Kirjoittaja Aihe: 307 - Mittaristo ja pyyhkijät sekosivat kesken ajon eikä käynnisty enää  (Luettu 2407 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pepasa

  • Vieras
Auto: 2001 307 1,6 XR (3-ovinen, 80 kW).

Ongelma: Toimivana jätetty helmi- maaliskuun vaihteessa seisontaan. Huhtikuun lopussa yritin laittaa autoa käyntiin, startti pyöri mutta ei käynnistyny. Mittaristossa ei palanut varoitusvalot ja pyyhkijät lähti itsekseen päälle. Laitoin akun lataukseen ja kokeilin seuraavana päivänä. Auto ei heti lähtenyt käyntiin, mutta kun virrat oli olleet päällä noin 30s niin kuului releen naksahdus, jonka jälkeen varoitusvalot syttyivät ja auto lähti samantien käyntiinkin, annoin käydä tyhjäkäynnillä noin 15min.
Nyt siitä viikon kuluttua auto ei lähtenyt kaukosäädinavaimella käyntiin mutta vara-avaimella lähti. Sammutin ja kokeilin uudellee kaukosäädinavaimella ja nyt auto käynnistyi myös sillä. Ajattelin tässä vaiheessa, että johtuikohan vaan vanhoista bensoista. Siitä sitten ajamaan, kunnes motarilla lähti itsekseen pyyhkijät päälle ja mittari jumittu niille sijoilleen. Autolla päästiin perille, mutta nyt ei käynnisty, startti pyörii, pyyhkijät on keskellä ikkunaa jumissa, mittaristo näyttää edelleen 50kmh ja kierrokset 2000 hujakoilla, sähköikkunat, puhaltimet eikä ajovalot toimi. Ainoa oikeastaan mitkä toimii on keskuslukitus ja radio.

Toimenpiteitä tehty: Sulakkeet tarkastettu (myös suursulakkeet moottoritilan kotelon kyljestä) silmämääräisesti, Akkua ladattu yön yli (Akun jännite 12.6v), BSI yritetty resetoida mutta kun ikkunaa ei saa auki, avaimet ohjelmoitu ohjekirjan mukaan, ECU:n liittimet tarkastettu, OBD mittari näyttää "link erroria", joten vikakoodeja ei pysty lukemaan?

Olisiko jollain vielä neuvoja/mielipiteitä, että mitä voisi kokeilla? Tarvittaessa tämä voidaan hinata korjaamolle mutta koska kysessä noin 1000e auto niin samaa hintaa en haluaisi maksaa korjaamolle.

pepasa

  • Vieras
Eilinen ilta meni taas tutkiessa mutta ei edistystä  :( Kokeiltiin antaa lisävirtaakin. Virrat kun laittaa niin BSI poksissa naksahtaa jokin rele ja konehuoneen sulakepesässä myös joku rele. Huomasin myös että moottoritilan sulake nr.1 (käynnistyksenestoreleen ohjaus) pitäisi olla 10A, mutta siinä oli paikoillaan 30A!! sulake aiemman omistajan jäljiltä. Voisiko tuon takia käynnistyksenestorele olla hajonnut? Missähän se sijaitsee jotta sen voisi mitata?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Jos pyyhkijät menee päälle niin joku boksi sekoaa ja/tai menettää yhteyden toiseen, siitä johtuen se käskyttää pyyhkijät päälle, laittaisi valotkin päälle jos ne ei ennestään olisi päällä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

pepasa

  • Vieras
Erään mekaanikon mielestä oireet viittaavat vahvasti hajonneeseen moottoritilan sulakerasiaan. Selailin eri keskusteluita ja tuo on ollut aika yleinen syy etenkin vanhemmissa 307:ssa. Onko joku vaihtanut tuota itse? Muutenhan se lähtee helposti, mutta mietin miten suurvirtajohdot pohjasta irtoaa? Irtoaako johdot isojen sulakkeiden kohdalta? Hajottamolta löytyy nuita jonkun verran , mutta tietääkö kukaan uuden laatikon hintaa?

mica35

  • Vieras
Onko bsi poxi saanut kosteutta?

pepasa

  • Vieras
No ei minun mielestä. Toki oli tuon seisonta-ajan taivasalla. Uuden pääsulakeboxin hinta on 247e ja vaihtotyö ~50e. Purkaamolla 40e+pk. Tarviiko tuon vaihto jotain uudelleen ohjelmointia? Peugeot on tällä hetkellä myytävänä nettiautossa kun itsellä ei aika oikein enää riitä.

starship

  • Vieras
Minulta saat pps:n Käyttöön tietokoneineen"kunhan palautat"..ei asentajat voi vain arvailla nykyään...asun Lahden lähettyvillä.




« Viimeksi muokattu: 22.05.2016, 01:15:01 kirjoittanut starship »

pepasa

  • Vieras
Kiitoksia paljon avusta, mutta Oulusta on hiukan työläs lähteä hakemaan PPS:ää lainaan ja autosta on alustavasti tehty jo kaupat.

pepasa

  • Vieras
En muistanut mainita tuossa alkuperäisessa kuvauksessa, että ennen auton sekoamista vaihdoin kaukosäätöavaimeen kuoret ja huomasin tänään kun oli nakkaamassa vanhoja kuoria roskiin että niissä on joku siru vielä paikallaan. Pikaisen googletuksen jälkeen tajusin, että autollahan on lähdetty ajamaan siis ilman sirua. Auto lähti siis käyntiin ilman sitä, koska auto käynnistettiin ennen sitä vara-avaimella. Tämän jälkeen innoissani auton luo kokeilemaan käynnistystä ja avaimen uudelleen alustusta sirun kanssa mutta käynnistyksenesto/sähköt pysyi edelleen jumissa. Vian aiheuttaja siis luultavammin tiedossa mutta mitä tuo vaatii jotta käynnistykseneston saa pois?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Veikkaan että BSI on korruptoitunut jännitteiden tippumisen takia.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Tuurilla akku pois ohjeen mukaan ja avaimet pitäisi toimia, muuten tuon BSI:n palautushomman tekeminen sen osaaville...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -