Kirjoittaja Aihe: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto  (Luettu 7854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiF

  • Vieras
605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« : 11.09.2006, 14:09:10 »
605:seni hukkaa jäähdytysnestettä ja kesähelteillä huomasin auton alle vuotaneen kondenssiveden säilyvän yllävän pitkään tallin lattialla. Olisiko mahdollista että lämmityslaitteen kenno vuotaisi höyrystimen koteloon ja glykoli tulisi kondenssiveden poistoputkesta ulos? Kennon muovinen pääty ei ole vuotanut.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #1 : 12.09.2006, 01:00:48 »
Makutesti... Kondenssivettä tippa sormenpäähän ja kielenkärjellä... -> maistuuko glykolille ?

Kennon vuotaessa se vuotaa päädystään (kennon ja muovipäädyn tiivisteen välistä) tai liitosputkien O-rengas tiivistyksestä. Vuotojäljet näkyvät tyypillisesti lämmityslaitteen lämmönvaihdin kennokotelon (apukuljettajan jalkatilan) puoleisessa päädyssä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #2 : 12.09.2006, 01:52:11 »
Kojelaudan irroitusohjetta ei näyttäisi enää olevan, itsekään en valitettavasti ole ottanut ohjeita talteen, mutta...

Kiinnityspultit avaamalla...

- kojelaudan päädyissä (2 + 2 pulttia ovaalin muotoisten peitelevyjen alta)
- 'tuulilasin alareunassa' tulo-ilma aukon reunoissa (1 + 1 kpl) ja keskellä (1 kpl) peitelevyjen alla
- hansikaslokeron valaisin paneelin yläpuolella 1 kpl

apukuljettajan jalkatilan keskikonsolin puoleinen sivuverhouslevy...

- jalkatilan (kojelaudan alla sijaitsevan) ilmasuuttimen päädyssä 2 ruuvia
- sivuverhouslevyssä 1 kiinnitysruuvi jonka 'reikä' löytyy tunnustelemalla verhouksen pintaa (sijainti suunnilleen muutama sentti keskikonsolin pystystä etusivu/verhouslevyn takareunasta keulaan päin).
- taaemman (penkin etupuolelle suuntautuvan) ilmasuuttimen kohdalta verhouspala irtoaa vetämällä -> kiinnitys kynsillä

Lämmönvaihdin kennon irroitus...

- kennon päädyssä 2 kpl kiinnitysruuveja, sekä kennon tulo- ja paluuputken kiinnitys putkien välistä yhdellä pultilla

- aseta jalkatilaan/kennokotelon reunalle esim. aukilevitetty muovipussi sekä imukykyistä materiaalia -> froteepyyhe tmv. ja työnnä putkia moottoritilaan päin n. 5 cm (tai vedä moottoritilan puolelta)

Tarvittaessa (mikäli putket eivät liiku keulaan päin) löysää putkien rintapellin läpiviennistä kumitiivisteen kiinnitys (käsiksipääsy moottoritilan puolelta -> kiinnitys putkien välissä), mutta älä irroita tätä mutteria (vai oliko se pultti ei muista ulkoa varmaksi)... eli mutteria muutama kierros löysälle samalla jompaa kumpaa putkea vetäen/nitkuttaen jne.

Nyt voikin kennon irroittaa eli joko 'pää jalkatilaan ja vasemmalla hartialla' tai muuten kojelautaa apukuljettajan puolelta n. 40 mm kohottaen voi kennon vetää pesästään.

Puhdista kennokotelo, erityisesti mikäli autossa ei ole jatkuvasti käytetty raitisilmasuodatinta.
Asenna vara-osakennon otsapintaa kiertämään kennon mukana tullut tiiviste.
Työnnä kenno pesäänsä -> kojelautaa kohottaen jne.
Puhdista putkien olakkeet ja asenna kennon mukana tulleet O-renkaat putkien olakkeisiin.
Vedä putket kennon reikiin.
Kiinnitä putket kiinnitävä alumiinipala ja kennon koteloon kiinnittävät ruuvit.

Kiinnitä kojelauta ja rintapellistä läpiviennin mutteri.
Täytä järjestelmä jäähdytysneste seoksella, lämmityskäytä -> tarkista vuotaako.
Kiinnitä verhouslevy ja suuttimen päätykappale.

Lisäksi... 'saattaa olla kannattavaa' ;) pari päivää ennen asennustyötä. Tiivistää uudesta kennosta päädyn liitos (eli 'valaa' alumiinipäädyn ja kiinnityskynsien/muovipäädyn saumakohta) polymeerimassalla.

