Kirjoittaja Aihe: 406 - Tyhjäkäyntiongelmat (korvausilmaletkun tukkeutuminen) (EW12J4)  (Luettu 6547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapsa1000

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Ongelma:

Auto: 2001 406 2,2 (EW12J4).

Tyhjäkäynti hävisi totaalisesti ja kierroksillakin moottori käy vain MAP-anturin pistoke irrotettuna. Jos MAP-anturi on kiinni, saa moottori mustasta savutuksesta päätellen liikaa polttoainetta ja käy huonosti.

Koodit ovat:

- P0170 (bensa tasaustoimintahäiriö).
- P1112 (imuilman lämpötilan anturi ajoittainen alhainen voltti).
- P0606 (ECM/PCM prosessorivika).

MAP-anturi uusittu. Lämpötila anturi testattu ja toimii.

Eli tuntuu siltä, että tyhjäkäyntimoottori ei tiedä moottorin kierroslukua, koska kylmänä se yrittää pitää moottoria käynnissä. Tosin puuttuu asiaan vasta, kun kierrokset putoavat n. 600 rpm:ään ja pumppaa kierroksia välillä 600-1500 rpm.

Muuten moottori on kunnossa ja tehot tallella, kulutus tosi noussut n. 1 l/100 km.

Ratkaisu:

Aktiivihiilisuodattimen korvausilmaletku oli tukossa ja aiheutti liikaa alipainetta polttoainejärjestelmään.

Moottorin tyhjäkäynti palautui kuitenkin normaaliksi vasta merkkiliikkeen vikakoodiluvun ja resetoinnin jälkeen. Tässähän ei ole erillistä tyhjäkäyntimoottoria eli kaasuläppäkotelo hoitaa sen, siitä varmaan resetoinnin tarve. Lisäksi Karalan "lastu" (+ 20 hv) ilmeisesti aiheuttaa sen, että moottorin ohjausboksi on herkkä kaikille häiriöille. Ohjeeksi, että kokemuksen kautta vian korjaus ei riitä, vaan vaatii aina resetoinnin.