Kirjoittaja Aihe: 206 - Moottori ylikuumenee  (Luettu 3531 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

scouncellor

  • Vieras
206 - Moottori ylikuumenee
« : 21.03.2016, 07:35:24 »
Auto: 1999 206 1,4.

Kylmästä lähdettäessä lämmöt nousee normaalisti 80-90 asteeseen, jonka jälkeen pomppaa saman tien punaiselle maksimiin ja stop valo syttyy. Välillä heiluu normaalin ja punaisen välillä. Jäähdytysnesteet on, mutta näyttää likaiselta, ei kuitenkaan öljyltä.

Auto seisoi pari kuukautta, jonka aikana meni akku tyhjäksi. Tällä ei liene kuitenkaan yhteyttä. Mutta voiko termostaatti jäädä jumiin? Onko antureista tuollainen vika mahdollinen vai onko syynä kansipahvi?

ATS

  • Vieras
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee
« Vastaus #1 : 21.03.2016, 07:46:12 »
Minä kyllä veikkaisin termostaatin jumiutumista viaksi. Kun ei siis aukea niin heti menee lämmöt koneessa punaiselle.

scouncellor

  • Vieras
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee
« Vastaus #2 : 28.03.2016, 20:44:28 »
No niin. Pääsiäismaanantaina termostaatti vaihdettu ja samalla huuhdeltu koko jäähdytysjärjestelmä ja nesteet uusittu. Kyllä oli likaiset (alkuperäiset?) nesteet, ruosteen väriset. Jos olisi halunnut priimaa, niin pitäisi varmaan vaihtaa nesteet vielä uudestaan jonkun ajan päästä.

Koeajon perusteella termostaatin vaihto oli oikea toimenpide. Kiitos ATS!

iippe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee
« Vastaus #3 : 07.06.2016, 08:40:03 »
Auto: 2003 206 1,4.

Tyttären pökötissä mittarin mukaan moottorin ylikuumenee, lienee kuitenkin anturi ongelma. Paikallaan tyhjäkäynnillä lämmöt yht äkkiä pompsahtaa tappiin mutta ajossa kyllä laskee lähes heti normaaliin, en ole varma lähteekö flekti pyörimään kun olen kuulopuheiden kanssa liikkeellä mutta tuskin koska luulen/toivon ettei lämmöt ole todellisia. Missä päin se flektiä ohjaava anturi sijaitsee ja onko järjestelmä sellainen että liittimen irroittamalla flektin pitäisi lähteä pyörimään, voisi vaan tarkistaa sen toiminnan samalla? Se mittarin anturi lienee siinä ylävesiletkun päässä pystyssä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee
« Vastaus #4 : 07.06.2016, 10:24:14 »
Jos toi 206 on väyläsähköillä niin ei ole erikseen mitään flektiä ohjaavaan anturia, on vain lämpötilanaturi ja ECU.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

iippe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee
« Vastaus #5 : 07.06.2016, 12:23:10 »
Niinpä tietysti, kai siinä väyläsähköt on ettei ole liian yksinkertaista, voiko tuo vuosimalli olla joko tai vai mitenkä varmistan sen?

Ylävesiletku menee termostaatille joka on semmoisessa "kotelossa" ylhäällä lohkon oikealla puolella, hetimiten sen kotelon alapuolella on joku anturi, ainakin johto/liitin näkyy, mikä anturi se on? Jos se flekti ei sitten pyöri korkean lämpötilan hälyttäessä, niin se ECU ohjannee relettä joka taas sitä propelia, mutta siellä lienee myös joku vastus vai pyöriikö se toimiessaan aina täyttä nopeutta? Mistäpäin konehuonetta ne ecun jälkeiset komponentit löytyvät, josko illalla ehtisi vähän tutustumaan mahdolliseen ongelmaan.