Omiini ja muutamaan muuhunkin tehtynä -> yksikään ei ole vielä (about 3, 5, 7 saati 9 vuoteen) vuotanut.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #3 : 12.09.2006, 08:53:13 »
Eilen en saanut lätäkköä muodostumaan auton alle, eli kai tuo pelkkää kondenssivettä on ollut. Täytyy tehdä makutesti kun seuraavan kerran poistoletkusta tavaraa tulee. Kennokotelo ja putkien liitokset olivat siistinnäköiset. Jäähdyttimen päädyissä on vaaleitä läikkiä kuivuneesta glykolista, joten täytyy toivoa että jäähdytysnesteiden hupeneminen lakkaa kun saan syylarin vaihdettua. Ylä- ja alavesiletkun liitoskohdat näyttivät melko ahtailta työskennellä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #4 : 12.09.2006, 10:59:29 »
Jos lätäkkö lattialla häviää kokonaan haihtuessaan, ei siinä ole glykolia, koska glykoli jää vaaleana karstana lattialle.

Useinkaan lätäkkö ei 'häviä kokonaan' vaan paikkaan (varsinkin jos tallin lattia maalattu/siisti) voi jäädä 'laikku', syynä tähän mm. mahdollinen pöly tmv. lika sekä joissakin tapauksissa myös mikrobiologinen kasvusto jotka osittain huuhtoutuvat kondenssiveden mukana.

em. tapauksessa asialle kannattaa tehdä jotain -> asentaa raitisilmasuodatin, mikäli sitä ei ole, desinfioida kennolla kosteudesta elävä kasvusto, sekä muuttaa käyttötottumusta (l. kompressori paria kilometriä ennen määränpäätä sammuksiin, jolloin kosteus ehtii haihtumaan).


Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #5 : 12.05.2008, 21:01:55 »
Peugeot 605 SV 3.0 -92. Onko eroa kennonvaihto-operaatiossa verrattuna ilmastoinnilla varustettu malli vs ilman ilmastointia?

Eipä oikeastaan muuta kuin varot rikkomasta jne. tulovesiputken pintaan kiinnitettyä, järjestelmään liittyvää lämpötila-anturia. Anturi kannattaa irroittaa (kiinnitys teräksisellä jousiklipsillä) ennen putkien irroittamista kennosta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #6 : 13.05.2008, 02:50:32 »
Ei ilmastoituun vaihdoin aikoinaan kovettuneet o-renkaat, joten vaihto-operaatio ei ole siihen verrattuna kovin paljoa laajempi homma. Uskaltaako Motonetistä tuota kennoa tilata vai onko kokemus osoittanut, että kannattaa mielummin metsästää 'enemmän' alkuperäisosaa (Valeo)?

Valeo tai Behr kenno ehdottomasti, Nissenin valmistetta ei kannata oloissamme edes harkita - vaikka jokusen euron edullisemmin saisitkin - jälkimmäisessä on nimittäin huomattavasti harvempi lamellointi.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 375
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #7 : 20.05.2008, 22:37:13 »
Nyt sai kennon. 65 €. 3 vuotta takuuta. Ja merkki.. ..joku ava.. Harmittaa kun o-renkaat ei kuulunut pakettiin. Pitää käydä löytämässä ne jostakin (Peugeot varaosanumero 6467 40). Nythän voisi tuota polymeerimassaa tuohon kennoon töpöttää. Onko jotakin tiettyä sorttia vai käykö suunnilleen mikä vain?

Aloitin tänään 'purkamisen'. Loppujen lopuksi ei niin paha homma ollenkaan. Vartissa purkaa sen verran, että seuraava homma on nesteiden valuttaminen järjestelmästä.

Lämpötila-anturi oli poissa ja putki siitä kohtaa hiukan 'räsnityn' näköinen.. Joku päästä katkennut johdonpätkä tuli lähelle tuota paikkaa. Laitan kuvan kun saan näpsäistyä. Pitää yrittää jostakin kalastaa tuo anturi..  :-\ On se perhana kun homman voisi tehdä kunnollakin silloin kun aloittaa. Joskus olisi kiva haastatella tuollaisten kötöstyksien tekijää. 'Täällä on joku mokkula kiinni putkessa. Ompa typerä. Pois tuommoiset. Niitä täällä tarvita.' -asenteella tehty. Olisikohan kenno joskus jo vaihdettu tai sitten vain o-renkaat.. Jospa saisi tämän homman nyt kerralla kuntoon.

