Kirjoittaja Aihe: 3008 - Etupyörän laakerit  (Luettu 6817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 157
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #45 : 20.08.2016, 23:03:09 »
Eli olettako katsoneet mitä merkkiä laakereissa lukee?

Toki aina mielenkiinnosta katsoo mikä valmistaja on. Peugeot 3008:n etulaakeri on sama kuin Citroen c5:n, ainakin vuodesta 2001-2008:aan joten on sitä valmistettu vuosia ja varmaan ranskalainen SNR osaa tehdä niitä. Ainut ongelma on piraatit jos tilaa nettikaupasta, tuskin kuitenkaan iso riski.

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #46 : 21.08.2016, 00:44:34 »
Kai se kesto noissa on kiinni vain ja ainoastaan siitä, kuinka tiivis se laakeriyksilö sattuu olemaan, siis veden suhteen. Eikös se aiemmin "todettu", että uudenmalliset ABS-kehälliset vuotavat järjestään herkemmin kuin ne vanhan liiton prässin kanssa vaihdettavat, jotka kesti yleensä 300 - 600 tkm. Koska olivat yleensä vesitiiviimpiä.

sliceboy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #47 : 29.08.2016, 21:28:52 »
Osittain noin, mutta kyllä ilmiselvästi ainakin 5008:ssa 17" renkailla laakerit ovat liian köykäiset. Ei auta olivatpa SKF tai mitä. Minulta menivät edestä tehdasasennetut SKF:t runsaan 60 000 jälkeen. Toisella puolella on jo kolmas laakeri ja sen asennuksessa olikin sitten omat kommervenkkinsä. Lukkoprikka jäi liian lähelle ABS-anturia, ... seurauksena että auto luuli olevansa jatkuvassa sivuluisussa, ... alkoi korjailla asiaa kaasulla ja ryntäillä jne. Asia oli helppo korjata ja auto toimi 4300 km Saksan reissulla kuin uusi.

Sellainenkin on tosin käväissyt mielessä, mikä osuus on noilla koristeellisilla alumiinivalsseilla talvirenkaissa. Suomen oloissa kun keräävät lunta ja sohjoa, joka sitten ravistelee ja rasittaa pyörää silloinkin kun sitä ei välttämättä huomaa.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 943
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #48 : 26.11.2017, 10:26:13 »
Oliko tieto Hybrid4:en etupään laakereista, ovatko samat, onko edes kokemuksia? Takapää on eri, eli NSK:n http://www.nskeurope.com/nsk-wheel-bearing-technology-1110.htm. Ainakin myynnissä olevissa luvataan sopivuutta kaikkiin malleihin joten ei kai se hybrid4:ssa kestä sen paremmin jos kerran mitoitus on päin sitä tiettyä? Päättelen siis tästä että samalla tavalla huonosti kestävät?

Takapään laakereissa eroja Hybrid4 vs tavallinen 2l diesel ulkoläpimitta/sisäläpimitta 83/45 vs 62/30.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2017, 10:42:33, kirjoittanut Peugo »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 157
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #49 : 26.11.2017, 20:34:47 »
Naputtele rekkari Spareton sivulle niin aukeaa oikeat osat, tai pitäisi olla oikeat. Siellä on yleensä niin paljon eri merkkejä että jossain mainitaan koko. Todennäköisesti pääset oikeille jäljille.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 943
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #50 : 26.11.2017, 21:33:41 »
Haenkin sitä että olisiko Hybrid4 mallissa etupäässä eri laakerit ja kestävät sellaiset mutta ei näytä siltä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 530
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #51 : 26.11.2017, 21:38:21 »
Service box ei tunne kuin yhden etupyöränlaakerin ensimmäisen korimallin 3008:lle, tosin jossain vaiheessa rakennetta on todennäköisesti päivitetty. Alkuperäinen osanumero on 3350 84, joka on korvattu osanumerolla 16 066 235 80.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ksk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #52 : 14.12.2017, 18:57:39 »
Millä tavalla auto ajossa "ilmoittaa", että kyseessä on pyörän laakerivika ?
5008 Hdi 1.6 2-Tronic -10, Honda CBR1100XX Super Blackbird -05/Ex:Focus 2/Civic 2/Carina/Saab 900 2/Saab 99 1/Saab 96 2/VW1600 2

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 839
Vs: 3008 - Etupyörän laakerit
« Vastaus #53 : 14.12.2017, 19:18:56 »
Hyvin usein se on jurina joka voimistuu vauhdin kasvaessa. Jurina loppuu kun autolla kääntyy vioittuneen laakerin suuntaan, voimistuu tai pysyy samanlaisena kun käännytään pois päin. Tämä etenkin etupyöränlaakerien kanssa. Takalaakerin kanssa vioittunut puoli vaikeampi paikallistaa.

Kulunut laakeri tuntuu pienenä jyrinänä kun pyöräyttää ilmaan nostettuun pyörään vauhtia. Harvoin niin kulunut että tuntuu väljältä kun heiluttelee pyörää.
Preesens: Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0 HDi Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106