Kirjoittaja Aihe: 406 - Lämmityslaitteen puhallin ei aina toimi  (Luettu 1609 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Frankie309

  • Vieras
406 - Lämmityslaitteen puhallin ei aina toimi
« : 01.02.2016, 13:49:19 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (EW10J4, manuaali-ilmastointi).

Autossa on silloin tällöin toiminut lämppärin puhallin ja sitten yhä enemmän ja enemmän katkomista puhaltimen toiminnassa kaikissa liukusäätimen asennoissa. Nyt siis alettiin katsomaan vikaa. Liittimiä availtu, sulakkeet katsottu yms. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli, kun kopautti kevyesti sitä Valeon termostaattiboxia siinä puhaltimen moottorin pohjan vieressä, niin lähti toimimaan. Nyt taas ei enää toimi ollenkaan.

Voisiko siis termostaatissa olla vika ja se estäisi puhaltimen käynnistymisen? Vai olisiko ehkä itse puhallin rikki? Mä en ainakaan löytänyt sitä ns. etuvastusboxia liittimineen (eli sitä "transistorihärpäkettä"), siis lienee tässä mallissa siellä puhaltimen yhteydessä? Puhallinhan on tosi helppo irrottaa, mutta sitä nyt ei vielä ole keritty tekemään.

ATS

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhallin ei aina toimi
« Vastaus #1 : 01.02.2016, 14:19:36 »
Eiköhän tuosta vaan ole hiilet moottorista loppu. Juuri noin tekee että hiukan kopauttamalla lähtee käyntiin taas.

Frankie309

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhallin ei aina toimi
« Vastaus #2 : 01.02.2016, 14:50:02 »
Hiiliä itsekin olen epäillyt. Mutta kun siis Valeon termostaattiboxi on täysin erillään itse puhaltimesta ja näitä kahta yhdistää vain sähköjohdot. Kevyt näpäytys ruuvimeisselin päällä siihen boxiin ja välittömästi alkoi puhallin toimimaan.

Toki nyt seuraavaksi, kun vaan ehtii, niin puhallin irti ja siihen kokeilee mun muuntimella 12V tasasähköä. Sillä selviää varsin helposti, että missä kunnossa puhallin on.

Frankie309

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteen puhallin ei aina toimi
« Vastaus #3 : 09.02.2016, 15:36:29 »
Siis tehtynä se, että vanha lammityslaitteen puhallin, jossa etuvastus (transistorisäädin jäähdytysrivoilla) on puhaltimen yhteydessä, ei toiminut kun sitä testasi irroitettuna. Tässä tapauksessa varmaan hiilet loppu. Mulla oli hyllyssä täysin samannäköinen puhallin jostain 405-mallista, eli kun kytkin sen tähän kyseiseen autoon, niin alkoi taas toimimaan.