Pelkääjän puolen matto on kostea ja taaemmasta jalkatilaan tulevassa suulakkeessa on selvästi jäähdytysnestettä molemmilla puolilla. Tarkastelun tuloksena huomasin ainakin o-renkaiden vuotavan. Koska kuljettajan puolellekkin jalkatilan suulakkeesta on tullut jäähdytysnestettä olettaisin kennon vuotavan muualtakin kuin o-renkaiden kohdalta.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #8 : 21.05.2008, 05:24:34 »
Lämmönvaihdin kennon toisessa (ts. kuljettajan puoleisessa päässä) ei oikeastaan ole vuotokohtia - siis tiivisteellistä liitosta, erisuuruisen lämpölaajenemisen omaavaa alu/muovi rajapintaa. Tällöin yhden tai useamman alumiiniputken pitäisi olla 180 asteen taivutuksestaan murtunut - olisi ensimmäinen tietooni tullut tapaus.

ps.
Kyseisen merkin kenno kuuluu niihin, jotka osaltani jäävät kauppaan. Hinta-ero mitätön, kun vaihto-ehtona on todetusti laadukkaampi tuote.
http://www.oscaro.com/liste.asp?ID_GENERIC_ARTICLES=467&ID_OSC_TYPES=10343&ID_OSC_LEVELS=611
« Viimeksi muokattu: 21.05.2008, 05:37:45, kirjoittanut Benkku »

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 375
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #9 : 21.05.2008, 09:52:58 »
Pitää tuo kenno nyt kuitenkin vaihtaa. Vanhan vuotokohdan aion kyllä paikantaa. Tunkeumaväriä sisään ja tarkastusväriä ulkopuolelle. Mahdollinen vuotokohta löytyy 100 % varmuudella. Jos totean kennon ehjäksi taidan pestä sen ja 'säilöä' uusiokäyttöä varten jonnekin hamaan tulevaisuuteen..
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 375
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #10 : 26.05.2008, 11:22:39 »
Vanha kenno (Valeo) oli vuotanut sekä o-renkaista, että puristusliitoksesta.

Uuden kennon asentamisessa tuli pikkuisen probleemaa. Uutta kennoa kiersi(!) pehmoisen ja melko paksu superloni. Se otti joka paikkaan helposti kiinni ja rikkoontui ja takertui mytyksi koko ajan. (Vanhassa oli kapea suikale keskellä kennoa. Lisäksi vanhan materiaali oli vähän kovempaa ja samalla kestävämpää.) Lisäksi uuden kennon päässä oleva muovisuojus esti kennon kunnollisen 'perillepääsyn'. Irrotin sen ja loputkin superlonit kokonaan. Silti tuntui, että uusi kenno oli aavistuksen verran (1-2 mm) isompi korkeussuunnassaan. En mitannut, mutta vanha tuli helposti pois ja uutta ei meinannut mitenkään saada paikoilleen. Uuden kanssa tuntui, että lämmityslaitteen puhaltimen moottorikin olisi pitänyt irrottaa. Siihen en enää alkanut. Lopuksi kenno sujahti paikoilleen. Nyt pitää vielä erikseen ostaa ne pirun o-renkaat ja uudet nesteet koneeseen.

Älkää uskoko varaosamyyjiä. Tuon kennon (AVA) piti vastata täysin alkuperäistä. Maksoin taas (Benkun ohjeita olisi kannattanut noudattaa kirjaimellisesti) oppirahoja ja kulutin aikaani osittain turhaan kauniina sunnuntai-iltapäivänä. Nyt lähiseudullani on yksi varaosamyyjä, joka ei saa minulta enää rahaa.. No harrstushan tämä on ja näinhän sitä oppii uusia asioita.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

chorrus

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #11 : 27.05.2008, 14:12:25 »
Tähän vinkkinä voinen lisätä että uuden kennon sai ainakin vielä parisen vuotta sitten ihan Automaaltakin hintaan 65€. Sisältää o-renkaat ym.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 375
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #12 : 29.05.2008, 22:50:46 »
Täytä järjestelmä jäähdytysneste seoksella, lämmityskäytä -> tarkista vuotaako.

Onko niin, että erillisiä ilmauksia ei tarvitse tässä mallissa tehdä? En nopealla vilkaisulla huomannut mitään ilmausruuveja. Missä kohtaa mahdolliset ilmausruuvit on?
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #13 : 30.05.2008, 03:08:40 »
Ei välttämättä tarvitse. Ilmausruuvit mikäli systeemissä on, sijaitsevat lämmönvaihdinkennon kuljettajan puoleisessa päädyssä ja kääsuläpän rungossa. Tosin ZPJ moottorin jäähdytysjärjestelmä on helposti täyttyvä ja pää-osin ns. itse-ilmaava sisältäen ilmaa poistavan sivukierron paisuntasäiliön kautta.

Riittää kun täytön (n. 9.5 litraa) ajaksi avaa jäähdyttimen päädyn ilmausruuvia mikäli sellainen ylipäätään systeemissä on. Ylävesiletku kun sijaitsee korkeammalla ja siitä on ilmaa poistava liitosletku paisuntasäiliöön.

karilaju

  • Vieras
Vs: 605 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #14 : 09.02.2012, 12:33:53 »
Auto: 1995 605 3,0 V6 (12-ventt., 123 kW, automaatti, ilmastointi).

Kuinka työläs tuo lämmpärin kennon vaihto. Tai jos joku vaihtaisi, asun Joensuussa. Ohjeita kiitos.