Auto: 2003 307 1,6 (automaatti).
Kiitoksia oikeaan ratkaisuun johtaneista vihjeistä! Pistän nyt yhteenvedon remontista tänne itsekin, avuksi tuleville samaan vikaan törmääville etenkin Tampereen seudulla.
Peugeot 307:ni (vm 2003) alkoi valitella tuota samaa automatic gear fault -vikaa muutama kuukausi sitten. Tampereen Autokeskus osasi sanoa vian johtuvan koodin perusteella automaattilaatikon hydrauliikkayksiköstä, ja sen vaihtamisen maksavan noin 2000e. Tilasin kuitenkin tämän ja täällä jo aiemmin linkatun citroen-foorumin ketjun (
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,19463.msg133069.html#) vihjeiden perusteella itse nuo solenoidit englannin e-bayssä niitä myyvältä diamondqualitypartsilta:
http://www.ebay.co.uk/itm/DPO-DP0-AL4-Pressure-Regulator-Lock-Up-Solenoid-Peugeot-Citroen-Renault-OEM/261259676295?_trksid=p2047675.m1850&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D16729%26meid%3D476524158128147143%26pid%3D100011%26prg%3D7906%26rk%3D3%26rkt%3D5%26sd%3D261195387954%26)
Tampereen seudulta ei ihan helpolla löytynyt työlle tekijää, merkkihuolto ei suostunut harkitsemaan mitään pienempää kuin tuota koko yksikön vaihtoa, ja omien taitojen sekä työkalujen puutteen takia olin vähän haluton ryhtymään puuhaan itse. Paikkoja joissa homma olisi selvittelyn perusteella onnistunut:
http://www.autogear.fi/ Jokioisissa
http://www.akaanmphuolto.fi/index.php?pinc=1 Akaan Viialassa
http://www.elovainionautohuolto.fi/ Ylöjärvellä
Kaikki arvioivat työn kestoksi noin 3-4h, joten hinnat työlle olisivat liikkuneet luultavasti siinä 200-300e välillä. Ainakin autogear.fi olisi saanut osatkin suoraan omasta hyllystään, muut käsittääkseni eivät. Mutta noista paikoista kannattaa siis ainakin kysellä. Itse päädyin vaihtamaan loppujen lopuksi solenoidit asiaan vihkiytyneen kaverini avustuksella, ja viikon koeajon perusteella vika on todella korjaantunut, laatikko toimii kuin uusi ja gear faulttia ei ole näkynyt.
Kustannuksia tuli:
2 solenoidia (paineensäätöventtiili, linjapaineventtiili) postikuluineen: 86 euroa
Kannen tiiviste: 56e Tampereen Autokeskukselta
Solenoidien rengastiivisteet 2kpl: 5,60e Tampereen Autokeskukselta
Uudet vaihteistoöljyt: 75e
Vaihdelaatikon ja moottorin softan päivitys: 90e Tampereen Autokeskukselta.
Eli yhteensä vähän reilu 300e meni osiin ja tarvikkeisiin. Aika paljon vähemmän kuin se alkuperäinen 2000e korjausarvio.
Softapäivityksen teetin vasta solenoidien vaihdon jälkeen. Auto kulki ihan ok jo ennen päivitystäkin, mutta vaihtoi vähän tökkivästi. Päivityksen jälkeen vaihtaa todella jouhevasti, ja tehotkin (siltä osin kun niitä nyt oli alkujaankaan
ovat taas palanneet. Softapäivityksen olisi kuitenkin voinut tehdä myös jo valmiiksi ennen solenoidien vaihtoa, mikä olisi varmaan ollut järkevämpi vaihtoehto. Mutta eipä tässä mitään vahinkoakaan tullut.
Kuten aiemmatkin ketjun kommentoijat, itsekin suosittelisin oman kokemukseni perusteella kokeilemaan tätä solenoidien vaihtoa vanhan AL4 vaihdelaatikon kohdalla, jos Automatic Gear Faulttia on alkanut ilmestyä etenkin kylmänä liikkeelle lähdettäessä, vaihteisto menee vikatilaan (eli jää pysyvästi kolmospykälälle), ja vika poistuu sammuttamalla ja käynnistämällä auton uudestaan.
Lisäksi, jos jollain on sama homma edessä ja tarvii noita solenoideja, niin tilasin e-baystä vahingossa neljä kappaletta joten minulla on nyt jäljellä kaksi ylimääräistä. Myyn ne mieluusti eteenpäin tuohon 86e omakustannehintaan. Kysellä voi sähköpostiosoitteesta jarkko@petja.com. Ovat hyväksi testattuja!