasin, ettei vänkärin puolelle tule kuin kylmää ilmaa. Kuinkahan tuon radion saisi irti? Sukkapuikkoa yritin reikiin tarjota, mutta en saanut sitä irtoamaan. Meinasin vain, jos saisi sinne läpän väliin jotain, kuten joku tuolla ketjun alkupäässä oli tehnyt.

Ratkaisu:

Nyt on uudet läpät lämppärin moottorissa sekä uudet säätömoottorit. Työ kesti vähän matkaa toista työpäivää ja kustannusta tuli 740 e. Olivat joutuneet laittamaan siis nuo säätömoottorit myös uudet molemmat. Säätömoottorien tarpeen vaihtaa perusteli jotenkin niin, että ne vanhat ovat kääntyneet yli (?) ja olisivat särkeneet uudetkin läpät. Aiheutuiko koko läpän akselin rikkoontuminen siis tuosta säätömoottorista eikä heikosta akselista? Kaksi vuotta takuu tuolla työllä ja osilla.

Varaosanumerot laskussa: säätömoottori 6447 RJ, joita 2 kpl ja lämmittimen korjaussarja 6480 E3.
Ennen; Mazda 323 1.5 GLX -87, Peugeot 406 2.0 SV-96, Peogeut 406 1.8 ST Grw -00
Nyt; Peugeot 407 2.0 SW Confort-06

Jaxz

  • Vieras
Ohje kojelaudan purkamisesta:

Pääosin ne välineet, joita tarvitset: 1/4" hylsysarja (esim. bilteman tuote nro. 10132), 1/4" pitkät hylsyt, torx-meisseli (T10?) tms. pidempivartinen (hylsy ei ylety) radiota varten, eri kokoisia suorapäisiä ruuvimeisseleitä yms. vakiokamaa.

1. Akunkengät irti. Varmista, etteivät ne pääse edes koskettamaan akun napoja.

2. Ensimmäiseksi radio irti kahdella torxilla ja piuhat irti. Radion aukon  ala- ja yläreunasta pois molemmin puolin torx-ruuvit (T25?). Säätöpaneeli ja näyttö lokerikkoineen irti. Tuhkakuppi ja sen piuha irti yläreunasta vetämällä. Tuhkakuppi on tiukassa.

3. Keskikonsoli lienee helpoin osa irrottaa koko sisustassa. Ensin irti vaihdekepin kehys, joka lähtee irti ruuvimeisselillä tms. varovati longistamalla. Konsolin paneeli on myös kiinni klipsuilla eli vänkäystä taas peliin. Itse keskikonsoli on kiinni etuosasta kahdella ruuvilla ja takaa, takamatkustajien tuhkiksen alta, yhdellä M8-mutterilla. Käsijarrukahvan kehys irti longistamalla ja pois sukkineen kahvan päältä. Diagnostiikkaliittimen ja takatupakansytytinliittimen piuhat irti. Keskikonsoli pois.

4. Jalkatilan muovit (keskikonsolin jatkeena) ovat kiinni yhdellä ruuvilla, jonka jälkeen ne saa irti (molemmin puolin).

5. Kuskin jalkatilasta muovit ja huopa (kojetaulun alla) pois. Ratin säätö yläasentoon, jolloin väliköstä ratin alta saa näköyhteyden kuskin jalkatilan turvatyynyn kiinnitysruuveihin (2 kpl M6-ruuveja). Ne saa pois alakautta, jonka jälkeen turvatyyny pois (kiinni vielä muoviklipsuilla) vetäisemällä. Ratin viiksien kotelo on kahdella ruuvilla kiinni alhaalta päin, joiden poistamisen jälkeen muovit lähtevät irti vetämällä. Kaikki piuhat irti ratin viiksiltä ja virtalukosta. Piuhanipun voi pudottaa alas. Polkimien takaa ohjauspyörän akselin alemman nivelen alapuolelta M8-kiinnitysruuvi irti. Koko ohjauspyöräkonstruktio on kiinni neljällä M8-mutterilla, jotka näkee ratin alapuolelta. Ne pois ja ohjauspyörä akseleineen kaikkineen pois.

6. Hansikaslokero on kiinni noin kahdeksalla ruuvilla, joista kaksi on naamioitu luukun toppari kumeiksi, joissa reikä keskellä. Ruuvi pois ja piuhat irti. Hansikaslokeron taakse on myös kiinnitetty piuhapari. Ovat maadoituspiuhoja, jotka menevät etumatkustajan puolen oviaukon reunaan kynnysmuovin alle. Muovi lähtee irti napakalla riuhtaisulla, jonka jälkeen maadoituspiuhat voi irrottaa (2 kpl M6-pultteja).

7. Kojetaulun päätymuovit molemmista päädyistä irti, eli ne, joissa etumatkustajan puolella on turvatyynyn poiskytkentäkytkin. Lähtevät irti ruuvimeisselillä vänkäämällä. Kuskin puolelta sulakerasian kansi/säilytyslokero pois kokonaan, jolloin alareunan kaksi ruuvia saa pois. Muovin, jossa on ajovalojen korkeussäädin, saa näin pois. Vielä korkeussäätimen piuha irti.

8. Mittaristo irti pienellä ruuvimeisselillä mittariston yläreunan rei'istä vääntämällä ja mittariston piuha irti. Mittaristo voi olla tiukassa, mutta toisella kädellä voi auttaa keskikonsolin aukoista. Vaahtomuovipehmuste mittariston takaa pois.

9. Kaksi kappaletta M6-pultteja pois, jotka näkyvät keskikonsolin näytön/radion aukoista, joilla kojetaulun paksu putki on kiinni ilmastointilaitteessa. Pois kaksi kappaletta M6-pultteja, jotka ovat tuhkakupin alla.

10. Kojetaulu on kiinni autossa kaikkiaan kuudella pultilla. Kaksi molemmin puolin autoa A-pilarin alapään kohdilla, näkyvät kojetaulun päädyistä. Yksi pultti on mittariston takana ja yksi kuskin jalkatilassa. Jalkatilan apurauta pitää irrottaa kokonaan. Se on kiinni rungossa kahdella M8-pultilla ja ilmastointilaitteessa yhdellä M6-pultilla.

11. Kaapelointien irrotus. Yksi piilopiuha on ainakin etumatkustajan puolella hansikaslokeron yläpuolella koristelistan takana olevan "lämpötila-anturin" (?) piuha. Sulaketauluun menee kaksi liitintä ja konehuoneeseen (sulaketaulun alta) kaksi liitintä.

12. Nuo, kun on irti, niin kojelaudan pitäisi olla pois otettavissa. Kannattaa kuitenkin raotella kojetaulua varovasti, koska vielä voi olla jotain kiinnikkeitä tms. piuhoja, jotka ovat kojetaulussa kiinni.

Timo K.

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 1,8 (93 000 km).

Talvella loppui lämpimän ilman sisääntulo, muovinen säätöläppä hajosi. Molemmat vaihdettu 7,5 h * 72 e = 540 e + läpät kaksi kappaletta n. 100 e.

Juha12

  • Vieras
Kannattaa ensin kokeilla säätää lämmöt molemmille puolille täysille, tuleeko kuumaa sen jälkeen molemmilta puolilta. Itsellä oli viime kesänä samankaltainen ongelma, mutta korjaantui, kun huollatin ilmastoinnin. Olivat kylmäaineet lähes lopussa, joten ei jaksanut jäähdyttää kuin kuskinpuolta hätäisesti.